Elsőre talán nem is sejtjük, mennyi különbség lehet első osztály és első osztály között. A légitársaságok extrémebbnél extrémebb szolgáltatásokkal próbálják minél kényelmesebbé és különlegesebbé tenni a több órán át tartó utazásokat. Saját lakosztály, külön bár, privát személyzet a magasban? A first classon minden lehetséges.
Természetesen egyáltalán nem mindegy, milyen körülmények között utazunk, főleg, ha egyik kontinensről a másikra tartunk, és közben több időzónát is elhagyunk, ami ráadásul meg is terheli a szervezetünket.
A first classról általában
Ha a lehető legkényelmesebb utazásra vágyunk, akkor érdemes beruházni egy első osztályú jegyre. Légitársasága válogatja, hogy pontosan milyen szolgáltatást kapunk a jegy áráért, azonban általában elmondható, hogy mindent megkapunk, amire csak szükségünk lehet a levegőben töltött órákban – sőt, még annál is többet. Prémium étel- és italkínálatból választhatunk akkor, amikor csak akarunk, dönthető és ággyá alakítható üléseket kapunk, és többféle szórakoztató elektronikai eszköz (nagyképernyős tévé, fejhallgató, illetve korlátlan internet) is a rendelkezésünkre áll, a többi utastól részben vagy teljesen elszeparálva. Általában a legdrágább italokat és ételeket szolgálják fel, amikor az utasok szeretnék, nincs fixen meghatározott étkezési idő. Egyszóval minden adott, hogy a lehető legkényelmesebb módon töltsük el a levegőben töltött órákat, nem is beszélve a reptéri szolgáltatásokról (sofőrszolgálat, privát váró, gyors beszállás stb.) Ugyanakkor azt is érdemes figyelembe venni, hogy az elsőosztályú repülések esetében nem éppen a környezettudatosság az elsődleges szempont.
Extrém példák a fedélzeti luxusra
Vannak olyan légitársaságok, amik még a fentieknél is extrémebb módon igyekeznek emlékezetessé tenni a repülőben töltött időt. Ezek a szolgáltatások függnek az útvonaltól, illetve a nagyobb első osztályoknak általában csak az A380-as repülőgépeken van hely – ezek ugyanis a világ legnagyobb utasszállítói.
Az Emirates például kivételes utazási élményt kínál a first classon. A privát kabinok (itt természetesen van nagyképernyős televízió és ággyá alakítható ülés) mellett felfrissülésre, zuhanyzásra is van lehetőség a spa részlegben, illetve egy bár is tartozik az első osztályhoz, ahol az utastársakkal együtt lehet kikapcsolódni.
Az Oman Air is mindent megtesz az első osztályon utazók kiszolgálásért. A first classon található magánkabinok saját tévével és ággyá alakítható üléssel felszereltek, valamint úgy van kialakítva, hogy két ember is le tud ülni egymással szemben, ha egy másik utassal együtt szeretnénk étkezni. Az ülésekben ráadásul beépített masszázsrendszer is van.
A Qatar Airways első osztálya is kiváló: a kabin ugyan nem zárható, de kényelmes, illetve wellness részleg és bár is használható az utasoknak. Az utasoknak járó tisztasági csomag pedig Giorgio Armani termékekkel van tele.
A Singapore Airlines első osztálya felér egy kisebb lakosztállyal: itt a kabinokban külön ágy és szék is található, illetve arra is lehetőség van, hogy két szomszédos kabint egymásba nyissanak, így gyakorlatilag egy igazi szoba méretű életterünk lehet az utazás alatt, ha partnerrel vagyunk. A mosdó is hatalmas, a WC mellett fésülködő asztallal felszerelt, rengeteg tükör is tisztálkodószerek is rendelkezésre állnak.
A legek legje valószínűleg az Etihad Airways egyszerűen csak „Lakosztályként” emlegetett szolgáltatása: a Residence nevű első osztálya egy kisebb garzonlakással is felér. Bőrkanapéval, tévével, minibárral és asztallal felszerelt nappaliból, franciaágyas hálóból és padlófűtéses zuhanyzós tisztálkodó helyiségből áll, valamint saját inas és szakács is jár a jegy mellé. A Residence jelenleg négy útvonalon elérhető.