A mesterséges intelligencia (AI – artificial intelligence) egyre több iparág megkerülhetetlen elemévé vált – és ez alól az utazás és a turizmus sem kivétel. Az AI már el is kezdte átalakítani, hogyan tervezzük meg és éljük át az utazásainkat, legyenek azok üzleti- vagy magánjellegűek. Egyrészt egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi az ügyintézést, másrészt jóval személyre szabottabb élményt képes nyújtani.

Az elmúlt egy-két évben a mesterséges intelligenciától lett hangos a sajtó, nem véletlenül. Bár a jelenség egyáltalán nem újkeletű, a ChatGPT megjelenésével újra az érdeklődés középpontjába került a téma. A mesterséges intelligencia viszont jóval több egy alkalmazásnál, amely megválaszolja a kérdéseinket: az élet minden területén alkalmazhatják valamilyen formában – akár úgy is, hogy nem is tudunk róla.

Az emberi interakció és az AI egyensúlya az utazási iparágban

A mesterséges intelligencia természetesen az utazási és turisztikai iparág számos területén megjelent már. A repülőtereken például manapság széles körben használják, többek között az arcfelismerő rendszerek és a biztonsági átvilágító eszközök esetében. Ez persze nem jelenti azt, hogy a szektor összes feladatát átveszik az AI-alapú szoftverek és robotok, hiszen az utazások fontos eleme az emberi interakció. Szabadidős utazás esetén a helyi szokások megismeréséhez nélkülözhetetlenek a helyiek tanácsai és társasága. Az üzleti utak, konferenciák, csapatépítők pedig a pandémia után pont azért kerültek újra előtérbe, hogy a kollégák és üzlettársak újra több időt töltsenek együtt. Egymás jobb megismerése pedig eredményesebb munkához és sikeres üzleti döntésekhez vezethet.

Egyik legfőbb előnye, hogy világszerte megkönnyíti az utazók életét. Például képes begyűjteni és feldolgozni a valós idejű információkat, beleértve az időjárási viszonyokra, a tömegközlekedésre és útviszonyokra, és más releváns tényezőkre vonatkozóan. Így a szállásadók, turisztikai látványosságok vezetői gyors és hiteles tények által alátámasztott döntéseket tudnak hozni a látogatókkal kapcsolatban. Például úgy tudják koordinálni a látogatókat, hogy elkerüljék a várakozásokat és torlódásokat, és ezáltal még minőségibb élményt tudnak nyújtani nekik.

Talán a legismertebb megnyilvánulásaik a chatbotok, amelyek mind a repülőjegy-, mind a szállásfoglaláskor a segítségünkre „sietnek”. Gyors és személyre szabott válaszokat kínálnak a gyakran feltett kérdésekre, megkönnyítik a foglalásokat, és segítséget nyújtanak az utazás során. Emellett a mesterséges intelligencia alapú ajánlórendszerek kifinomult algoritmusok segítségével számunkra releváns és meggyőző javaslatokkal képesek előállni a szálláshelyünk vagy a programjaink kiválasztásában. Ezáltal képesek növelni annak a valószínűségét, hogy az utazók olyan új úti célokat fedeznek fel, amelyek megfelelnek az érdeklődési körüknek, vagy hogy a találkozó méretének és résztvevőinek optimális helyszínt találnak.

Hogyan forradalmasítja az AI az utazás tervezését és élményét?

A mesterséges intelligencia abban is segít, hogy személyre szabott élményben legyen részünk – olyan mértékben, amelyre korábban nem volt példa. Ennek része többek között az is, hogy olyan alkalmazásokat fejlesztenek ki, amelyekben egyszerre kezelhetjük a járatunkkal, valamint a szállásunkkal, a szabadidős programjainkkal vagy a munkánkkal kapcsolatos adatokat is. Például elérhető benne a beszállókártyánk, múzeumi vagy egyéb belépők, a szállásunk pontos címe, a találkozóink időpontjai vagy a konferenciánk menetrendje stb. Értesítést küld, ha késések várhatók, vagy figyelmeztet egy-egy fontos meetingre stb.

A mesterséges intelligencia egyre fontosabb szerepet játszik a turisztikai ágazatban, és izgalmas lehetőségeket kínál az utazási élmények optimalizálásban.


Legutóbbi bejegyzések: