Az Amadeus az utazási trendeket előre jelző Globetrender partnereivel együtt feltérképezte, milyen fejlemények és változások várhatók az üzleti utazás terén 2025-ben.
Az újgenerációs MI hatása
A mesterséges intelligencia új generációja, az úgynevezett „Agentic AI” már nemcsak kérdésekre válaszol, hanem magától hoz döntéseket és cselekszik is. Tehát amíg az MI dolgozik, addig az utazók, az utazásszervezők, a pénzügyesek stb. fontosabb feladatokra tudnak összpontosítani. Az Agentic AI többek között előre láthatja az utazók igényeit, segít nekik a járatok átfoglalásában, ha kell, és a menetrendek változása alapján optimalizálja az útvonalakat. Az utazásszervezőknek is segít a szállodai árakról tárgyalni, valamint részt vesz a költségvetési jelentések létrehozásában, ellenőrzésében és jóváhagyásában. Így az üzleti utazóknak a logisztikára csak minimálisan kell figyelniük, helyette a munkájukra összpontosíthatnak.
Egyre nő az igény az utazás közbeni meetingekre
Az utazások az üzleti utazók közötti együttműködés lehetőségét jelentik: jó példa erre az, amikor a kollégák repülőn ülve közösen dolgoznak ki egy stratégiát. Mivel a hibrid munkamodellek ma már általánosnak számítanak, a „Meetings in Motion” koncepciója kulcsfontosságú trendnek ígérkezik. Ez a megközelítés azt jelenti, hogy az üzleti utazók kihasználhatják az informális interakciók lehetőségeit a kapcsolatok kiépítésére és az ötletek megosztására. Ezeket úgy kell elképzelni, mint az irodában, a kávéfőzőre várakozás közben megkezdett beszélgetéseket, csak éppen utazás közben.
Népszerűbbek lesznek a személyre szabott csomagok
Az NDC (New Distribution Capability) technológia lehetővé teszi a légitársaságok és a vállalatok számára, hogy közösen hozzanak létre olyan repülőjegy-csomagokat, amelyek összhangban vannak az üzleti utazók igényeivel.
Képzeljük el, hogy repülőjegyet foglalunk, és minden részletét – az elérhető lounge-októl kezdve egészen a fedélzeti wifi-ig – egy személyre szabott csomagban kapjuk meg. Ezáltal időt és pénzt takarítunk meg. Az ilyen szintű testreszabás nem csak egy távoli álom: idén várhatóan átalakul a légitársaságok és az utazók közötti kapcsolat, és az, ahogy a vállalatok kezelik az üzleti utazásokat.
A fiatalabb generáció igényei lesznek meghatározók
2025-ben a Z-generáció tagjai a globális munkaerőpiac több mint negyedét fogják kitenni, ami az üzleti utazásokra is hatással lesz. A fiatal korosztály munkahelyi preferenciáinak középpontjában ugyanis a rugalmasság áll: sokan keresik a hibrid- vagy távmunka-megoldásokat, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy utazzanak, miközben a munkahelyi kötelezettségeiket is el tudják látni. Ez a váltás hatással van az üzleti utazások tervezésére: például hogy hozzájuk lehessen adni szabadnapokat.
A biometrikus technológia rugalmasabbá teheti a repülőtéren áthaladást
Mivel a repülőterek és a légitársaságok egyre inkább arra törekednek, hogy az utazóknak zökkenőmentes, problémamentes utazást kínáljanak, a papír alapú útlevelek, de még az okostelefonos beszállókártyák is elavulttá válhatnak. Hamarosan az utazók az úti okmányok újabb és újabb felmutatása nélkül is átmehetnek majd a repülőtéren: elég lesz, ha bizonyos pontokon egyszerűen csak beolvassák az arcukat.
A kevesebb sorban állás kevesebb stresszel is jár, így nem meglepő, hogy az IATA GPS 2024-es jelentése szerint a repülővel utazók 73%-a szeretne útlevelek helyett biometrikus adatokat használni.
Az üzleti utazók az egészségüket helyezik előtérbe
A késő esti hivatalos vacsorák, vagy a jetlag okozta álmatlan éjszakák miatt a hivatalos utak gyakran megviselik az munkavállalók közérzetét. Az üzleti utazók egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy ilyenkor is gondoskodjanak mentális és fizikai egészségükről. Ezért egyre növekedni fog az egészségügyi szolgáltatások iránti igény az üzleti utazások terén (például krioterápiás szauna), hogy a dolgozók frissek és produktívak maradjanak.
A belföldi és regionális utazások prioritássá válnak
A Világgazdasági Fórum (WEF) szerint a globális kereskedelmi útvonalak egyre inkább megszakadnak olyan tényezők miatt, mint az éghajlatváltozás, a geopolitikai feszültségek, a szállítási költségek és a vámok. Ebben a széttöredezett környezetben a vállalatok arra törekedhetnek, hogy ahol csak lehetséges, a hazai vagy szomszédos üzleti partnerekkel folytatott kereskedelmet helyezzék előtérbe.
Forrás: amadeus.com