Repülőjegyek vásárlásakor egyre többször találkozhatunk a SAF kifejezéssel, de kielégítő magyarázat nem mindig fűződik hozzá. Pedig fontos témáról van szó, hiszen a SAF, magyarul a fenntartható repülőgép-üzemanyag sok problémára megoldást jelenthet. A következőkben összefoglaljuk a legfontosabb információkat erről a típusú üzemanyagról.


Mi is az a SAF?

A SAF a Sustainable Aviation Fuel, azaz a fenntartható repülőgép-üzemanyag rövidítése. Lényegében olyan nem kőolaj alapú, környezetbarát, jóval kisebb károsanyag-kibocsátású üzemanyagról van szó, aminek az előállítása sem hagy akkora ökológiai lábnyomot, mint a hagyományos üzemanyagoké. Az is fontos szempont, hogy a termeléséhez nem zsákmányolják ki az embereket, hanem kifejezetten jó gazdasági és társadalmi hatással van a benne résztvevő közösségekre.

A SAF nyersanyagforrása rengeteg minden lehet, például étolaj, otthoni hulladékok (csomagolóanyagok, papírok, textíliák), mezőgazdasági és erdészeti hulladékok (fahulladék), nedves hulladékok (például trágya vagy szennyvíziszap) energianövények (amiket azért termesztenek, hogy biomasszaként használják fel). Ezáltal nem annyira földrajzi helyhez kötött, mint a fosszilis üzemanyagok.

Forrás: DW Magyar

Előnyei

A legtöbb SAF-ot úgy fejlesztik, hogy vegyíthető a hagyományos üzemanyagokkal. Ezért ráadásul nem szükséges semmilyen módosítás a repülőgépeken, illetve a reptereken, hogy használni lehessen.

Környezetvédelmi szempontból a legnagyobb előnye, hogy jóval kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával jár vele repülni attól függően, hogy miből és milyen technológiával állították elő. Egyes esetekben a SAF használata a fosszilis tüzelőanyagokhoz képest akár 80%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járhat (beleértve az előállítást és a felhasználást is).

Ezen kívül a SAF-gyártáshoz felhasználható energianövények termesztése hatékony módja a mezőgazdasággal foglalkozó közösségek támogatásának. Ez esetben fontos feltétel ugyanakkor, hogy az ilyen növények termesztése ne okozzon kárt a környezetnek, például ne kelljen fákat kivágni miattuk.

Ráadásul a repülőgépek teljesítményét is növeli. A kevesebb aromás komponenst tartalmazó SAF tisztábban ég a repülőgép-hajtóművekben, ami lehetővé teszi, hogy a repülők még nagyobb teljesítménnyel működjenek, mint a hagyományos üzemanyaggal.

Mik a hátrányai?

Legfőbb kritikusai szerint egyszerűen túl drága. A SAF előállítása ugyanis négyszer annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyagé, ráadásul a kereslet alig 1%-ához elég mennyiséget tudnak termelni. Az ára viszont várhatóan mérséklődik, ahogy egyre több gyártó lép a piacra.

Ugyanakkor ahhoz, hogy hosszútávon olcsóbbá váljon, rengeteg anyagi befektetésre, kutatásra és munkára van szükség, nemcsak a vállalatok, hanem a kormányok részéről is.

A légitársaságok pedig egyre gyakrabban ajánljak fel a lehetőséget jegyvásárláskor, hogy némi plusz összeggel járuljunk hozzá a SAF-fal kapcsolatos kiadásokhoz.

Ilyenkor viszont érdemes megnézni, hogy mit is támogatunk. Mindenképpen járjunk utána, hogy teljesülnek-e a legfontosabb feltételek. Az ökoszisztémára és a biodiverzitásra negatív hatással van az előállítása? Kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával jár a használata, mint a hagyományos üzemanyagok esetében? Az előállítása hozzájárul a légszennyezéshez? Nehéz körülmények között, alacsony bérért dolgoznak a termelésén? Védik a talaj egészségét? Többek között ezekre a kérdésekre keressünk válaszokat, mielőtt döntenénk.

Kapcsolódó tartalmak: