Webinar sorozatunk 9. részének témája a nyáron újrainduló légiközlekedés volt. Vendégünkkel, Bogáts Balázzsal, a Budapest Airport járatfejlesztési és kereskedelmi tervezési vezetőjével a nyári szezonra vonatkozó várakozásokról Holczinger Zoltán, a Weco-Travel Kft. Online üzletágvezetője beszélgetett.

Az online eseményen szó volt többek között a Budapest Airport várható nyári és őszi forgalmáról, az aktuálisan legnépszerűbb úticélokról, a tervezett és folyamatban lévő fejesztésekről, valamint a repülőtéri utasok számára hasznos gyakorlati tudnivalókról. A webinarról készült felvétel megtekinthető a lenti videóban, részletes összefoglalónk pedig az alábbiakban olvasható.


Lassú emelkedés volt megfigyelhető az elmúlt hónapokban

A Budapest Airport, hasonlóan a légiközlekedés többi szereplőjéhez, a pandémia következtében hatalmas forgalomkieséssel kellett, hogy megküzdjön. A 2019-es évhez képest a reptér forgalma a 2020. szeptemberi határzár után közel 95%-kal csökkent. Azonban az elmúlt időszak pozitív hatásainak köszönhetően, májusban már az látszódott, hogy a forgalom ugyan, ha lassan is, de folyamatosan emelkedik, és június közepére már közel 30%-os eredményt sikerült elérni 2019-hez képest. Az utasforgalom emelkedése is jól kivehető, hiszen a 2021 áprilisi forgalmi adatokhoz képest májusban már közel 40%-os emelkedést ért el a reptér, ami 90 000 utast jelentett. Ez a szám azonban még így is messze elmarad a 2019-es forgalomhoz képest, amikor is 1,4 millió utas fordult meg a repülőtéren. A várható nyári és őszi forgalomban további, dinamikus emelkedést vár a Budapest Airport, köszönhetően a július 1-én bevezetésre kerülő EU-s vakcina útlevélnek.

A transzatlanti járatok eltűntek, a nyaralós úti célok most a sláger

A légitársaságok is érzékelték az elmúlt hónapok pozitív hatásait, így, ha ugyan lassan is, de folyamatosan elkezdték növelni az elérhető desztinációk számát Budapestről. Májusban még csupán 33-38 úti célra lehetett utazni a fővárosból, de ez a szám júniusban akár 90 úti célra is felmehet, míg júliusra további növekedés várható, és a foglalható desztinációk száma elérheti akár a 115-öt is.

Ez az emelkedés azonban nem hozza automatikusan magával a transzatlanti járatok visszatérését is, amelyek 1-2 kivétel esetével – Dubai, Qatar, Doha, Szöul – gyakorlatilag teljesen eltűntek a kínálatból. Bogáts Balázs ezt azzal magyarázta, hogy az elmúlt időszakban megfigyelhető volt az a tendencia, hogy az utasok inkább a „Sun and fun”, azaz a nyaralós desztinációkat részesítik előnyben. Ennek az új utazási szokásnak is köszönhető az, hogy olyan új, eddig a kínálatban nem szereplő úti célok is elérhetővé vállnak Budapestről, amik kifejezetten ezt a nyaralási kedvet hivatottak lefedni. Ilyen úti célok például a görög szigetek, ahova akár 11 úti célra is foglalhat most jegyet az utazni vágyó, vagy Spanyolország desztinációi, ahova az új szabályozás szerint viszonylag szabad most a beutazás.

Az is egyértelműen látszik az adatokból, hogy Budapest irányába jelenleg alacsonyabb a kereslet, és a pár napos városlátogatások is kiszorultak az utazási szokásokból.

A tengerentúli járatok visszatérése nehéz jóslatot adni, de vannak biztató jelek. A jelenlegi legfrissebb információk alapján, az Európai Unió és az Egyesült Államok kormánya egy kölcsönösségi szerződés keretein belül fognak megállapodni abban, hogy az állampolgáraik által birtokolt oltottsági dokumentációkat elfogadják saját hátaraikon. A légitársaságok is nyitottak a magyarországi visszatérésre, és jelenleg is folyamatos a kommunikáció a Budapest Airport és a légitársaság között a közvetlen észak-amerikai járatok visszahozására, például Torontóba, Philadelphiába vagy New Yorkba.

Fokozott higiéniai és biztonsági óvintézkedések a repülőtéren

Bogáts Balázs elmondta, hogy már tavaly áprilisban, a járvány kitörésekor is készült egy tervezett, amiben lefektetésre kerültek azok a higiéniai alapok, amikkel védekezni próbáltak a koronavírus ellen. Ez a tervezet magában foglalta a kötelező maszkviselést a terminálokon, kezdetben még csak a repülőtéri alkalmazottaknak, majd később az utasoknak is. Kialakításra kerültek a 1,5 méteres távolságtartásra figyelmeztető matricák, táblák, padló felfestések. A check-in pultoknál és az utasbiztonsági ellenőrzés során is plexiüvegekkel választották el a reptéri dolgozókat az utasoktól. A teljes terminál területe napjában többször is egy teljeskörű fertőtlenítésen esik át.

A Budapest Airport a reptéri szolgáltatókkal és légitársaságokkal is igyekezett kompromisszumra jutni az óvintézkedések tekintetében. Ennek köszönhetően például a repülőgépekhez vezető buszokon kevesebb utas utazik egyidőben, ezzel szemben a busz fordulási száma megemelkedett, így nem lett hosszabb a várakozási idő sem.

A PCR tesztek és a védettségi igazolások ellenőrzésére a reptér két módot alakított ki. Az egyik esetben a check-in földi kiszolgálók ellenőrzik az utas jogosultságát az utazáshoz, míg a másik esetben, azoknak az utasoknak, akik nem adnak fel bőröndöt, ezáltal a check-in pultokhoz sem mennek oda, a tranzit területén egy külön erre a célra kialakított ellenőrző ponton kell bemutatniuk védettségi igazolványukat és/vagy PCR tesztjüket.

Hosszútávú fejlesztések és előremutató befektetések

A Budapest Airport, látva azt, hogy az utasforgalom milyen szinten csökkent, úgy értékelte, hogy bizonyos fejlesztéseit és beruházásait előrébb hozhatja. Így a 2A Terminál egy teljesen új belsőt kapott, lecserélték a csempéket, a járólapokat, és világosabb színekre cserélték a régi sötétebb árnyalatokat. Az 1. utasmóló, mely elsősorban a fapados járatok kiszolgálását látta el, megszűnt, és a helyére egy teljesen új pier került kialakításra. Ebben az új utasmólóban több új étterem, bolt és kávézó is nyílt. A legtöbb, itt kialakított beszálló kapu közvetlenül sétával is elérhető, de továbbra is megmaradt pár esetben a gépek busszal történő megközelítése.

További újdonság volt még a Budapest Airport életében, hogy 2020 ősszén egy, a Universal Medical Covid-19 Teszt Centerrel kötött megállapodás keretein belül kialakításra került a 2B Terminál érkezési szintjén egy koronavírus tesztközpont, ahol PCR, antigén- és antitest-gyorstesztek végezhetők el, mind a kiutazóknak, mind pedig a beutazóknak egyaránt.

A 3. Terminál munkálatairól is esett pár szó a beszélgetés alatt. A terminál tervezési folyamata már 2018-ban kezdetét vette, melynek megvalósítását több lépcsőben tervezi elvégezni a Budapest Airport, és előreláthatólag 2030-2035 között készülhet el. Jelenleg az engedélyezési szakaszban tart a projekt, és folyamatos a kommunikáció mind a reptér mind pedig a kormány, a minisztériumok és az önkormányzatok között.

A belvárost a repülőtérrel összekötő vasúthálózatról Bogáts Balázs azt mondta, hogy az szorosan kapcsolódik a 3. Terminál koncepciójához. Jelenleg ebben a projektben is zajlanak az egyeztetések a Budapest Airport és a kapcsolódó szervek között.

Környezetvédelmi törekvések

A fenntarthatóságra és a környezetvédelemre kiemelt prioritásként tekint a Budapest Airport. Ezt támasztja alá az is, hogy az elmúlt években a repülőtér gyakorlatilag karbonsemlegesen üzemel, ami jelenleg azt jelenti, hogy a reptér az összes karbon kibocsátását a megvásárolja. Ezen felül folyamatosak a környezetvédelmi projektben történő befektetések is.

A hosszútávú tervek közt szerepel, hogy mind a repülőtér, mind pedig a reptéri partnerek 10-15 éven belül teljesen környezetbaráttá váljanak. Ehhez olyan technológiai fejlesztésekre lesz szükség, amik ezt lehetővé is teszik, mint például egy napelempark kialakítása a repülőtéren.

Kérdések és válaszok:

Most, hogy a schengeni határok újra kinyitnak, milyen változások várhatóak a repülőtéren? Hogyan fog zajlani az országba történő beléptetés menete?

A schengeni határok újranyitására előreláthatólag július elsejével fog sor kerülni, mikor is bevezetésre kerül az Uniós digitális Covid-igazolvány. Ez annyiban fog változtatni a jelenlegi folyamatokon, hogy a korlátozások ugyan feloldásra kerülnek, így a mozgás szabadabb lesz a schengeni országok között, de a belépési jogosultság ellenőrzése meg fog maradni a repülőtéren. A hazaérkezőkre pedig az akkor hatályos magyar szabályozás lesz érvényben.

Várható-e, hogy szeptemberben újra lesz közvetlen barcelonai járat?

Spanyolországban jelenleg eltörlésre kerültek a Magyarországgal szembeni beutazási korlátozások, így várhatóan vissza fog térni a közvetlen járat Barcelonából Budapestre. Ugyan a légitársaságokat senki és semmi sem kötelezi, hogy újraindítsanak egy desztinációt, de előreláthatólag mind a Wizz Air, mind pedig a Ryanair üzemeltetni fog járatokat a két város között.

A pandémia időszaka előtt szó volt egy LOT bázisról Budapesten. Azzal most mi a helyzet?

A LOT légitársaságnak még a pandémia előtt volt egy nagyon jó meglátása, miszerint a budapesti repülőtér kínálatából hiányoznak az átszállással elérhető, illetve az akár napi rendszerességgel elérhető járatok. A Budapest Airport akkor is, és most is lát együttműködési pontokat a légitársasággal, és folyamatosak az egyeztetések a két fél között.

Fényképek: Budapest Airport