A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra figyelmeztetett, hogy az Európán belüli szabad mozgást veszélyezteti az, hogy az uniós tagállamok nem tudják harmonizálni a COVID-19 beutazási szabályokat.


A különböző beutazási szabályok és formanyomtatványok összezavarják az utazókat, így nehezebben érhetőek el az egységes koronavírus igazolástól várt előnyök a könnyebb utazás és a gazdasági fellendülés érdekében.

Az IATA kutatása jelentős különbségeket talált az EU -tagállamok utazási szabályaiban:

  • Az EU digitális Covid tanúsítványát (DCC) használó államok körülbelül 30%-a nem fogadja el a gyors tesztet
  • Az államok 19%-a nem mentesíti a gyerekeket a vizsgálati követelmények alól
  • Az államok 41%-a nem engedi beutazni az EU-n kívüli „fehérlistás” országokból származó, oltással rendelkező utazókat
  • Az utasnyílvántartó űrlapokat az országok 45%-a fogadja el online formában, egyszerre papír és online formában is 33%, de 11% viszont csak papíralapú nyomtatványt fogad el, további 11%-uk pedig egyáltalán nem használ helymeghatározó űrlapot.

„Alapvető fontosságú, hogy az európai államok összefogjanak a COVID-19 utazási eljárásokban. A Bizottság és az államok által a DCC fejlesztése érdekében végzett jó munkát a harmonizálatlan szabályozás azonban hátráltatja. Hogyan utazhatnak bizalommal az utasok, ha az Európai Unión belüli országokban a szabályok annyira eltérőek? Nem lehetnek biztosak abban, hogy a gyermekeiket tesztelni kell -e vagy sem, vagy ki kell-e tölteniük egy nyomtatványt papíron, online vagy egyáltalán nem. Ez az Európai Unió. Az emberek joggal várják el, hogy az utazások kezelése egységes megközelítéssel történjen” – mondta Rafael Schvartzman, az IATA európai regionális alelnöke.

Üzleti utazás járvány idején - Weco Travel blog

Az digitális igazolvány követelményeinek harmonizálása érdekében a IATA és más érdekelt felek az alábbi javaslatokkal éltek az EU-tagállamok felé:

  • A DCC-ellenőrzést digitálisan végezzék el, még mielőtt az utasok megérkeznének a repülőtérre, ezzel is segítve a gördülékeny munkát és hogy az utasok biztosak lehessenek abban, hogy utazhatnak. Németország és Spanyolország az a két ország, amely a leginkább követendő ezen a területen.
  • Egy állami portál kialakítása, mely megkönnyíti a DCC közvetlen ellenőrzését a nemzeti hatóságok részéről, és korlátozza az egészségügyi adatok légitársaságok általi feldolgozását.
  • A digitális utasnyilvántartó űrlapok integrálása egy állami portálba a DCC-ellenőrzéshez, ami jelenleg az európai országok 80%-ában nem jellemző.

Ezenkívül az EU -államoknak igazodniuk kell az egészségügyi követelményekhez, beleértve:

  • A gyors tesztelés egyetemes elfogadása a drága és szükségtelen PCR tesztek helyett
  • A kiskorúak egyetemes mentesítése a vizsgálati és oltási követelmények alól
  • A határok egyetemes megnyitása az oltással rendelkező utasok előtt, és az alacsony kockázatú országokból érkező utazók korlátozás nélküli belépése Európába (vagy a nem oltott utasok negatív tesztjének igazolásával).
  • Hollandia, Észtország, Szlovénia és Spanyolország élen jár e szabályok összehangolásában.

„Az európai nyár tapasztalatai azt mutatják, hogy a szabványos digitális tanúsítvány nem elegendő: a COVID-19 körüli utazási folyamatokat is harmonizálni és könnyíteni kell. Arra buzdítjuk az európai államokat, hogy rendezzék a jelenlegi fejetlenséget, és adjanak nagyobb biztonságot a nehéz helyzetben lévő utasoknak utazási terveik tekintetében ” – mondta Schvartzman.

Források: