Horváth Balázs, a Weco-Travel ügyvezető igazgatóját látta vendégül az „Óperencia Podcast” című gazdasági podcastjében a vg.hu. A beszélgetés során több téma is szóba került, mint a magyarok utazási szokásai és kedvelt desztinációi, a repjegy árak változásai valamint a piac jelenlegi és jövőbeli helyzete a pandémiát követően. Az alábbiakban olvashatók a beszélgetés legfontosabb részletei.


A beszélgetés a vg. hu Óperencia Podcast c. műsorában zajlott 2024. januárjában. A teljes interjú visszahallgatható a vg.hu weboldalán, ide kattintva!

Foglalási időablak: Előre foglalás vagy last minute vásárlás?

A COVID-19 járvány időszaka kicsit fellazította a merev utazási szokásokat, de a repjegy.hu tapasztalatai alapján azt láthatjuk, hogy az utazási szokások egyre inkább normalizálódnak. A foglalási időablak hasonló mintázatot mutat, mint 2019-ben, az utolsó pandémia előtti évben: az átlag körülbelül 30 nappal az utazás előtt foglal repülőjegyet. A COVID alatti kínált rugalmas módosítási feltételek azonban már kezdenek megszűnni, a légitársaságok egyre inkább visszatérnek a korábbi módszerekhez, miszerint az olcsóbb jegyeken nem lehet módosítani.

Ugyanakkor jelentősebb változásokat tapasztalunk a szállásfoglalás területén. A legnagyobb szállásfoglaló oldalak nem minden esetben kérnek előleget, és gyakran elegendő az utolsó napig várni a fizetéssel. Ez a gyakorlat 2019-hez képest jelentős változás, amely a COVID időszakában kezdett elterjedni. Sok esetben azonos szobák esetén az árak a lemondási feltételek függvényében is változhatnak. 

2023 legnépszerűbb úti céljai

A repjegy.hu friss toplistája szerint nagy változások nem történtek a legkeresettebb desztinációk körében. Az Európán belüli hétvégi útvonalak, a mediterrán térség városai, illetve azok az úti célok, ahol sok magyar dolgozik voltak a legnépszerűbbek 2023-ban.

Az első helyen továbbra is London áll, ami nem meglepő, tekintve az üzleti és kulturális kapcsolatokat. A brit főváros szilárdan őrzi elsőségét már évek óta. Második helyen Róma áll, míg a harmadik helyen változás következett be: Barcelona előzte meg Párizst. Amszterdam az ötödik helyen szerepel, négy helyet előre lépve 2019-hez képest. Ez a változás feltehetőleg annak is köszönhető, hogy Amszterdam vonzóvá vált a külföldön tovább tanulni vágyó fiatalok körében, főként London helyett, amelyre a Brexitnek is hatása lehet.

Milánó a hatodik, Isztambul a hetedik, Berlin a kilencedik, Málta a tizedik, míg New York kiesett a TOP10-ből, és a 11. helyet érte el.

Top úticélok 2023-ban
Helyezés Úti cél 2019-es helyezés
1. London 1.
2. Róma 2.
3. Barcelona 4.
4. Párizs 3.
5. Amszterdam 9.
6. Milánó 14.
7. Isztambul 5.
8.  Brüsszel 8.
9. Berlin 6.
10. Málta 15.

Egyértelműen megnövekedett érdeklődés volt 2019-hez képest a mediterrán úti céloknál. Az olyan desztinációk, mint Larnaca, Athén és Nápoly, kiemelkedően növekedtek a 2023-ban. A tengerpart, a napsütés és a homok kombinációja vonzóvá teszi ezeket a célpontokat a magyar utazók számára.

Mennyivel lettek drágábbak a repjegyek 2023-ban?

A repülőjegyek ára tavaly átlagosan 20-25%-kal emelkedett 2022-hez viszonyítva. Az általános áremelkedés mögött számos tényező húzódik meg, beleértve a 2022-es és a 2023-as magas inflációt, valamint az extraprofit adókat, amelyek beépítésre kerültek a légitársasági árakba.

Néhány desztináció ennél is lényegesen magasabb áremelkedést mutatott. Párizs repülőjegyeinek ára például durván 42%-kal nőtt 2022-höz képest. Az átlagár 2023-ban 96 000 Ft volt, míg 2022-ben még átlagosan 68 000 Ft-ért foglaltak repülőjegyet az utasok. A tengerentúli desztinációk árai, mint New York, Miami vagy Bangkok, 5-6%-kal emelkedtek 2022-hez képest. Ugyanakkor itt 2019-hez viszonyítva ezek a desztinációk meredeken drágultak. Például, Miamiba a repülőjegy átlagára 2019-ben még körülbelül 200 000 Ft volt, míg ma már elérheti a 300 000 Ft-ot is. 

Érdekes kivétel Isztambul, ahol a légitársasági árak csökkentek, szemben a többi desztináció tendenciájával. Valamint továbbra is ki lehet fogni pár ezer forintos jegyeket például Londonba, ahova több fapados is repül-  Wizz Air, Ryanair, easyJet – így oda még találhat olcsó árakat az utazó. Azonban a korábbi évekhez képest egyre kevesebb az esély arra, hogy pár 10 000 forintért lehessen repülőjegyet foglalni.

Átlagos repülőjegy-árak – 2022-2023 időszak
Úti cél 2022 2023 Változás 2022-2023
London 49 213 Ft 60 430 Ft 22%
Róma 49 241 Ft 58 921 Ft 20%
Párizs 67 675 Ft 96 365 Ft 42%
Barcelona 62 925 Ft 81 356 Ft 29%
Isztambul 99 175 Ft 77 417 Ft -22%
Amszterdam 94 367 Ft 111 464 Ft 18%
Milánó 34 782 Ft 42 058 Ft 21%
Brüsszel 55 569 Ft 65 431 Ft 18%
New York 227 457 Ft 236 195 Ft 3%
Berlin 50 384 Ft 56 112 Ft 11%
Málta 56 539 Ft 73 052 Ft 29%
Athén 61 498 Ft 74 006 Ft 20%
Nápoly 50 543 Ft 64 384 Ft 27%
Miami 287 310 Ft 301 931 Ft 5%
Bangkok 346 255 Ft 359 041 Ft 4%

Kevesebb utaspanasz és járattörlés

Magyarországon azt tapasztaljuk, hogy a járattörlések és az ezekkel kapcsolatos panaszok száma csökkent 2022-höz képest. A repjegy.hu call-centerébe érkező panaszok számában észrevehető visszaesés történt 2023-ra. Ez azt sugallja, hogy a hazai légi közlekedés terén kevesebb járatprobléma merült fel, és a panaszok száma is csökkent.

Ugyanakkor nemzetközi szinten érdekes tendenciák rajzolódtak ki 2023-ban. Globálisan nőtt a járattörlések és a poggyász problémák száma a korábbi évhez képest. A magyarázat egyszerű: 2022 első negyedévében az utazási bázis és járatok száma alacsony volt, így a magasabb utazási volumenből következtek a megnövekedett panaszok is. A trend visszafelé tolódott, ahogy az utazási számadatok emelkedtek.

2024-re: kisebb árnövekedés és visszatérés a pandémia előtti utasforgalomhoz

A légiközlekedési piac hatalmas növekedésben van, a nemzetközi szakértők 2024-re teszik a globális utazás visszaállásának időpontját arra a szintre, amit utoljára 2019-ben ért el a légiközlekedés. Ez továbbra is azt jelenti, hogy még mindig időre van szükség ahhoz, hogy az utazási szokások és a repülőjegy-árak visszatérjenek a pandémia előtti szintre.

A magyar piac különlegessége, hogy míg a legtöbb hagyományos légitársaság még nem érte el a 2019-es utasszámot és kapacitást, addig a low-cost társaságok sok esetben felül is  múlták azt: például a Wizz Air 2019-ben világszerte 40 millió utast szállított, míg 2023-ban ez a szám már elérte náluk a 60 milliót.

A tavalyi 20-25%-os áremelkedés után sokan izgatottan várják, hogy mi várható a következő időszakban. A magyar infláció valamelyest stabilizálódik, és bár nem valószínű egy újabb 25%-os ugrás, az árak emelkedése továbbra is folytatódni fog. Körülbelül 10%-os növekedést prognosztizálunk, ami bár nem kismértékű, de a korábbi évekhez képest mérsékeltebb emelkedés. „A recessziót magunk mögött hagyva pedig a 2024-es évre is óvatos optimizmussal tekintünk” – zárta a beszélgetést Horváth Balázs.