Előző összeállításunkban megvizsgáltuk, hogy a hagyományos légitársaságok milyen eszközökkel próbálják elérni a maguk elé kitűzött klímavédelmi célokat. Most nézzük meg, mit tesznek ezekért a célokért a fapados légitársaságok.


Wizz Air

A magyar érdekeltségű Wizz Air támogatja az éghajlatváltozásról szóló Párizsi Megállapodást, melynek célja, hogy az átlagos hőmérséklet emelkedés ne haladja meg a 1,5 fokot, valamint a Destination 2050 iránymutatásai alapján 2050-re nulla karbonkibocsátást kívánnak elérni. Ennek első lépcsőfokaként a légitársaság vállalta, hogy 2019-hez képest 2030-ig 25%-al csökkentik a szén-dioxid kibocsátásukat. A célok elérése érdekében a Wizz Air folyamatosan fejleszti a flottáját, kiemelt figyelmet fordít az üzemanyag-megtakarításra, valamint folyamatosan nyomon követi a fenntartható repülési üzemanyagokhoz kapcsolódó legújabb fejlesztéseket.

A Wizz Air 2020 novemberében a kibocsátás csökkentésére irányuló szélesebb körű elkötelezettsége részeként elindított egy szén-dioxid-kompenzációs rendszert is, melynek lényege, hogy lehetővé teszi az utasok számára, hogy kiszámítsák járataik környezetre gyakorolt hatását, és ezáltal ellensúlyozni tudják saját szén-dioxid-kibocsátásukat. 

Ryanair

Az ír fapados légitársaság, hasonlóan több légitársasághoz is célul tűzte ki, hogy 2050-re teljesen karbonsemlegessé váljanak. A további célkitűzések közt szerepel, hogy 2030-ra utasonként 10%-al csökkentsék a szén-dioxid kibocsátásukat, valamint ugyan erre az évre 12,5%-al hatékonyabb üzemanyag takarékosságot érjenek el a fenntartható üzemanyagok használatával. A jelenlegi 66 gramm/utas szén-dioxid kibocsátást szintén 2030-ig 60 gramm/utas kibocsátásra kívánja csökkenteni a légitársaság. 

Hogy a kívánt célok elérésre kerüljenek, a Ryanair folyamtosan fejleszti gépparkját, továbbá részt vesznek olyan fejlesztésekben, mint a fenntartható üzemanyagok fejlesztése, vagy a szén-dioxid kibocsátását csökkenteni kívánó kutatásokban.

easyJet

A légitársaság 2020-ban keltette életre Fenntarthatósági Csoportját, mellyel biztosítani kívánják a légitársaság környezetre gyakorolt hatásainak csökkentését. A csoport munkáját a Fenntarthatósági Irányító Bizottság koordinálja, akik évente hatszor ülnek össze, és folyamatosan monitorozzák a fenntarthatósági célkitűzések teljesülését. 

Ezek közé a célkitűzések közé tartozik például a különböző hulladékok, valamint a műanyagból készült eszközök használatának csökkentése. Folyamatosan támogatják a különböző hibrid, valamint elektromos repülés technológiai fejlesztéseket, melynek hatására a légitársaság a karbonkibocsátásuk drasztikus csökkenését várja hosszútávon. Részt vesznek olyan fejlesztésekben, melyek a fenntartható üzemanyagok kutatását és kifejlesztését tűzték ki célul, és folyamatosan keresik azokat a környezetet kevésbé terhelő megoldásokat, melyeket beépíthetnek az easyJet mindennapos működésébe.

Jet2

A Jet2 figyelemmel kíséri utasainak energiafogyasztását és üvegházhatású gázkibocsátását. A légitársaság a gramm CO2 (gCO2) mérési formulát használja utaskilométerenként a környezeti intenzitás mérésére, összhangban a Streamline Energy and Carbon Reporting (SECR) követelményeivel.

A Jet2 34 új, üzemanyag-hatékonyabb Boeing 737-800NG repülőgéppel fejlesztette flottáját, melyeket 2016 és 2019 között szereztek be. A flotta új gépei több mint 12 500 tonna CO2-t takarítottak meg 2021-ben a régi gépekhez viszonyítva. Ezenkívül a teljes flotta 95%-a üzemanyag-takarékos szárnyakkal van felszerelve, ami további 11 800 tonna CO2-t takarított meg. Ezek az intézkedések együttesen több mint 24 000 tonna CO2-t takarítottak meg 2021-ben, ami megközelítőleg 13 200 autó kibocsátásának felelt meg az Egyesült Királyságban.

Eurowings

A légitársaság céljai közt szerepel, hogy 2030-ra szén-dioxid semleges földi műveleteket tudjon végrehajtani, és a repülési műveletek szén-dioxid kibocsátását 50%-al kívánják csökkenteni a 2019-es szinthez képest. A hosszútávú célok közt szerepel, hogy 2050-re a légitársaság teljesen szén-dioxid semlegessé váljon mind a földi, mind pedig a légi üzemeltetés során.

A kitűzött célok elérése érdekében az Eurowings 2022. márciusától összesen 13 db új Airbus A320neo és 7 db Airbus A321neo repülőgéppel fejleszti a flottáját. Ezek a gépek a régi flotta gépeihez viszonyítva akár 15%-al alacsonyabb üzemanyagfogyasztást képesek elérni, így évente mintegy 3700 tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátással számol a légitársaság. A már meglévő Airbus A320ceo flotta számos gépe van felszerelve a „sharklet” néven ismert funkcióval, melynek lényege, hogy a szárnyrögzítések javítják a gép aerodinamikáját, így az út egésze során a gépek akár 4%-os üzemanyag megtakarítást is el tudnak érni egy Düsseldorf-Róma útvonalon.

Ezek a tartalmak is érdekelhetik: