A válasz az, hogy a digitális megoldások kiegészítenek, de nem pótolnak. A pandémia idején a digitális eszközök gyorsan és hatékonyan vették át a személyes találkozók szerepét – sokan úgy vélték, ez hosszútávon visszafordíthatatlan változást hoz majd az üzleti utazások terén. Azóta eltelt néhány év, és a számok mást mutatnak: az üzleti utazási igény nem tűnt el, sőt, bizonyos szektorokban újra növekszik. És ez azért lehetséges, mert az emberi kapcsolat, a bizalomépítés és a személyes jelenlét pótolhatatlan értéket képvisel az üzleti életben.
Fontos a digitalizáció, de nem kivált, hanem kiegészít
A digitalizáció kétségtelenül forradalmasította a vállalatok működését: gyorsabbá, átláthatóbbá és hatékonyabbá tette a belső folyamatokat, kommunikációt és döntéshozatalt. Online meetingek, felhőalapú szolgáltatások, automatizált adminisztráció – mind olyan eszközök, amelyek időt, költséget és erőforrást takarítanak meg. A napi szintű kapcsolattartás távolságtól függetlenné vált, és számos olyan helyzet megoldható lett, amelyhez korábban személyes jelenlét kellett. Arról nem is beszélve, hogy a home office áldásos intézményét milyen sokban támogatja. Ugyanakkor azt is érdemes látni, hogy a digitalizáció nem kivált, hanem kiegészít. És éppen emiatt lett tudatosabb, célzottabb a személyes jelenlét szerepe – például egy üzleti úton.
A bizalom személyesen épül
Az üzleti kapcsolatok egyik alapja a bizalom, és ezt képernyőn keresztül nehéz igazán elmélyíteni. Egy tárgyalás vagy üzletkötés során a személyes jelenlét komolyságot, elköteleződést és nyitottságot sugall, amit egy videóhívás nem tud maradéktalanul visszaadni. Sok döntéshozó egyértelműen kijelenti: „komoly tárgyalást nem folytatok csak online”. Az üzleti életben továbbra is fontos az, hogy valaki személyesen jelenjen meg, időt szánjon a találkozóra, és ott legyen fizikailag is, nem csak virtuálisan.

Globális piac = globális mozgás
A globalizált gazdasági környezetben a személyes jelenlét nemcsak előny, hanem gyakran szükségszerűség is. Nemzetközi beszállítói hálózatok, külföldi gyártók, több országban működő leányvállalatok esetén helyszíni látogatásra, auditálásra, vagy partneri meetingekre van szükség – mert az információk egy része csak ott és akkor szerezhető be megbízhatóan. Egy e-mail vagy Teams-hívás nem fogja ugyanazt az értéket közvetíteni, mint amikor valaki belép egy gyárépületbe vagy tárgyalóba – és ezt a partnerek is érzékelik.
Konferenciák, tréningek, workshopok – élményt is adnak
A digitális tudásátadás valóban működik, de nem pótolja az élő események közösségi aspektusát. Egy konferencia nem csak az előadásokról szól: a beszélgetésekről a szünetekben, a kapcsolatépítésről, a spontán ötletcserékről is. Ugyanez igaz a képzésekre, workshopokra is. Az informális tanulás, az inspiráció és a kapcsolódás élménye csak személyes jelenléttel teljes.

Nagy értékű döntések – személyes jelenlét mellett
Minél nagyobb a tét, annál fontosabb, hogy az érintettek személyesen is jelen legyenek.
Egy stratégiai együttműködés, egy cégvásárlás, vagy egy nagy összegű beszerzés esetén a legtöbb vezető szeret személyesen „a másik szemébe nézni”. Az ilyen ügyleteknél nemcsak a tartalom, hanem a gesztusok is számítanak. Ilyenkor az online tér nem tudja közvetíteni azt a finomhangolást, emberi jeleket és nonverbális visszajelzéseket, amelyek egy ilyen döntés részei.
A digitális fáradtság valós
A „Zoom-fatigue” (vagyis képernyőfáradtság) nemcsak egy buzzword, hanem valódi tapasztalat a szakemberek körében. A folyamatos online jelenlét kimerítő – főleg akkor, ha hosszú, koncentrációt igénylő egyeztetések sora követi egymást. Személyesen sokszor gyorsabban, hatékonyabban, kreatívabban lehet haladni. Kevesebb a félreértés, több a fókusz – és a beszélgetések nem tűnnek el a „leave meeting” gombbal.
Versenyelőnyt jelenthet a személyes jelenlét
Miközben sok cég továbbra is csak digitálisan kommunikál, azok, akik időt és energiát fektetnek a személyes jelenlétbe, gyakran előnyre tesznek szert. Különösen új üzleti kapcsolatok kialakításánál, vagy olyan helyzetekben, ahol a bizalom még nem kiépült, egy jól időzített személyes látogatás döntő lehet.
Nem kevesebbet, csak másképp utazunk
A digitális korszak nem megszüntette az üzleti utazásokat, hanem átrendezte a szerepüket. Ma már tudatosabban választjuk meg, hogy mikor és miért utazunk – de amikor megtesszük, akkor annak komoly súlya, célja és értéke van.
Éppen ezért válik egyre fontosabbá, hogy az üzleti utak professzionálisan, biztonságosan és célszerűen legyenek megszervezve. Ha Önnek ebben segítségre lenne szüksége, keresse munkatársainkat!
Korábbi bejegyzések:
- GDS? OBT? MICE? OTA? TMC? – Elmagyarázzuk az üzleti utakhoz kapcsolódó szakkifejezéseket!
- Mikor van szüksége egy cégnek utaztató partnerre?
- A leggyakoribb hibák az üzleti utazások tervezésében
- Pro tippek kezdő üzleti utazóknak
- Online és üzleti utaztatás kéz a kézben – interjú Holczinger Zoltánnal
- Ezek a leghasznosabb mobilappok üzleti utazáskor
- Kellemeset a hasznossal – minden amit a bleisure utakról tudni kell
- Tanácsok átszállásos repülőutakhoz
- Time management üzleti utazás alatt
- Milyen a tökéletes szállás egy üzleti utazásnál?
- Ilyen volt 2024, ezt várjuk 2025-től – Interjú a Weco-Travel ügyvezetőjével, Horváth Balázzsal