A Weco-Travel webinar sorozatának 8. részében a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) digitális útlevél applikációjáról, a IATA Travel Pass-ról beszélgetett David Rutnam, a IATA vezető menedzsere és Sztankóné Szabó Judit, a Weco-Travel Magyarország Értékesítési vezetője. Az angol nyelvű online esemény teljes egészében megtekinthető a lenti videóban, a webinaron elhangzottakról szóló részletes összefoglalónk pedig az alábbiakban olvasható.

COVID-19 és a légiközlekedés

A pandémia által leginkább sújtott ágazatok egyike vitathatatlanul a légiközlekedés. 2020-ban a kereslet 65%-kal csökkent 2019-hez képest, és az iparág több mint 100 milliárd dolláros veszteséget szenvedett el. És bár már mutatkoznak jelei a növekedésnek, sajnos még nem elég: a légitársaságok idén is várhatóan több mint 47 milliárd dolláros veszteséget fognak elkönyvelni. A trendek alapján először a belföldi járatok esetén, valamint a szabadidős célú utazásoknál várható a forgalom növekedése, míg az üzleti utazások területén lassabban fog visszaállni a kereslet. 

Hogy elkerüljék a vírus országok közötti terjedését, a kormányzatok utazási korlátozásokat, karanténkötelezettséget vezettek be.  Nagyon sokféle különböző szabályozás van hatályban, hogy az egyes kormányok hogyan engedélyezik az országba történő belépést. Ráadásul ezek a szabályok gyakran változnak, így ezeknek a követése nehézséget jelent az utasoknak és a légitársaságoknak is.

Milyen kihívásokkal néznek szembe az ágazat szereplői?

A IATA Travel Pass ebben a nehéz helyzetben kínál megoldást az utasok, a légitársaságok és a kormányok számára egyaránt.

  • Az utasok biztosak szeretnének lenni, hogy megfelelnek az előírásoknak, bárhová is utazzanak, még az indulás előtt. Ne kerüljenek olyan helyzetbe, hogy csak a repülőtéren – vagy ami még rosszabb, már csak a célállomáson – szembesüljenek azzal, hogy nem engedélyezik számukra az utazást, illetve az országba történő belépést, például egy lejárt érvényességű teszt miatt.
  • A kormányzatok és határellenőrző szervek biztosak szeretnének lenni abban, hogy a felmutatott teszteredmények és oltási igazolások valódiak, és hogy ténylegesen az azt bemutató utashoz tartoznak.
  • A légitársaságok kettős kihívással néznek szembe: egyrészt tájékoztatniuk kell az utasokat az utazáshoz szükséges tennivalókról és előírásokról, másrészt ellenőrizniük is kell, hogy megfelelnek-e határátlépéshez szükséges feltételeknek, mielőtt felengedik őket a fedélzetre.

A fenti kihívásokra kínál megoldást a IATA által fejlesztett mobilalkalmazás, IATA Travel Pass.  

A IATA Travel Pass főbb elemei és működése

Ez egy 4 modult tartalmazó rendszer, a modulok pedig 3 funkciót látnak el. Lényeges, hogy ezek átjárhatóak és nyílt hozzáférésűek, ami azt jelenti, hogy a különböző szolgáltatók megoldásai szabadon kombinálhatóak benne. Emellett nemzetközi, nyílt hozzáférésű sztenderdek alapján készült, így megvan a lehetőség más, szabványos rendszerek közötti átjárhatóságra.

Az első funkció egy érintésmentes alkalmazás, amely az utas úti okmányának digitális változatát hozza létre a mobileszközön. Ez két előnnyel is jár: egyrészt felgyorsítja a légitársasági alkalmazottak munkáját a repülőtéri ellenőrzések során, másrészt, mivel érintésmentes megoldásról van szó, a koronavírus fertőzés veszélyét is csökkenti.

A IATA Travel Pass második funkciója az aktuális utazási előírásokról és szabályozásokról tájékoztatja az utazókat. Ehhez a Timatic nevű adatbázist használják, ami egy több mint 60 éve működő rendszer, és eddig főként az útlevél- és vízumszabályokat, valamint egészségügyi előírásokat tartalmazta. Ezt bővítették ki most a speciális, COVID-19-re vonatkozó követelményekkel. Az adatbázis naponta több mint 200 alkalommal kerül frissítésre.

A harmadik funkció a tesztekhez szükséges laboratóriumi regisztrációt segíti, és a teszteredményeket kommunikálja az utas felé, amit ő a légitársaság vagy a határellenőrzés felé fel tud mutatni.

Hogy működik az alkalmazás a gyakorlatban?

Az utas letölti a IATA Travel Pass alkalmazást a mobiltelefonjára, majd létrehozza a digitális személyazonosítóját valamint feltölti az utazásának a részleteit. Ezek alapján a Timatic rendszere ellenőrzi, hogy milyen előírások vonatkoznak erre a konkrét utazásra, és ha szükséges, a teszt elvégzéséhez alkalmas labort is ajánl az utasnak. Majd az elkészült teszteredményeket biztonságos kapcsolaton keresztül elküldi az utas mobileszközére. Amennyiben az utas be lett oltva, a védettségi igazolványon szereplő QR-kód segítségével ezt az információt is beolvashatja az alkalmazásba.

Miután az utas mobiltelefonján minden információ egy helyen szerepel, az alkalmazás ellenőrzi, hogy megfelelnek-e az úti cél által előírt szabályoknak, és kijelzi, hogy az utas utazhat-e, vagy nem.

Ki kell emelni, hogy minden személyes adat a mobileszközön kerül tárolásra, nem pedig egy külső adatbázison, amely személyes adatokat tartalmazna, így a rendszer megfelel a GDPR-nak és egyéb adatvédelmi törvényeknek.

A IATA elsődleges célja, hogy a légitársaságok újra repüljenek és az utasok újra utazhassanak.  Emiatt a digitális útlevél alkalmazást önköltségen szeretnék működtetni. A költségeket a légitársaságok, tranzakciós alapon viselik, sem a IATA Travel Pass-t használó utasokat, sem a határellenőrző szerveket nem fogják költségek terhelni.

Aktuális helyzet és tervek a jövőre

Már most is számos légitársaság használja vagy teszteli az applikációt: az első utas, aki élesben használta az alkalmazást egy Szingapúr-London járaton utazott. Jelenleg 56 légitársaság folytat teszteket, néhány példa: a Virgin Atlantic London-Barbados útvonalon, az Iberia Madrid és Montevideo illetve Panama között, a Vueling Barcelona-Zürich útvonalon, az airBaltic Riga-Oslo útvonalon vagy az Air Serbia Zágráb és Zürich között.

A tervek szerint az alkalmazás használata túlmutat majd a pandémiás időszakon, a IATA a későbbiekben is hasznosítható megoldásokat tervez: a digitális azonosításon már a járványidőszak előtt is dolgoztak, és ez a légiközlekedés újraindulása után is hasznos lehet majd. A COVID-19 mellett a IATA Travel Pass egyéb egészségügyi igazolások kezelésére is alkalmas lehet, mint a sárgaláz vagy a fertőző agyhártyagyulladás. A légitársaságok pedig akár vouchereket vagy lounge-belépőket is eljuttathatnak az érintett utasoknak az applikáció segítségével.

Az alkalmazás áprilisban megjelent az Apple Store-ban és május óta az Androidos felhasználók is letölthetik. Jelenleg még folyik a kisebb hibák javítása, de rengeteg fejlesztési ötlet vár megvalósításra.

Kérdések és válaszok a IATA Travel Pass-ról

A webinar során a résztvevőknek lehetőségük nyílt kérdéseket feltenni vendégünknek, amelyekből az alábbiakban válogattuk ki a legérdekesebbeket.

Vigyük magunkkal a papíralapú dokumentumokat is a biztonság kedvéért?
Igen, mindenképpen érdemes a biztonság kedvéért elvinni a papírokat. Nemcsak az esetleges rendszerleállások miatt, hanem mert bármikor elveszhet, elromolhat vagy lemerülhet az utas mobilja. Ezért mindig javasolt eltenni egy papír útlevelet, a teszteredmények másolatát, az oltási igazolást, vagy pedig egy tartalék mobileszközt ahol ezek az adatok le vannak mentve.

Kell az utasoknak fizetniük az IATA Travel Pass használatáért, vagy ez egy ingyenesen letölthető alkalmazás?
Az alkalmazás ingyenesen letölthető, az utazóknak nem kell fizetniük érte. A költségek kizárólag a légitársaságokat terhelik. Az más kérdés, hogy a légitársaságok továbbítják-e ezt az ügyfeleik felé. Néhányan, talán a fapadosok felszámolhatnak díjat a használatáért, a IATA légitársaságok valószínűleg beépítik az árazásukba. így nem fogják közvetlenül megterhelni az utasokat. De az IATA nem számít fel díjat az alkalmazás használatáért.

A kormányok időről időre változtatják a beutazási korlátozásokat a COVID miatt. Milyen gyorsan frissül a Timatic egy új korlátozás bevezetése után?Azonnal. Amint értesítést kapunk egy kormánytól vagy egészségügyi hatóságtól a szabályozás változásáról rögtön elvégezzük ezeket a frissítéseket, egy külön csapatunk dolgozik ezen a feladaton.

Mi a helyzet a nem-IATA tag (például a fapados) légitársaságokkal? Ők tudják használni az alkalmazást, vagy másik rendszert kell létrehozniuk?
Az alkalmazást elérhetővé tesszük minden IATA és nem-IATA légitársaság számára. Van néhány non- IATA-vállalat is, akik már részt vesznek a tesztekben. Nem teszünk ilyen módon megkülönböztetést, a célunk az, hogy a légitársaságok repüljenek, és ez a nem-IATA tagokra is vonatkozik.

Hogyan töltik fel a gyerekek adatait az alkalmazásba, ha nekik nincs okostelefonjuk?
A jelenlegi első verziónál a gyerekek nem tudják használni az alkalmazást, éppen a kérdésben leírtak miatt. A jövőbeli ütemtervben szerepel, hogy egy eszközt több személy is használhasson, így lehetővé válik, hogy minden családtag adatait egy telefonon rögzítsék.

Author