Az elmúlt pár évben a fenntarthatóság vált az egyik legfontosabb témává az utazási szektorban, beleértve a céges utaztatással foglalkozó vállalatokat is. Ez csak fokozódott a pandémia alatt, amikor az utazások leállása egyben lehetőséget teremtett a változásra is. A Belvera Partners felmérése szerint viszont nem mindig fektetnek nagy hangsúlyt a fenntarthatóságra a B2B utazási szektorban működő vállalatok.


A fogyasztók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a fenntarthatóság iránt, környezeti, gazdasági és társadalmi szempontból is. A Booking.com 2021-es felmérése szerint – amelyet 30 ezer fő részvételével készítettek 30 országból – az emberek 46%-át a világjárvány arra is ösztönözte, hogy a jövőben valamilyen fenntarthatóbb módját válasszák az utazásnak.

A fogyasztóbarát utazási társaságok pedig felismerték ezt az igényt, és meg is ragadták a lehetőséget az imázsuk átalakítására a fenntarthatóság által. Az elmúlt hónapokban a CWT, az Accor, a Singapore Airlines, az Intrepid Travel és a TourRadar is bejelentette, hogy csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, támogatják a természetvédelmet, a helyi vállalkozásokat stb. 

De mit tehetnek a fenntarthatóságért azok a cégek, akik nem közvetlenül az utazókkal állnak kapcsolatban? A Belvera Partners nevű PR ügynökség nemrégiben felmérést végzett a témában a B2B utazási szektorban működő vállalatok (többek között utazási technológiákat fejlesztő cégek, foglalási rendszerek, üzleti utaztatók, légitársaságok, repülőterek) körében. A felmérés során 350 cég honlapját vizsgálták meg a világ minden tájáról, elemezve a fenntarthatósági irányelveket, felméréseket, példákat vagy bármilyen jelentős említéseket, illetve azt, hogy mennyire volt könnyű az információkat megtalálni.

Az eredmények szerint a vizsgált cégek számára nem jelent prioritást a fenntarthatóság – vagy legalábbis nem kommunikálják megfelelően az álláspontjukat ebben a témában.

A felmérés szerint a vizsgált cégek 43%-a említi meg a fenntarthatóságot – vagy egy hasonló kifejezést, mint például a környezetvédelmet – a honlapjukon. Még kevesebb (24%) ír a fenntarthatósági irányelveikről és még kevesebbnek (17%) van valamilyen fenntarthatósági jelentése vagy beszámolója.

Ha egy cég nem tudja bizonyítani, hogy mit tett a fenntarthatóságért, akkor a környezete nagy valószínűséggel a legrosszabbra fog gondolni. A szektorunkban a vállalatok 83%-a nem tud felmutatni olyasmit, amit fenntarthatósági beszámolónak lehetne nevezni. Bár az erkölcsi kötelesség remélhetőleg mindenki számára világos, a tettek hiánya üzleti szempontból is káros ezeknek a cégeknek: a bankok kisebb valószínűséggel adnak hitelt, az üzleti partnerek is jobban megszűrik a beszállítóikat, az alkalmazottak is felmondhatnak.

mondta Roman Townsend, a Belvera Partners vezérigazgatója.

Megvizsgálva 12 alszektort a B2B utazással foglalkozó vállalatok között, a légi közlekedésben rendelkezik a legtöbb cég fenntarthatósági beszámolóval (42%), vagy legalább megemlítik a fenntarthatóságot a honlapjukon (89%). Ugyanakkor az átlag alatt végeztek azon a téren, hogy mennyire könnyű megtalálni erről az információkat az oldalaikon.

Az autókölcsönzői szektor szerepelt a legrosszabbul: a vizsgált cégek 16%-a említette meg a fenntarthatóságot, és egyiknek se volt jelentésük vagy irányelveik a témában. Az utazástechnológiai cégek az átlagnál valamivel jobban teljesítettek a fenntarthatóság említése terén (53% az átlagos 43 % helyett) és az irányelvek terén (29%, az átlag pedig 24%) is.

„Ha belegondolunk, hogy elég alacsonyra tettük a lécet: egy CSR-jelentés, néhány többé-kevésbé átgondolt irányelv, egy kép egy letakarított tengerpartról a cég honlapján már elég volt a jó minősítéshez. Innen nézve elég meglepő, hogy mennyi vállalat képtelen erre. Még döbbenetesebb, hogy körülbelül 100 céggel fel is vettük a kapcsolatot, akiknek a honlapján semmilyen információ nem volt ezekkel a témákkal kapcsolatban, hogy lehetőséget adjunk nekik arra, hogy tájékoztassanak minket – és csak hét válaszolt” – folytatta Townsend.

A felmérésben interjúk is vannak, többek között Laura Garridóval, az ético alapítójával. Az ético egy olyan tanácsadó cég, ami a fenntarthatósági stratégia terén ad javaslatokat a turizmusban érdekelt vállalatoknak.

„A fenntarthatóság eddig nem volt prioritás a B2B világ számára, leginkább azért, mert nem tudták, hogyan is kellene kezelniük a kérdést. A fenntarthatóságot be kell építeni egy szervezet DNS-ébe, és folyamatosan az irányító bizottság szeme előtt kell tartani: ebbe bele kell érteni a környezeti mellett a társadalmi és a gazdasági szempontokat is. Jelenleg ez alig történik meg” – mondta az ético alapító Laura Garridó.


A Belvera megfogalmaz 10 tanácsot arra nézve, hogy a B2B utazási szektorban dolgozó cégeknek hogyan érdemes elindítani a fenntarthatósági stratégiájukat:

  1. Nevezzen ki egy belső embert a fenntarthatósági projekt élére!
  2. Végezzen előzetes auditot!
  3. Készítsen egy belső fenntarthatósági szabályzatot!
  4. Csatlakozzon egy olyan csoporthoz vagy közösséghez, amely támogatja a fenntarthatóságot napirenden tartó cégeket!
  5. Keressen szakértőket, és vonja be őket a projektbe!
  6. Vezesse és tanítsa be a fenntarthatósági szabályokat a munkatársaknak!
  7. Tegye közzé és kezelje nyilvánosan a fenntarthatósági célkitűzéseit és eredményeit!
  8. Folyamatosan kérjen visszajelzést a projekttel kapcsolatban az érdekeltjeitől, beszállítóktól, munkatársaktól, partnerektől!
  9. Keressen helyi zöld szerveződéseket, akciókat, programokat és csatlakozzon!
  10. Kezdje el most, megkésve is megéri belevágni!

Bejegyzésünk a Phocus Wire cikke alapján készült: https://www.phocuswire.com/b2b-travel-companies-lagging-on-sustainability-study-finds


Korábbi cikkeink hasonló témában: