Ugyan legtöbbször az economy, azaz a turista osztályon utazunk a kontinensen belül, de ha hosszabb repülőutakról van szó, akkor más opciókkal is élhetünk. Különösen igaz ez az üzleti utak világában, ahol az út hosszától függően, adott esetben lehetőség van kényelmi szempontok szerint választani, hogy a tárgyalásra vagy konferenciára kipihenten érkezzünk. Íme a fedélzeti osztályok kisokosunk!


A következőkben a különböző fedélzeti osztályokat mutatjuk be, amelyek közül választhatunk, ha repülővel szeretnénk utazni. Fontos leszögezni, hogy ugyan vannak általános érvényű különbségek, az, hogy pontosan miben különbözik a business vagy az első osztály a turistától, mindig az adott légitársaságtól, a repülőgép típusától, valamint az út hosszától függ. Foglalás előtt érdemes egyeztetni egy utazási tanácsadóval, aki naprakész információkkal és tanácsokkal tud szolgálni az adott útvonalon elérhető szolgáltatások kapcsán.

Economy class, azaz a Turista osztály

A legolcsóbb jegyek a turista osztályra szólnak. Fapados légitársaságok esetén csak ez az egy osztály van, hiszen ők általában rövidebb, kontinensen vagy országon belüli utakat vállalnak. A különböző légitársaságok turistaosztályai között nem sok különbség van, a repülőgép típusától függően az ülések mérete és a köztük lévő tér lehet pár centivel nagyobb vagy kisebb.

Vannak “átmeneti” ülések is, még a turista osztályon belül is, de valamivel nagyobb helye van a lábunknak és a csomagunknak – egy 5-6 órás repülőútnál pedig ez nem mellékes szempont. Ezt szokták nevezni Economy Plus-nak, Economy Comfortnak, vagy Economy XL-nek – légitársasága válogatja. Illetve még érdemes megemlíteni az Exit Row-t is, aminél azonban feltétel, hogy az ott helyet foglaló személynek angol nyelven érteni és beszélnie kell, ugyanis vészhelyzet esetén az ott található kijárati ajtót neki kell kinyitnia.

Fapados járatok esetén csak és kizárólag díj ellenében van lehetőség étel és ital megvásárlására, azonban a hagyományos légitársaságok legtöbbje még mindig díjmentesen biztosítja a kávé, tea, víz és valami kis rágcsa elfogyasztását.

Premium Economy

A Premium Economy Classnak is több neve lehet, de a lényeg mindenütt ugyanaz: némi ráfizetéssel valamivel többet kapunk a turistaosztálynál mind szolgáltatásban, mind kényelemben.

A Premium Economy esetében egy külön várót használhatunk a reptéren, nem egy légtérben utazunk a turistaosztályon helyet foglalókkal, nagyobbak az ülések és a köztük lévő távolság is, több csomagokat vihetünk fel magunkkal, ételből és italból is szélesebb a választék. Ezenkívül szintén légitársaságonként változó egyéb extra szolgáltatások igénybevételére is lehetőség nyílik. Amennyiben pedig céges vagy egyéni törzsutas kártyával rendelkezünk, egy turista osztályra szóló jegyet akár felemelhetünk ezen osztályra a gyűjtött pontjainkból, és máris élvezhetjük annak minden előnyét.

Business Class

Természetesen, ha hosszabb repülőútra indulunk, és az időt kényelmesen akarjuk eltölteni, vagy ha akár dolgozni is terveznénk ezalatt, a business class a legtökéletesebb választás. Egy ideszóló jegy ára sokszorosan is többe kerülhet, mintha a turistaosztályt választanánk, a különbség viszont ezzel arányosan hatalmas is. A business class olyannyira népszerű, hogy egyes légitársaságok már teljes mértékben elhagyják az első osztályt helyette.

Ha az üzleti osztályt választjuk, soron kívül áteshetünk a biztonsági ellenőrzésen, a becsekkoláson és a poggyászfeladáson. A légitársaságok külön váróját használhatják az indulás előtt a business osztályon utazók, korlátlan étel- és italfogyasztással. A fogadó repülőtéren is lehet arra lehetőség, hogy egy külön helyiségben lezuhanyozzon, felfrissüljön az utazó, ami egy nem elhanyagolható szempont, ha onnan rögtön egy üzleti tárgyalásra kell mennie.

Az ülések itt vízszintes ággyá alakíthatók, rengeteg étel- és ital közül választhatunk, a saját tévénken válogathatunk filmekből, sorozatokból, valamint számos különféle újság és magazin kínálatából. Egyszóval minden adott, hogy az utazás minél kellemesebben teljen el – ha pedig elhagyjuk a kontinenst, és 6, vagy akár 12 órát kell a repülőgépen töltenünk, egyáltalán nem mindegy, milyen körülmények között tesszük azt.

A diszkont légitársaságok is rendelkezhetnek üzleti osztállyal, ezek azonban nem feltétlenül mérhetők egy hagyományos business class-hoz, már csak a gépek méretéből adódóan sem. Fontos szempont, hogy a fapados légitársaságok gyakran kisebb, külvárosi repterekről indulnak, vagy szállnak le, így ha még valamivel olcsóbb is a jegy, időt így is vesztünk a be- és kiutazással. Egy üzleti útnál pedig kiemelten fontos szerepet játszik az időhatékonyság, főként azon utak esetében, amikor csak egy gyors 1 napos tárgyalásról van például szó, ahol a reggeli indulás és az esti hazaérkezés biztosított kell legyen.

First Class, azaz az Első osztály

A légi utazás csúcsa: minden van, ami a business osztályon, csak luxuskivitelben. Az árak természetesen itt a legmagasabbak, akár ötször annyiba is kerülhet egy jegy, mint a business osztályon, hiszen ebben az esetben nem is annyira üléseket, hanem inkább saját lakosztályokat foglalunk.

Az utazók kényelméről profi személyzet gondoskodik, akik minden kívánságukat teljesítik, limuzinnal hozzák-viszik őket a repülőtérre, a menüről pedig Michelin-csillagos séfek főznek. A többi osztály utasai ide nem járhatnak át, teljes a privát szféra. A határ – ár és szolgáltatás tekintetében is – a csillagos ég.

Author