A fenntarthatóság egyre inkább előtérbe kerül mind a vállalati, mind a társadalmi szektorban, és a Budapest Airport Zrt. sem kivétel ebből a trendből. Manapság az élet elképzelhetetlen repülés, repülőterek nélkül. A Budapest Airport szilárd elkötelezettséget mutat arra, hogy nélkülözhetetlen feladatait egyre fenntarthatóbban lássa el, nettó nullára csökkentve karbonkibocsátását. Az alábbiakban a Weco-Travel 20. webináriumának összefoglalóját olvashatja el, ahol Katona Sarolta, a Budapest Airport fenntarthatósági vezetője osztott meg pár kulisszatitkot a vállalat fenntarthatósági lépéseiről és terveiről.
A fenntarthatóság és a repülőtér
A Budapest Airport Fenntarthatósági csapata 2020-ben egy szervezeti átalakítás után kezdte meg működését, amikor a repülőtér menedzsmentje a téma fontosságának és komplexitásának megfelelően önálló, dedikált részleget hozott létre. A sokszereplős repülőtéri környezet összetettségének megfelelően dolgozták ki a fenntarthatósági stratégiát, amelyben 6 fő célt határoztak meg. Az egyik fő cél a Budapest Airport Zrt. nettó zéró karbonkibocsátásának elérése 2035-ig, emellett kiemelt prioritás a zöld finanszírozás, a fenntartható épületek építése, a hulladékkezelés fejlesztése, a zajvédelem továbbfejlesztése és egy átlátható monitorozási rendszer kialakítása az előrehaladás nyomon követéséhez.
A Budapest Airport kiemelten kezeli a karbonsemlegesség elérését, ennek eredményeként a Scope 1 és 2 kibocsátási körbe tartozó karbonkibocsátásuk az európai repülőterek átlagához képest jóval alacsonyabb, mindössze 1% a teljes repülőtéri kibocsátáson belül. A Scope 2 kibocsátás terén fontos eredmény, hogy a Budapest Airport már második éve származási garanciával rendelkező zöld energiát vásárol a villamosenergia-igény fedezésére, és 2023-tól kezdve partnereiknek is biztosítják ezt.
NetZero és Greenairport programok
A NetZero programban a Budapest Airport három főbb pillért határozott meg annak érdekében, hogy elérjék a nulla karbonkibocsátást (a Scope 1 és Scope 2-re vonatkozóan) 2035-ig.
- Az első pillér (a fűtés kapcsán) a gázfogyasztás csökkentése energiahatékonysági lépések bevezetésével, valamint megújuló energiára való átállás, amelyhez jelenleg a geotermális lehetőségeket kutatják.
- A második pillér a villamosenergia zöldítése, amelynek érdekében tervezik egy 7,5 megawattos napelem park fejlesztését, valamint zöld energia vásárlása a piacról, amely segíti a vállalatot abban, hogy fenntartható módon fedezze a fennmaradó energiaigényét.
- A harmadik pillér az e-mobilitás, melynek keretében saját flottájukat folyamatosan elektromos vagy hibrid járművekre cserélik. Emellett nagyszabású töltőállomás telepítési projektbe fogtak, amely lehetőséget biztosít a partnerek járműveinek töltésére is.
2015-ben hozták létre a Greenairport programot, amelyhez már 40, a repülőtéren működő partner csatlakozott. Ezek a cégek jelentős szerepet vállalnak a repülőtér fenntartható üzemeltetésében, és közös céljuk a karbonkibocsátás és a környezetterhelés minimalizálása a repülőtéri működés során.
A légitársaságok és az utasok szerepe a fenntarthatósági törekvésekben
Ahhoz, hogy a Budapest Airport Zrt. fenntarthatósági törekvései sikeresek legyenek, kulcsfontosságú az együttműködésük a légitársaságokkal és az utazókkal.
Bár a Scope 3 karbonkibocsátás legnagyobb részét a légitársaságok tevékenységéből ered, fontos megérteni, hogy a zöld transzformáció idő- és beruházás-igényes folyamat a technológiai korlátok miatt. Ennek ellenére a Budapest Airport infrastrukturális fejlesztésekkel és zöld energia biztosításával segíti a légitársaságokat ebben az átmenetben. A törvényi előírások is támogatják ezt az irányt, hiszen 2025-től kötelező lesz a fenntartható üzemanyagok 2%-os bekeverési aránya. Az elektromos fejlesztésekkel lehetővé válik a kiszolgálási folyamatok elektromosítása, mivel a földi kiszolgálók is egyre inkább elektromos eszközökre váltanak, ezzel tovább zöldítve a légitársaságok működését.
Az utazók aktív részvétele létfontosságú a fenntartható működésben. Az utasok már az indulás előtt dönthetnek az utazási módok között, beleértve az autót, tömegközlekedést, taxit vagy transzfert. A Budapest Airport szerződött taxi partnere elektromos járműveket is kínál. A terminálon ivóvíz kutakat alakítottak ki az utasok számára, hogy csökkentsék a palackozott víz felhasználását. A szelektív hulladékgyűjtés terén is intézkedéseket tettek, például egy manuális hulladékválogató működik a repülőtéren, de emellett teszt jelleggel szelektív hulladékgyűjtőket is kihelyeztek.
Minősítések, fenntarthatósági csapat, jelentési kötelezettségek
A Budapest Airport már második éve újítja meg az ESG minősítését, melynek során az értékelő cég (Sustainalytics) alacsony kockázati kategóriába sorolta a vállalatot. Nemzetközi szinten is elismertek, hiszen a fenntarthatóság terén jó teljesítményt nyújtanak, ami meg is nyilvánult a 8. helyezésben a szintén Sustainalytics által értékelt repülőtér üzemeltetők között.
A Budapest Airport nyolcfős fenntarthatósági csapata felelős többek között a környezetvédelmi ügyekért is, beleértve a zajvédelmet, levegővédelmet, vízvédelmet és a környezetvédelmi szakértők feladatkörét.
A jövőbeni terveik között kiemelt szerepet kap a fenntarthatósági riport továbbfejlesztése. 2026-ra tervezik az új ESG jelentési rend szerinti riport elkészítését, beleértve az EU taxonómia szerinti jelentést is. Az új jelentés fontos alapját képezi a lényegességi elemzés, valamint a társadalmi és pénzügyi hatásokat vizsgáló dupla materialitás elve.
A fenntarthatósági terveik között szerepel a karbonkibocsátás további csökkentése és a Scope 3 kibocsátás mérésének és csökkentésének folytatása. A zajvédelem terén is erős stratégiai célokat tűztek ki, beleértve a környezeti terhelés csökkentését és a zajszigetelési program további bővítését.
A hulladékcsökkentés terén is elkötelezettek, és a törvényi változásoknak megfelelően tovább növelik a hulladék szelektálási arányát. Emellett kiemelik a környezettudatos építkezés fontosságát, és tervezik, hogy az új épületeik zöld minősítést kapnak, továbbá folytatják az épületek környezetbarát fejlesztését is.
A beszélgetés teljes felvétele már megtekinthető a lenti videón. (Amennyiben a videó nem jelenik meg, kattintson ide!)