Mi teszi a turizmust az egyik legérzékenyebb iparággá, és hogyan tud mégis talpon maradni a válságok közepette? A Seat2B Podcast második epizódjában Horváth Balázs beszélget Varga G. Gáborral (Egek Ura blog) és Holczinger Zoltánnal (Weco-Travel) arról, hogyan változtatta meg a pandémia a piacot, milyen szerepet játszik ma az utas biztonságérzete, és miért kulcsfontosságú a fenntarthatóság. Szóba kerül az UniTravel csődje, a budapesti repülőtér jövője, a munkaerőpiaci kihívások és az a kérdés is, hogy miként lehet a turizmust hosszú távon válságállóvá tenni.

Miért törékeny a turizmus?

A turizmus a világ egyik legérzékenyebb iparága. A gazdasági válságok, politikai események, természeti katasztrófák és egészségügyi krízisek – mint a COVID-19 járvány – mind alapjaiban rengetik meg a szektort. A Seat2B Podcast mádosik epizódjában Horváth Balázs vendégei Varga G. Gábor, az Egek Ura blog szerzője és Holczinger Zoltán, a Weco-Travel operatív vezetője, akik saját tapasztalatokon keresztül mutatják be, hogyan lehet felkészülni és alkalmazkodni ezekhez a kihívásokhoz.

„Amikor sérül az utas biztonságérzete, az a turizmusban hosszú távú károkat okoz.”

A pandémia utáni keresletrobbanás és új igények

A COVID-időszak a turizmust teljesen leállította, majd a nyitás után robbanásszerű keresletnövekedést hozott. Az utazók azonban megváltoztak: sokkal nagyobb hangsúlyt kapott a biztonságérzet, a rugalmas foglalási lehetőségek és a pénzügyi garanciák. A Weco tapasztalata szerint ma már a legtöbb utas nemcsak az ár alapján választ, hanem figyelembe veszi a szolgáltató stabilitását és az ügyféltámogatás minőségét is.

Fenntarthatóság és greenwashing

A fenntarthatóság évek óta központi téma, de a gyakorlatban sokszor ütközik gazdasági érdekekkel. A beszélgetés résztvevői kiemelik: a zöld kommunikáció önmagában kevés, és egyre több utas képes megkülönböztetni a valódi környezettudatos lépéseket a puszta marketingfogásoktól (greenwashing).

„A fenntarthatóság nem egy kampány, hanem hosszú távú vállalás.”

A turizmusban ez jelentheti például az energiahatékony szállodák előnyben részesítését, a helyi közlekedési megoldások integrálását vagy a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátásának kompenzálását.

Piaci alkalmazkodás: az UniTravel csődje mint tanulság

A közelmúltban történt UniTravel csőd komoly visszhangot váltott ki a piacon. A vendégek egyetértenek abban, hogy a pénzügyi stabilitás és az utasok bizalmának fenntartása kulcsfontosságú – különösen egy válságokra ennyire érzékeny ágazatban.

Munkaerőhiány és generációváltás

A turizmusban világszerte munkaerőhiány tapasztalható, amit a járvány idején pályaelhagyók tömege okozott. A fiatal generáció bevonzása újfajta munkáltatói stratégiákat igényel: rugalmas munkavégzés, versenyképes fizetés és karrierépítési lehetőségek nélkül nehéz vonzóvá tenni az iparágat.

A budapesti repülőtér új időszaka

A beszélgetés második felében a budapesti repülőtér állami visszavásárlása kerül előtérbe. A vendégek szerint az új tulajdonosi struktúra jobb együttműködést hozhat a légitársaságokkal és a szolgáltatókkal, ami az utasélmény javulásához is hozzájárulhat. A tervezett fejlesztések között szerepel a harmadik terminál megépítése, a közlekedési kapcsolatok javítása és a reptéri infrastruktúra bővítése.

Diszkont és hagyományos légitársaságok – új egyensúly

A magyar piacon a diszkont légitársaságok erős jelenléte mellett a hagyományos fuvarozók is megtalálják a helyüket. Az utasok egyre inkább ár-érték arány alapján döntenek, és sokszor a teljes szolgáltatási csomag (csomagkezelés, ügyfélszolgálat, rugalmasság) nagyobb súllyal esik latba, mint a puszta ár.

A turizmus jövője a bizalom és a fenntarthatóság

A turizmus mindig is törékeny iparág marad, de a válságok, a munkaerőpiaci kihívások és a fenntarthatósági elvárások együttesen formálják a jövőt. A túlélés kulcsa az alkalmazkodás, a biztonság garantálása és a hiteles kommunikáció.

Ha nem szeretne lemaradni a következő podcast epizódokról, iratkozzon fel a Weco-Travel Hungary youtube csatornájára!


Korábbi tartalmak: