A Weco-Travel novemberi webináriumán a rendezvénypiac aktuális kérdéseiről beszélgettünk meghívott vendégeinkkel. Szó volt az energiaválság miatt kialakult helyzet kihívásairól, a karácsonyi trendekről és a 2023-as várakozásokról is. Az online esemény két meghívott vendége Csóti Annamária, a Novotel Budapest City & Budapest Congress Center értékesítési és marketing igazgatója és Kenderesy Nadin, az Eventrend Group központi ügyfélkapcsolati igazgatója volt, akikkel Székely Andrea, a Weco-Travel Konferencia- és rendezvényszervező részlegének vezetője beszélgetett.

A webinarról készült felvétel megtekinthető a lenti videóban, részletes összefoglalónk pedig az alábbiakban olvasható. (Amennyiben a videó nem jelenik meg, kattintson ide!)

Válaszok az energiaválságra

Az energiaárak drasztikus emelkedése, az elszabadult infláció és a bizonytalan nemzetközi helyzet hatása a rendezvénypiaci szektorban is megmutatkozott – erről tanúskodnak a közelmúlt szálloda- és étterembezárásokról szóló hírei is.  Az energiaválsággal kapcsolatban mindkét vendég egyetértett, hogy szemléletváltásra van szükség az energiatakarékosság kérdésében, és hogy ezt a munkatársak oldalán kell és lehet elkezdeni. Azok a tevékenységek, amelyek eddig ajánlott kategóriába tartoztak, most már kötelező érvényűek lettek.

Csóti Annamária elmondta, hogy náluk az építési adottságok miatt a jelentősebb megtakarításokhoz teljes átalakításra lenne szükség, ami rövid távon nem megoldható. Kiemelte ugyanakkor az apró lépések fontosságát: akkor is, ha ezek látszólag nem jelentenek jelentős megtakarításokat, de hosszú távon lehet látható hatásuk. Az Eventrend csoportnál üzemeltetői oldalról látják a helyzetet. Náluk a sokféle egység eltérő adottságokkal rendelkezik: van olyan egység, ahol könnyebben átvészelik a helyzetet, de van aki nehezebben birkózik meg vele. Kenderesy Nadin konkrét példaként említette a Gundel Éttermet, ahol mozgásérzékelők lettek beszerelve, a konyhában keletkezett hőt pedig megszűrve fűtésre is tudják használni, valamint egy napelem-projekt is tervben van.

A közeljövő kilátásai

Az előttünk álló időszakra vonatkozóan a karácsonyi rendezvények terén még inkább pozitív összképről számoltak be a vendégek: bár egyes cégeknél előfordultak lemondások költség-átcsoportosítás miatt, a rendezvények nagy része megvalósul.

Viszont 2023 első negyedév már kritikus időszak lehet mindenki számára. A cégeknél az energiaköltségek és a nemzetközi események miatt is nagy a bizonytalanság, emiatt nem lehet tudni, hogy fog alakulni a január-február-márciusi időszak, a pandémiához hasonló teljes leállásra ugyanakkor nem számítanak.

A COVID alatt már tapasztalható volt, hogy a cégek egyre inkább kivárnak a megrendelésekkel, és most is az a tendencia, hogy a rendezvényeket egyre inkább last minute rendelik meg. Amit korábban mér hónapokkal előre lekötöttek, azt most rövidtávon kell leszervezni. Az ügyfelek gyors reagálást várnak el a szervezőktől, ugyanakkor ügyféloldalon is gyorsultak a folyamatok.

Rugalmasság és alkalmazkodás

Kenderesy Nadin szerint a kialakult helyzetben a legfontosabb, hogy – a meglévő a bizonytalanságok ellenére is – bizalmat kell sugallni az ügyfelek felé, ami sok kommunikációt igényel. A bezárások miatt a legjobb, amit egy szolgáltató tehet, ha garantálja az ügyfelek felé, hogy biztosan nyitva lesznek. A túléléshez alkalmazkodásra és rugalmasságra van szükség a cégek részéről – úgy ahogy a pandémia alatt is volt. Akár radikális váltásokra is lehet szükség egyik napról a másikra – ehhez pedig egy rugalmas szervezetre van szükség.

A svájci és német szállodákban bevezetett energiadíj kapcsán jött fel a megemelkedett költségek áthárításának kérdése. Csóti Annamária szerint egy fix tétel formájában feltüntetett felár itthon nem realitás. Szerinte az ügyfelek sok esetben elfogadják az emelés tényét, de nem lehet az áremelést egy az egyben a vevők felé áthárítani. A mostani helyzet egyébként furcsa eseteket is előteremt: például nemrég egy partner rákérdezett náluk, hogy a megállapodott terembérleti díj ellenében hány fokra fűtött meetingtermet tud garantálni a szolgáltató – az ilyen kérdések korábban nem merültek fel, de hasonló kérdésekre a a jövőben lehet majd számítani. Kenderesy Nadin az eurós árazás példáját hozta fel, amit szintén nehezen fogadtak el az ügyfelek, és szerinte az növekvő energia- és nyersanyagárakkal kapcsolatban is a hosszú idő lesz, amíg a kialakul egy mindenki által elfogadott árazási gyakorlat a hazai piacon.