2025-ben (is) számos bizonytalansággal néznek szembe a vállalatok. A recesszió, az energiaárak, a munkaerőhiány és a fenntarthatósági elvárások mind-mind olyan tényezők, amelyek újratervezésre kényszerítik a cégek működését – ez pedig az üzleti utazásokra is hatással van. Megfelelő odafigyeléssel és irányítással viszont ezek a kihívások jó lehetőséget teremthetnek a gördülékenyebb és költséghatékonyabb működésre.
1. Gazdasági bizonytalanság és költségkontroll
A vállalatok első számú feladata, hogy költségeiket kézben tartsák. Az árfolyamok, jegyárak, az úti- és szállásköltségek kiszámíthatatlansága azonban megnehezíti a tervezést. Ebben segíthet viszont egy részletesen kidolgozott utazási policy, ami tételesen tartalmazza, hogy az üzleti út egyes részeire (szállás, repülőjegy, helyi közlekedés, hivatalos ebéd stb.) mennyit költhet az utazó. Ez az utazási szabályzat aztán integrálható foglalási rendszerekbe, ami automatizálja a szabályok betartásának ellenőrzését. Ez segít az utazások költségkeretén belül maradni, miközben csökkenti a kézi jóváhagyásokra fordított időt és erőfeszítést.
2. Energiaárak és működési költségek emelkedése
A magas energiaárak és logisztikai költségek minden céget érintenek. Nehéz feladatot jelent úgy spórolni a kiadásokon, hogy közben a produktivitás és a színvonal ne lássa ennek kárát. Például lemondani a business classról és a vele járó szolgáltatásokról (amelyek által a munkavállaló fel tud töltődni és jobban koncentrál a feladataira), helyette pedig olcsóbb, de kevésbé kényelmes (mondjuk egy hajnali) járatot választani. Olyan optimális megoldást kell találni, ami a cégnek kevesebbe kerül, de közben az utazó is hatékonyan tudja elvégezni a munkáját. A költséghatékony útvonaltervezés, a volumenalapú kedvezmények és a partneri kapcsolatok kihasználása kézzelfogható megtakarításokat eredményezhet a céges utazásokban.
3. Szakemberhiány és munkaerő-megtartás
A munkatársak motiválása és megtartása kritikus tényező egy vállalat működésében. Ha a dolgozókat túlterhelik az utazásokkal, illetve a velük járó adminisztrációval, stresszel, az a lojalitás rovására mehet. Fontos ilyenkor, hogy a munkavállalók tisztában legyenek azzal, hogy fontos a biztonságuk és a jólétük egy üzleti út alatt is. Az utazási policy-nak tartalmaznia kell azt, hogy probléma esetén kihez és hova fordulhat az utazó (például törölt járat, vagy baleset esetén), ezáltal biztonságérzete is nagyobb lesz. Ezen kívül az átgondolt utazásszervezés, a kényelmesebb megoldások biztosítása, vagy épp egy jól kiválasztott incentive program hozzájárulhat a munkahelyi elégedettséghez.
4. Fenntarthatósági elvárások
A káros környezeti hatások csökkentése ma már az üzleti tevékenységek elengedhetetlen része, az céges utazásoknak pedig ebben komoly szerep jut. Azonban a fenntarthatósági célok és az üzleti utazások alapvető igényeinek összehangolása kihívást jelenthet. A cégek egyre több jelentéstételi kötelezettséggel szembesülnek, miközben a társadalom részéről is nagy az elvárás a fenntarthatóság felé. Ennek érdekében a karbonlábnyom mérését is érdemes beépíteni az utazási folyamatokba: így kideríthető, hogy hogyan lehet úgy csökkenteni a környezetre gyakorolt hatásokat, hogy annak a vállalati tevékenységek és célok ne lássák kárát. A környezetbarát alternatívák keresése viszont nem feltétlenül csak többlet feladatot jelent: a cég megítélését is javíthatja.
5. Digitális transzformáció és AI
Az új technológiák nyomon követése és bevezetése is kihívás lehet, mivel sokszor nehéz eldönteni, hogyan kapcsolódjanak a cég mindennapi működéséhez. Főleg az elmúlt években, amikor is a mesterséges intelligencia elképesztő gyors fejlődése ment végbe. Azt ugyanakkor egyik vállalat sem engedheti meg, hogy lemaradjon. Az üzleti utazások terén a központosított platformok segíthetnek leegyszerűsíteni a folyamatot azáltal, hogy az út szervezésének minden részét egy helyen tudjuk kezelni (repülőjegy- és szállásfoglalás például). Az utazásmenedzsment ezáltal hatékonyabb, és könnyebben követhetők és ellenőrizhetők a kiadások is.
Túl sok idejét, pénzét és energiáját emészti fel az üzleti utak szervezése? Bízza profikra! Vegye fel a kapcsolatot munkatársainkkal, akik egyedi megoldást kínálnak, cége igényeire szabva!
Ezek is érdekelhetik:
- Felkészült a cég egy külföldi vészhelyzetre? Travel risk management a gyakorlatban
- Business kontra turista osztály – Mutatjuk, mik a különbségek
- Amikor a cégvezető nyaral – hogyan pihenjen úgy, hogy közben az üzlet is haladjon?
- Miért vannak még üzleti utak, ha már mindent meg lehet oldani online?
- GDS? OBT? MICE? OTA? TMC? – Elmagyarázzuk az üzleti utakhoz kapcsolódó szakkifejezéseket!
- Mikor van szüksége egy cégnek utaztató partnerre?
- A leggyakoribb hibák az üzleti utazások tervezésében
- Pro tippek kezdő üzleti utazóknak
- Ezek a leghasznosabb mobilappok üzleti utazáskor
- Kellemeset a hasznossal – minden amit a bleisure utakról tudni kell
- Tanácsok átszállásos repülőutakhoz
- Time management üzleti utazás alatt
- Milyen a tökéletes szállás egy üzleti utazásnál?
