A vállalatok sok esetben valami különlegessel akarják megjutalmazni a legsikeresebb munkavállalóikat, a legjobb ösztönzőt pedig a legtöbb esetben egy egyszeri, megismételhetetlen élmény jelenti. Az úgynevezett incentive (vagy inszentív, incentív) utakkal kapcsolatban sok kérdés merülhet fel: mivel nyújt többet egy év végi bónusznál? Tényleg motiváltabbak lesznek a munkavállalók miatta? Megéri ez a szervezet számára is? A következőkben ezeket a kérdéseket járjuk körbe.
Mit jelent az incentive utazás?
Az angol incentive szó magyarul ösztönzőt jelent, ennek megfelelően az ilyen, magyarul jutalomútnak is nevezett programok célja, hogy ösztönözzék a munkavállalót. A vállalat szervezhet egy belföldi vagy egy külföldi utat a legjobban teljesítő munkavállalóinak, vagy egy-egy nehezebb időszak után kárpótolhatja őket ilyen módon. Lényegében egy köszönetnyilvánító gesztus ez a munkáltató részéről, amivel egyben az a szándéka, hogy megtartsa a legjobb munkavállalóit.
Honnan erednek a jutalomutak?
Az ilyen utak ötlete az 1920-as évek Amerikájában született, mikor a nagyobb cégek tömegével kezdték termelni a fogyasztási cikkeket, és rengeteg értékesítőre volt szükségük, hogy eladják azokat. Az olyan vállalatok, mint a Ford, a General Electric és a Coca Cola értékesítési területekre osztotta az országot, kvótákat határoztak meg, és mérni kezdték az értékesítők hatékonyságát, a teljesítményük alapján pedig jutalmakban részesültek. Ez akkor még elsősorban pénzbeli juttatást jelentett, később, az ötvenes években pedig már céges autó, titkárnő, vagy a vállalat nyaralójának használata is kijárt a jól teljesítő munkavállalóknak. Azóta is töretlenül fejlődik ez a rendszer, melynek egyik állomása az incentive utazások szervezése.
Milyen jellemzői vannak egy incentive útnak?
Fontos megjegyezni, hogy egy incentive programot nem feltétlenül kell kiterjeszteni a teljes szervezetre, csak azokra a munkavállalókra, akiket a teljesítményük vagy a nagy munkabírásuk miatt ki akar tüntetni a munkáltató. Az ilyen utak költségeit általában teljes egészében a munkáltató állja. Legtöbbször csak a munkavállalót érinti, de van, ahol a párjukat, családjukat is magukkal vihetik, de persze ezek a szokások országonként és vállalatonként is eltérhetnek.
Az incentive utakra jellemző a luxus és a kényelem: a munkáltató olyan közös programokkal készül az alkalmazottak számára, amikben nincs részük a mindennapokban. Ezért jellemző a különlegesség, a magas minőség és ezzel együtt a magasabb fajlagos költés.
Van olyan válfaja is, amikor egy szervezet a kiemelt ügyfeleit viszi el egy ilyen útra, az üzleti kapcsolatok erősítése érdekében. Az ilyen utakra ugyanaz jellemző, magas minőségű szolgáltatások igénybevétele, szórakoztató programok, kényelem, pihenés, feltöltődés, csak ilyenkor az incentive programunknak nem a kiemelkedő munkavállalók, hanem a cégünk kiemelt ügyfelei, fontos partnerei a célközönsége.
Hogyan érdemes belevágni?
Fontos, hogy amennyiben egy vállalat ilyen módon akarja jutalmazni a munkavállalóit, akkor érdemes előre lefektetni a célokat: mi az a teljesítmény, amit elvár a munkavállalóktól, és mi felett jár a jutalom. Így a munkavállaló is tisztában van vele, mire számíthat, amennyiben például több ügyfelet szerez, vagy a kijelölt korcsoportban tudja értékesíteni az adott terméket.
Fontos a program megfelelő kommunikációja és a nyomon követés, ami egyben lehetőség is: hiszen ha a munkavállaló tudja, mit nyerhet a jobb teljesítménnyel, rendszeresen jelezve van felé, illetve egy felületen is ellenőrizni tudja, hogy éppen hol tart a kijelölt cél felé, ösztönző hatással lesz rá.
Magát a jutalomutat is gondosan meg kell tervezni, legyen szó egy hétvégéről, vagy egy több napos utazásról. Mivel gondoskodni kell a megfelelő, exkluzív programokról, hogy minél pozitívabb és egyedibb legyen az élmény, legyen bárhol a világon, ezért általában utazási irodákat szoktak megbízni az incentive utak szervezésével.
Milyen előnyei vannak a munkavállalóra nézve?
Az incentive utazás nem lekenyerezés, sokkal inkább egy jól megérdemelt jutalom, amiért a munkavállaló megdolgozott, hiszen teljesítette a kitűzött célokat és feltételeket. Egy jutalomút révén igazán értékes elismerésben lehet része. Ugyanakkor olyan élményekkel gazdagodhat, amelyek lelkileg és szellemileg feltöltik, kizökkentik a hétköznapokból. Az ilyen utakon szerzett tapasztalatok, legyen szó közös játékokról, múzeumlátogatásról, túrázásról általában erősebb emlékek, mint a különböző pénzbeli bónuszok és juttatások. Az élmény maradandó, főleg ha egy új úti cél megismeréséről, egy rég vágyott program kipróbálásáról, vagy épp egy kényeztető nyaralásról van szó, hiszen sokan még ha meg is tehetik, nem feltétlenül áldoznak önerőből ilyesmire.
Milyen előnyei vannak a szervezetre nézve?
A jutalomút révén a munkavállaló úgy érzi, megbecsülik a munkáját, és őt magát is tiszteletben tartják, így a továbbiakban motiváltabb lesz. Ha a munkavállaló elégedett és fontosnak érzi magát, akkor a túlórát is könnyebben vállalja, valószínűleg a családja is jobban elfogadja, ha alkalmanként tovább kell dolgoznia, így az otthonról érkező nyomás is kisebb. Ha a párját, gyerekeit is viheti, akkor ők is megismerhetik a munkatársait, személyes kapcsolatok szövődhetnek, ezért az otthoni közeg is sokkal támogatóbb lesz a munkahelyi elfoglaltságok terén.
Természetesen bármilyen vállalat jobban működik, ha a munkavállalói jó kedvvel dolgoznak, hiszen ez a teljesítményükön is meglátszik. De nem ez az egyetlen előnye egy ilyen útnak. Ha például csoportos útról beszélünk, akkor olyan munkavállalók tölthetnek együtt több időt, akik külön részlegeken dolgoznak, és általában csak minimálisan, akkor is csak munkaügyben érintkeznek egymással. Egy közös úton viszont megismerhetik a másik feladatait, jobban átláthatják a vállalat működését, így a továbbiakban felmerülő problémákat is gördülékenyebben oldhatják meg, akár közösen.
Az is lényeges szempont, hogy a megjutalmazott munkavállaló elkötelezettebb a munkáltató irányába. Ugyanakkor azok a cégek, amelyek incentive utakkal is ösztönzik dolgozóikat versenyképesebbek a munkaerőpiacon, hiszen szimpatikusabbak az álláskeresők körében.
Mindezek természetesen igazak a partnerekre, ügyfelekre is, amennyiben ők az incentive programunk célcsoportja: egy-egy jutalomútra elvitt ügyfél/partner is nagyobb valószínűséggel köt újabb és újabb üzleteket a vállalattal, ha érzi azt a megbecsülést, azt a pluszt, amit egy incentive utazás jelent.
Korábbi cikkeink is érdekelhetik:
- Új szolgáltatásunk: személyre szabott Covid-19 információk céges ügyfeleink számára
- Repülőtéri kényelmi szolgáltatások üzleti utazóknak
- Zöld rendezvények – minden amit tudni érdemes
- Kérdőjelek a fenntarthatóság területén a B2B utazási szektorban
- Cégek társadalmi felelősségvállalása – ezért is olyan fontos