A válasz az, hogy a digitális megoldások kiegészítenek, de nem pótolnak. A pandémia idején a digitális eszközök gyorsan és hatékonyan vették át a személyes találkozók szerepét – sokan úgy vélték, ez hosszútávon visszafordíthatatlan változást hoz majd az üzleti utazások terén. Azóta eltelt néhány év, és a számok mást mutatnak: az üzleti utazási igény nem tűnt el, sőt, bizonyos szektorokban újra növekszik. És ez azért lehetséges, mert az emberi kapcsolat, a bizalomépítés és a személyes jelenlét pótolhatatlan értéket képvisel az üzleti életben.

Fontos a digitalizáció, de nem kivált, hanem kiegészít

A digitalizáció kétségtelenül forradalmasította a vállalatok működését: gyorsabbá, átláthatóbbá és hatékonyabbá tette a belső folyamatokat, kommunikációt és döntéshozatalt. Online meetingek, felhőalapú szolgáltatások, automatizált adminisztráció – mind olyan eszközök, amelyek időt, költséget és erőforrást takarítanak meg. A napi szintű kapcsolattartás távolságtól függetlenné vált, és számos olyan helyzet megoldható lett, amelyhez korábban személyes jelenlét kellett. Arról nem is beszélve, hogy a home office áldásos intézményét milyen sokban támogatja. Ugyanakkor azt is érdemes látni, hogy a digitalizáció nem kivált, hanem kiegészít. És éppen emiatt lett tudatosabb, célzottabb a személyes jelenlét szerepe – például egy üzleti úton.

A bizalom személyesen épül

Az üzleti kapcsolatok egyik alapja a bizalom, és ezt képernyőn keresztül nehéz igazán elmélyíteni. Egy tárgyalás vagy üzletkötés során a személyes jelenlét komolyságot, elköteleződést és nyitottságot sugall, amit egy videóhívás nem tud maradéktalanul visszaadni. Sok döntéshozó egyértelműen kijelenti: „komoly tárgyalást nem folytatok csak online”. Az üzleti életben továbbra is fontos az, hogy valaki személyesen jelenjen meg, időt szánjon a találkozóra, és ott legyen fizikailag is, nem csak virtuálisan.

Globális piac = globális mozgás

A globalizált gazdasági környezetben a személyes jelenlét nemcsak előny, hanem gyakran szükségszerűség is. Nemzetközi beszállítói hálózatok, külföldi gyártók, több országban működő leányvállalatok esetén helyszíni látogatásra, auditálásra, vagy partneri meetingekre van szükség – mert az információk egy része csak ott és akkor szerezhető be megbízhatóan. Egy e-mail vagy Teams-hívás nem fogja ugyanazt az értéket közvetíteni, mint amikor valaki belép egy gyárépületbe vagy tárgyalóba – és ezt a partnerek is érzékelik.

Konferenciák, tréningek, workshopok – élményt is adnak

A digitális tudásátadás valóban működik, de nem pótolja az élő események közösségi aspektusát. Egy konferencia nem csak az előadásokról szól: a beszélgetésekről a szünetekben, a kapcsolatépítésről, a spontán ötletcserékről is. Ugyanez igaz a képzésekre, workshopokra is. Az informális tanulás, az inspiráció és a kapcsolódás élménye csak személyes jelenléttel teljes.

Nagy értékű döntések – személyes jelenlét mellett

Minél nagyobb a tét, annál fontosabb, hogy az érintettek személyesen is jelen legyenek.
Egy stratégiai együttműködés, egy cégvásárlás, vagy egy nagy összegű beszerzés esetén a legtöbb vezető szeret személyesen „a másik szemébe nézni”. Az ilyen ügyleteknél nemcsak a tartalom, hanem a gesztusok is számítanak. Ilyenkor az online tér nem tudja közvetíteni azt a finomhangolást, emberi jeleket és nonverbális visszajelzéseket, amelyek egy ilyen döntés részei.

A digitális fáradtság valós

A „Zoom-fatigue” (vagyis képernyőfáradtság) nemcsak egy buzzword, hanem valódi tapasztalat a szakemberek körében. A folyamatos online jelenlét kimerítő – főleg akkor, ha hosszú, koncentrációt igénylő egyeztetések sora követi egymást. Személyesen sokszor gyorsabban, hatékonyabban, kreatívabban lehet haladni. Kevesebb a félreértés, több a fókusz – és a beszélgetések nem tűnnek el a „leave meeting” gombbal.

Versenyelőnyt jelenthet a személyes jelenlét

Miközben sok cég továbbra is csak digitálisan kommunikál, azok, akik időt és energiát fektetnek a személyes jelenlétbe, gyakran előnyre tesznek szert. Különösen új üzleti kapcsolatok kialakításánál, vagy olyan helyzetekben, ahol a bizalom még nem kiépült, egy jól időzített személyes látogatás döntő lehet.

Nem kevesebbet, csak másképp utazunk

A digitális korszak nem megszüntette az üzleti utazásokat, hanem átrendezte a szerepüket. Ma már tudatosabban választjuk meg, hogy mikor és miért utazunk – de amikor megtesszük, akkor annak komoly súlya, célja és értéke van.


Korábbi bejegyzések: