A globális turizmus folyamatos növekedése és az utazási kedv erősödése ellenére az utasokat még ma is kiszolgáltatottá teheti egy-egy légitársaság csődje. Ezen változtatna az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA) új javaslata, amely egy kötelező légitársasági csődvédelmi alap létrehozását sürgeti. A javaslatot a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) is támogatja.

A nemzetközi turizmus ökoszisztémájának fontos részét képezik az utazásszervezők és utazási irodák, hiszen a 2020-as években a globális légi utasforgalom – amely elérte a 4 milliárdot – jelentős részét rajtuk keresztül bonyolítja a szektor. Ennek ellenére a jelenlegi szabályozás nem nyújt számukra megfelelő védelmet egy esetleges légitársasági csőddel szemben, így komoly pénzügyi rizikónak vannak kitéve.

Mindez akkor válik igazán nyilvánvalóvá, amikor baj van: ha egy légitársaság csődbe megy, akkor az utazásszervezőket törvény kötelezi alternatív jegy biztosítására az ügyfelek számára. Még akkor is, ha remény sincs az utazási iroda által korábban már megvásárolt repülőjegyek árának visszaszerzésére. Ebben a helyzetben sokszor az utasokon csattan az ostor, hiszen számos példa volt a múltban arra, hogy az utazási irodák az aránytalan pénzügyi teher alatt megroppantak és nem tudták megtéríteni az utasok kárát.

25 év mérlege: 1200 csőd – de ki védi az utasokat?

A turizmus szektor igen érzékenyen reagál a globális eseményekre, mint például repülőgépgyártókkal kapcsolatos negatív hírek, pandémia, háborús események.

Nem sokat hallani a légitársaságok csődjeiről azonban, itthon talán csak a Malév csődjére kapták fel a fejüket az emberek, pedig az elmúlt 25 évben mintegy 1200 kereskedelmi utasszállító légitársaság jelentett csődöt

nyilatkozta Holczinger Zoltán, a repjegy.hu-t is üzemeltető Weco-Travel online üzletágának vezetője.

Egy tanulmány szerint 2012 és 2019 között, az erős gazdasági növekedés és az alacsony üzemanyagárak jelentette kedvező környezet és növekedési kilátások ellenére, a légitársaságok átlagosan évi 17 milliárd dolláros gazdasági profitot nem realizáltak. A vizsgált 122 légitársaság 77%-a értékromboló volt.

A legutóbbi légitársaság csődje múlt hónap végén, azaz 2025. április 30-án volt: az Air Belgium fizetésképtelenné vált és csődeljárás alá került. Ennek következményeként közel 8 millió euró értékű visszatérítési igény nem került kifizetésre, amelyből több mint 5 millió euró utazási közvetítők (utazási irodák és utazásszervezők) által értékesített jegyekre vonatkozott.

A megoldás: csődvédelmi alap

A mintegy 80 ezer utazási vállalkozást tömörítő Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége az Európai Tanácshoz fordult, kezdeményezve, hogy a légiutasok jogairól szóló rendelet felülvizsgálatával rendezzék a jelenlegi fenntarthatatlan helyzetet.

Az ECTAA három kulcspontot javasol az uniós rendelet módosításához: a légitársaságok legyenek kötelesek pénzügyi biztosítékot nyújtani, amely fedezi a csődesetben vállalt kötelezettségeiket; a rendelet írja elő a fel nem használt jegyek visszatérítésének biztosítását, ha a járatokat a légitársaság működésének beszüntetése vagy csődje miatt törlik; illetve hozzanak létre egy kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmust, amely biztosítja a fogyasztók és az értékesítők anyagi biztonságát egy légitársaság csődje esetén.

Forrás: airportal.hu


Korábbi bejegyzések: