Átszállással utazni nem feltétlenül a legkényelmesebb, de sokszor szükséges, elsősorban akkor, ha Európán kívülre utazunk. Ugyan valamivel körülményesebb, mint a közvetlen utazás, de már a foglalásnál sokat tehetünk azért, hogy optimális legyen az átszállási idő, és akkor se kerüljünk bajba, ha késik az első gépünk. Most ahhoz adunk néhány tippet, hogyan csökkenthetjük a stresszt egy ilyen út során, illetve hogyan hasznosíthatjuk a reptéri várakozással töltött időt.


Akárhogy is nézzük, egyszerűbb közvetlen járattal utazni, bárhová is megyünk, de ez sok esetben – már csak földrajzi okok miatt is – nem lehetséges. De az is lehet, hogy csak napi egy járat indul, hajnalban, de a munkánk miatt ez nem megfelelő időpont számunkra. Ilyen esetekben marad a csatlakozás, viszont ilyenkor nagyobb odafigyeléssel kell megterveznünk az utunkat.

Hagyjunk elég időt az átszállásra!

Foglalásnál arra figyeljünk elsősorban, hogy elegendő időnk legyen eljutni az egyik kaputól a másikig. Szerencsésebb nem kicentizni az érkezést és az indulást, hanem legalább egy órát hagyni rá, de inkább többet. Egy kisebb repülőtér esetén nem tűnik lehetetlennek egy fél órás időintervallum sem, de egy ötperces késés is problémát jelenthet nekünk ilyenkor. Egy több terminálos, település nagyságú reptér esetében (legjobb európai példa erre a londoni Heathrow vagy a párizsi Charles de Gaulle) viszont inkább 3-4 órával számoljunk, hogy csúszás esetén se kelljen stresszeljünk.

Utazzunk egy légitársasággal!

A legjobb, ha egy légitársasággal intézünk mindent: így egy jegyhez tartoznak a beszállókártyáink is. Különösen abból a szempontból fontos ez, hogy ilyen esetben nem kell törődnünk a feladott poggyászunkkal, mivel az a légitársaság feladata, hogy egyik gépről eljuttassák a másikra. Ha menet közben légitársaságot váltunk, a mi dolgunk a csomagunk felvétele és újbóli feladása a csatlakozásnál. Az ezzel járó plusz időt is bele kell ilyenkor számolnunk az utunkba.

Ne a napi utolsó csatlakozásra vegyünk jegyet!

Azért is hasznos, ha egy légitársaságnál foglaljuk a jegyeket, mert így az első gép késése esetén kötelességük biztosítaniuk helyet a következő járatra – már amennyiben az nem teltházas. Ezért az is fontos szempont, hogy ne az aznapi utolsó csatlakozásra váltsunk jegyet, mert az is benne van a pakliban, hogy csúszás esetén csak másnap reggel tudunk tovább menni. Ha külön foglaltunk különböző légitársaságok járataira, akkor késés esetén a másodiknak nem kötelessége helyet biztosítania nekünk.

Töltsünk fel mindent!

A reptéren töltött órákra nem feltétlenül kell „holtidőként” tekinteni, némi előkészülettel és utánajárással könnyen hasznosíthatjuk. Érdemes előre megtervezni, mi az, amit itt is el tudunk/akarunk végezni, és ehhez minden szükséges eszközt vigyünk magunkkal, illetve mentsük le a hozzá kapcsolódó információkat. Ugyan töltőállomásokból egyre több van a reptereken, az a biztos, ha utazás előtt feltöltjük a laptopunkat és a telefonunkat, illetve ha a kézitáskánkban egy powerbanket is tartunk. Egy zajszűrő fejhallgatót is érdemes beszerezni, hogy teljesen ki tudjuk zárni a külvilágot munka közben.

Készüljünk fel rá, hogy feladott poggyászunk késhet!

Gyakran előfordul, hogy elkeveredik az utasok poggyásza, főleg ha csatlakozó járatot kell elérnie. Ha Ön vagy poggyásza lekési csatlakozó járatát, kellemetlen helyzetben találhatja magát. 

Épp ezért érdemes már a poggyász pakolásánál számolni ezzel az eshetőséggel, és olyan alapvető dolgokat csomagolnia kézipoggyászába, amire bármikor szüksége lehet, ha feladott poggyásza nincs kéznél. Ilyen lehet például egy szett váltóruha, utazó neszeszer (itt minden esetben figyeljen a reptéri előírásokra), fogkefe és fogkrém.

Keressünk munkaállomást!

Érdemes leszállás után első körben megkeresni a csatlakozásunk kapuját, majd pedig egy helyet, ahol dolgozhatunk. A várókban is találhatunk munkaállomásokat, asztallal, illetve az ingyenes wi-fi is biztosított minden reptéren. Azzal jól járhatunk, ha keresünk egy olyan kaput, ahonnan a közeljövőben nem indul járat, így nagy valószínűleg nem lesznek előtte sokan. Egy fokkal kényelmesebb, de valamivel zajosabb lehet, ha egy kávézóba ülünk be.

A legideálisabb: dolgozzunk egy lounge-ban!

A legalkalmasabb viszont mégis az, ha egy különleges váróban állunk neki dolgozni. Ezekbe a lounge-okba a belépés általában együtt jár a business vagy az első osztályú jegyekkel, vagy az adott légitársaság törzsutasaként vehetjük igénybe. De van olyan típusú is, ahova külön díj ellenében mehetünk be. Ha optimálisan akarjuk eltölteni a várakozás idejét, akkor megéri: itt jóval kényelmesebb és nyugodtabb körülmények között dolgozhatunk. A wi-fi mellett több munkaállomások, töltők állnak az utasok rendelkezésére, külön éttermekkel, kávézókkal, de egyes várókban egy frissítő zuhanyra is lehetőségünk van. Ha valahol, egy lounge-ban biztos minden körülmény adott ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk dolgozni.