Seat 2B Podcast

Utazás, hatékonyság, startupok – egy angyalbefektető tanácsai

Az üzleti utazás világa dinamikusan változik: digitalizáció, fenntarthatóság, költségkontroll és személyes jelenlét kérdései mind formálják azt, hogyan és miért utazunk ma. De mikor jön el az a pont egy cég életében, amikor már nem érdemes saját kézben tartani az utazásszervezést? A Seat2B podcast első epizódjában Horváth Balázs vendége Csillag Péter angyalbefektető, a Starschema egykori alapítója, aki saját tapasztalatain keresztül világít rá ezekre a kérdésekre.

Az adás főbb témái:

  • Az első üzleti utak tanulságai és a nemzetközi piacra lépés kihívásai
  • A személyes jelenlét szerepe a bizalomépítésben és üzletkötésben
  • Travel policy kialakítása egy gyorsan növekvő startupban
  • Az utazási adminisztráció valós költsége és időigénye
  • Mikor és miért érdemes utazásszervezőt bevonni?
  • Digitális foglalórendszerek vs. emberi szolgáltatás
  • A fenntartható utazás dilemmái és a túlturizmus kritikája
  • Amerikai vs. európai üzleti utazási kultúra

A növekedés ára: egyre bonyolultabb utaztatás

Csillag Péter szerint az utazás még a startup életciklus korai fázisában is létfontosságú. „Az új ügyfélnél az első néhány jelenlét mindig kulcsfontosságú” – mondja. A Starschema ügyfélkörének több mint 90%-a külföldről származott, és a személyes találkozók elengedhetetlenek voltak. Ugyanakkor ahogy nőtt a cég, az utaztatás is egyre komplexebbé vált – jegyek, vízumok, szállások, számlák, változó igények, last minute módosítások. A cégnél sokáig maga az ügyvezető intézte a foglalásokat, míg végül egy szállodai számla utólagos adminisztrációja három napba telt.

Travel policy és kiszervezés: nem csak kényelmi kérdés

A fordulópont akkor érkezett el, amikor már nem volt fenntartható a házon belüli utazásszervezés. A travel policy bevezetése és egy utazásszervező partner megbízása nemcsak kényelmet, hanem valódi idő- és költségmegtakarítást hozott. „Az embereink ideje drága. Az, hogy nem az utazás szervezésével foglalkozik, hanem az üzlettel – ez hozta a valódi megtérülést.”

Digitális platform vagy személyes ügyintéző?

Péter szerint a digitális rendszerek egyszerűbb utaknál működnek, de egy startupnál gyakoriak a komplex, több személyes, átszállásos, egyedi igényű utak. Ilyenkor sokkal többet ér egy megbízható kapcsolattartó, aki előre gondolkodik, ismeri a kockázatokat és leveszi a válláról a szervezés terhét. „Nem akarom, hogy az embereim azt tanulmányozzák, hogyan működik egy utazási platform. A munkájukkal foglalkozzanak.”

Fenntarthatóság, túlturizmus és a tudatosság határai

Bár a fenntarthatóság egyre fontosabb szempont, az üzleti élet gyorsasága és hatékonysága sokszor felülírja azt. Péter minimalista utazó: kevés csomaggal, economy osztályon, célorientáltan közlekedik. A túlturizmust élesen kritizálja, de szerinte a piac képes lenne önmagát szabályozni – ha hagynánk. „Most még túl olcsó a turizmus – ez is torzítja a döntéseket.”

Amerika tanulsága: kiszervezés, mint magától értetődő folyamat

Az amerikai üzleti kultúrában nem kérdés, hogy a nem core tevékenységeket – mint az utazásszervezés – szakértő partnerre bízzák. A hatékonyság elve minden szinten érvényesül, legyen szó szállásról, reggeliről vagy ügyintézésről. Ezzel szemben Európában még sok cég saját maga próbálja kezelni ezeket – gyakran drágábban és lassabban.

A kiszervezés nem luxus, hanem stratégiai döntés

A podcast epizód tanulsága egyértelmű: nem az a kérdés, hogy mikor lesz bonyolult az utazás, hanem hogy mikor ismerjük fel, hogy már az. Egy jól megválasztott utaztató partner időt, energiát és pénzt takarít meg – és segít abban, hogy a munkatársak arra fókuszáljanak, amiben a legjobbak.

Ha nem szeretne lemaradni a következő podcast epizódokról, iratkozzon fel a Weco-Travel Hungary youtube csatornájára!