A Társadalmi Felelősségvállalás (CSR) egy önszabályozó üzleti modell, amely elősegíti a vállalat társadalmi felelősségvállalását saját maga, az érintettek és a nyilvánosság előtt. De mi is az a CSR és mit profitálhat belőle egy vállalat? Ennek jártunk most utána.


Mi az a Társadalmi Felelősségvállalás (CSR)?

A Társadalmi Felelősségvállalás (CSR) kifejezés a vállalatok által alkalmazott gyakorlatokra és politikára utal, amelyek pozitív hatást fejthetnek ki a világra. A CSR alapgondolata az, hogy a vállalatok a profit maximalizálása mellett más társadalmi célokat is magukénak tudjanak és cselekvési tervet állítsanak össze, majd azt végrehajtsák egy élhetőbb jövőért cserébe. A CSR általános célkitűzései közé tartozik a környezet károsításának minimalizálása, az önkéntes munkák népszerűsítése a vállalati alkalmazottak körében vagy az adományok gyűjtése jótékony célokra. Segítségével a vállalatok tudatában lehetnek annak, hogy milyen hatással vannak a társadalom aspektusaira, beleértve a gazdasági, társadalmi és környezeti szempontokat is.

Miért fontos a CSR tevékenység?

A Társadalmi Felelősségvállalás azon tevékenységek közé tartozik, amelynek jótékony hatásaiból minden résztvevő profitálni tud. Leginkább természetesen az a szereplő, aki a CSR tevékenység fókuszában van, hiszen elsődleges, kézzel fogható előnyeit ő élvezi. Másodsorban a vállalat dolgozói, akikre visszahat a szociális lelkiismeret, így hasznosnak és szociálisan érzékenynek érezhetik magukat. Harmadsorban pedig magának a tevékenységet végző cégnek is jó, mivel erősödik a munkavállalók elköteleződése, hiszen mindenki büszke arra, hogy egy olyan cég dolgozója, ami nem csak a saját anyagi gyarapodását tartja szem előtt, hanem gondot fordít arra is, hogy a nehéz helyzetben lévőkön segítsen. Emiatt sok vállalat márkaimázsának szerves részének tekinti a CSR-t, és úgy véli, hogy az ügyfelek nagyobb valószínűséggel fognak olyan üzletekben vásárolni, amelyeket etikusabbnak tartanak. Ugyanakkor egyes cégalapítók személyes meggyőződésük miatt is motiváltak a CSR-ban való részvételre. 

Számos vállalat tett lépéseket az elmúlt években azért, hogy működését a környezeti fenntarthatóságának javítására fordítsa, és olyan intézkedéseket léptek meg, mint a megújuló energiaforrások telepítése vagy a szén-dioxid kibocsájtásuk csökkentése. Az ellátási láncok kezelése során erőfeszítéseket tettek az etikátlan munkaügyi gyakorlatok ellen, mint például a gyermekmunka és a rabszolgaság is.

CSR és a rendezvények – hogyan kapcsolódnak egymáshoz?

A rendezvényszervezés iparága tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy a CSR-forradalom vezető szereplőjévé váljon, ezáltal is részt vállalva a Társadalmi Felelősségvállalás könnyebb megértésében és a kulturális normák finomításában. Manapság már rengeteg olyan eseményt tartanak, ahol a vezető döntéshozók, vagy a cégeiken belül magas pozícióban lévő vezetők találkoznak. Közülük sokan nem csak, hogy fogékonyak a téma iránt, hanem kifejezetten érdeklődnek az új ötletek és megoldások felől saját CSR tevékenységük javítása érdekében.

Számos módja van annak, hogy egy rendezvény tematikusan kapcsolódjon, és ezáltal stratégiailag is segítse egy cég CSR tevékenységét. Nézzünk meg közülük kettőt:

Önkéntes programok rendezvény és csapatépítő formájában

A cégen belüli rendezvények és csapatépítők nagyszerű módjai annak, hogy a vállalatok alkalmazottai bekapcsolódjanak a Társadalmi Felelősségvállalás erőfeszítéseibe. Ez lehet akár étkezési csomagok összekészítése a hajléktalan közösség tagjai számára, születésnapi kártyák készítése azon szépkorúak részére, akik idősek otthonában élnek, vagy szuperhős köpenyek készítése a daganatos megbetegedéssel küzdő gyermekek számára. Ezek a tevékenységek jótékony hatással vannak a lelkiismeretünkre, így a munkavállalók aktív részt vállalhatnak a cég CSR stratégiájában.

Ünnepi ajándékozás, egy kicsit másként

Az ünnepek mindig kiváló alkalmat biztosítanak az adakozásra és a nagylelkűségre, és a céges karácsonyok is hosszú ideje egy olyan program, ami beivódott az üzleti életbe. Ahelyett azonban, hogy az alkalmazottak ajándékokat vásárolnának egymásnak, a Társadalmi Felelősségvállalás jegyében a cégek ösztönözhetik alkalmazottjaikat, hogy inkább a rászorulókat lepjék meg ajándékokkal. Ezeket a meglepetéseket egy ünnepség keretein belül gyűjthetik össze a cég alkalmazottai, majd közösen adhatják át őket a kiválasztott szervezeteknek.

Mi szükséges ahhoz, hogy egy vállalat CSR programba kezdjen?

Ahhoz, hogy egy vállalat részt vegyen egy ilyen programban, először saját céges kultúráját és büdzséjét szükséges felülvizsgálnia. Gyakran azok a vállalatok állnak a Társadalmi Felelősségvállalások élére, akik folyamatosan növelni tudják üzleti bevételeiket, így lehetőségük van pénzügyileg is támogatni az általuk választott társadalmi ügyet. Ezért talán nem is meglepő, hogy a CSR elsősorban a nagyvállalatok stratégiája. Továbbá, minél ismertebb és sikeresebb egy vállalat, annál nagyobb felelősséggel tartozik az etikus magatartás normáinak meghatározásában.

Bár a CSR-programok általában a nagyvállalatok körében a legelterjedtebbek, a kisvállalkozások kisebb léptékű programokon keresztül veszik ki a részüket a Társadalmi Felelősségvállalásból, például adományozva a helyi jótékonysági szervezeteknek és támogatva a helyi rendezvényeket is.

Mi itt, a Weco-Travel Kft.-nél is úgy éreztük, hogy nem maradhatunk ki a segítségnyújtásból, ezért több karitatív programot is szerveztünk az elmúlt hónapokban. Ezekről itt és itt olvashat részletesebben. 

2010-ben a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) kiadott egy sor szabványt, amelyek célja a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának megvalósítása. Más ISO szabványokkal ellentétben az ISO 26000 inkább útmutatást ad, mint követelményeket, mert a CSR jellege inkább kvalitatív, mint mennyiségi, így szabványait nem lehet hitelesíteni.

Így az ISO 26000 inkább tisztázza, mi is az a társadalmi felelősség, és segít a szervezeteknek a CSR-elveket gyakorlati cselekvésekké alakítani. A szabvány minden típusú szervezetet megcéloz, tevékenységüktől, méretüktől vagy elhelyezkedésüktől függetlenül. És mivel a világ számos kulcsszereplője hozzájárult az ISO 26000 fejlesztéséhez, ez a szabvány mára már nemzetközi konszenzust is képvisel. 

Author