A nyári időszak nemcsak a szabadságolások ideje, hanem a légiközlekedés egyik legnagyobb forgalmú időszaka is. A Budapest Airport üzemeltetője friss közleményében megerősítette: minden szükséges előkészületet megtettek annak érdekében, hogy a 2025-ös nyári csúcsidőszak zökkenőmentesen, biztonságosan és az utasélményt szem előtt tartva működjön.
Ez fontos hír az üzleti utazók és a céges utaztatók számára is, hiszen ők gyakran nem tudnak kompromisszumot kötni a pontosság és a kiszámíthatóság terén.
Várható utasforgalom: új rekordok jönnek
A légiközlekedés összetett, sokszereplős folyamat, ezért a működéshez minden szereplő pontos, összehangolt és precíz munkájára van szükség. A nyári időszak kihívást jelent, hiszen az éves utasforgalom akár egyharmada ebben a három hónapban koncentrálódik.
Az év ötödik hónapjában is szárnyalt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma; összesen 1,7 millió utast kezeltek a légikikötőben, 16%-kal többet, mint tavaly májusban. Ezzel együtt 2025 első öt hónapjában már 7,4 millióan utaztak a budapesti légikikötőből. A felfelé ívelés a következő időszakban is folytatódni fog; az utasszám jellemzően a nyári hónapokban tetőzik, amikor az iskolai szünet és a jó idő beköszöntével emelkedik az utazási kedv, és a menetrend szerinti járatok mellett a charter gépek száma is akár háromszorosára nőhet.
A megnövekedett utasszám új logisztikai kihívásokat is jelent – különösen a check-in, biztonsági ellenőrzés és poggyászkezelés terén.
Infrastruktúra-fejlesztések a gördülékenyebb működésért
A repülőtér idén is több kulcsfontosságú területen hajtott végre fejlesztéseket, többek között:
- új utasfelvételi pultok telepítése a gyorsabb check-in érdekében,
- bővített poggyászfeladási lehetőségek,
- megújított utasbiztonsági folyosók és technológia,
- a SkyCourt és 2B Terminál közötti kapcsolat fejlesztése
- a 3. Terminál megépüléséig bővítik a 2. Terminál kapacitását.
Ezek a fejlesztések különösen azokra a céges utazókra vannak pozitív hatással, akik rövid határidővel, gyakran kézipoggyásszal, kevés várakozási idővel szeretnének eljutni úti céljukra.
Több ember, kevesebb várakozás
A Budapest Airport több száz új munkatársat vont be a földi kiszolgálás és az utasforgalmi területek megerősítésére. A cél, hogy a nyári hónapokban is stabil és kiszámítható működést tudjanak fenntartani, különösen a reggeli és esti csúcsidőszakokban.
Terhelt európai légtér és a járatkésések kockázata
A légiutasok száma jellemzően a nyári hónapokban tetőzik, amikor a menetrend szerinti járatok mellett akár háromszorosára nőhet a charter gépek száma is, tovább telítve az egyébként is terhelt európai légteret.
Egy olyan komplex folyamatban, mint amilyen a légiközlekedés, a repülőtér hatáskörén kívülálló tényezők is fennakadást, lassulást okozhatnak. Ilyen tényező lehet például egy műszaki meghibásodás, egy repülőgép személyzetének elérhetősége, vagy épp az időjárás. Egy zivatarlánc kialakulása esetén is elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért ha az időjárás veszélyt jelenthet a légiközlekedésre, a repülőgépek kiszolgálását, illetve a fel-és leszállásokat ideiglenesen leállíthatják. Egy-egy leállás mind a járatot indító, mind az azt fogadó légikikötő esetében a késések feltorlódásához, átvételéhez vezethet, és általánosságban elmondható, hogy minél több fordulót teljesít egy repülőgép, annál nagyobb eséllyel gyűjt késést a nap végére.
Forrás: Budapest Airport
Weco-tipp: érkezzen időben és figyelje a járatát üzemeltető légitársaság értesítőit!
Bár előfordulhat, hogy késve indul a járata, azért a repülőtérre történő kiérkezést erre alapozni semmiképp nem szabad. A nyári hónapokban különösen fontos lehet a reggeli órákra időzített indulásoknál a 2–2,5 órás előzetes érkezés, hiszen a biztonsági ellenőrzés és a beléptetés ideje ilyenkor a leghosszabb. Érdemes ezzel már a jegyfoglaláskor kalkulálni.
Korábbi bejegyzések:
- 136 úti cél érhető el nyáron Budapestről
- Áprilistól már csak így lehet beutazni az Egyesült Királyságba
- Hírek a budapesti repülőtérről: forgalmi adatok, új járatok, korlátozás
- Ezek a világ legjobb repülőterei – kijött a 2025-ös Skytrax lista
- GDS? OBT? MICE? OTA? TMC? – Elmagyarázzuk az üzleti utakhoz kapcsolódó szakkifejezéseket!
- Mikor van szüksége egy cégnek utaztató partnerre?
- Munka vagy pihenés? – Az üzleti utak láthatatlan túlórái
- Csődvédelmi mechanizmust javasol a légitársaságoknak az ECTAA
- A leggyakoribb hibák az üzleti utazások tervezésében
- Ezek a legjobb légitársaságok az AirlineRatings szerint
- Pro tippek kezdő üzleti utazóknak