Manapság egyre gyakoribbak az ún. zöld rendezvények, amikor a szervezők törekszenek arra, hogy minél inkább óvják a környezetet, az ebben való részvételt pedig a vendégeiktől is elvárják. A következőkben olyan lépéseket mutatunk be, amelyek kisebb és nagyobb rendezvényeknél egyaránt alkalmazhatók, ha elkötelezzük magunkat a fenntarthatóság mellett. Az esemény színvonalát egyáltalán nem csorbítják, sőt, a cégünk hírnevét is erősítik.
Milyen is egy zöld rendezvény?
Zöld rendezvény alatt azt értjük, amikor a szervezők és a résztvevők is tudatosan törekednek arra, hogy minél kisebb ökológiai lábnyoma maradjon az eseménynek. Ez megnyilvánul többek között a helyszín kiválasztásában (például nem egy városon kívüli helyre szervezzük, ahova csak autóval tudnának eljutni a vendégek), az anyagbeszerzésében (egyszer használatos műanyag evőeszközök mellőzése például), illetve a környezetvédelmi elveink átadásában is.
Mire figyeljünk?
Már az esemény szervezésének legelején meg kell hoznunk a döntést, hogy a fenntarthatóságot elsődleges fontosságúnak tekintjük, ugyanis minden további lépést ez az elv határoz meg.
Először is, egyáltalán ne csináljunk titkot abból, hogy milyen elvek mentén szervezzük az eseményt! Mind az alvállalkozóink, mind a vendégeink számára tegyük nyilvánvalóvá, hogy a fenntarthatóság és a környezetvédelem az elsődleges szempontjaink között vannak, és ennek megfelelően alakulnak az elvárásaink is. Sokat spórolhatunk is azzal, ha amit csak lehet, online intézünk, nem pedig papír alapon, például, ha nem küldünk ki postán meghívót, csak e-mailben, és az esemény menetrendjét, a szükséges információkat is online tesszük közzé az illetékeseknek.
Ha külső helyszínre szervezzük az eseményt, akkor olyan helyet válasszunk, ami szintén elkötelezett a fenntarthatóság mellett, rendelkezik ISO 20121 tanúsítvánnyal, vagy ha nem, akkor egyéb lépéseket tesz a környezetvédelemért. Például LED-lámpákkal vannak felszerelve hagyományos égők helyett, napelemeket használnak stb. Emellett az is nagyon fontos, hogy legyen minél könnyebben megközelíthető tömegközlekedéssel is. Biztassuk arra a vendégeket, hogy ne autóval jöjjenek, hanem válasszanak más módokat, illetve mi is megszervezhetjük a közös leutazást.
A szükséges termékek és élelmiszerek, italok kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy csak abból és annyit szerezzünk be, amennyire ténylegesen szükségünk lesz, azokból is olyat, amelyeken szerepel a környezetbarát címke. Azzal is csökkentjük az ökológiai lábnyomunkat, ha helyi vállalkozóktól szerezzük be ezeket, hogy minél kevesebb szállításra legyen szükség. Érdemes felvenni a kapcsolatot egy olyan szervezettel is, ami abban tud segíteni, hogy a megmaradt ételek időben eljussanak a rászorulókhoz.
Ha a kiválasztott helyszínünk nem rendelkezik velük, helyezzünk ki szelektív hulladékgyűjtőket is a szemetesek mellé, és lehetőleg legyen rajtuk, vagy a közelükben magyarázó ábra is.
Lehetőség szerint kerüljünk el mindent, ami egyszer használatos eszköznek minősül, beleértve a dekorációt is, inkább egy-egy növénnyel tegyük hangulatosabbá a teret. Ügyfeleinknek is olyan (csomagolás nélküli) ajándékot adjunk, amit később használni is tudnak, akár olyasmit, ami újrahasznosított anyagból készült, ezzel is felhívva a figyelmet a környezettudatosságra.
Mik az előnyei?
Természetesen a zöld rendezvények legnagyobb előnye, hogy az ökológiai lábnyomuk kisebb, kevésbé terhelik a környezetet, mivel kevesebb hulladék keletkezik, és kevesebb energiát igényelnek. A vállalkozásunk hírnevének is jót tesz, ha elkötelezzük magunkat a környezetvédelem mellett, és ez nemcsak szavakban, hanem tettekben is megnyilvánul. Ugyan nagyobb körültekintéssel és több munkával jár a megszervezése, de így az ügyfeleink személyesen is megtapasztalhatják, hogy fontos számunkra a fenntarthatóság.