A világ folyamatosan változik, néha egy nap alatt is. Az utóbbi időben a COVID-19 világjárvány hatására – ahogy sokminden más is – a szakmai rendezvények is az online térbe kényszerültek. Ilyen esetben a szervezők új kihívásokkal állnak szemben, ugyanis a résztvevők számára egy hosszabb online rendezvény könnyen unalmassá válhat, ezért a lehető legérdekesebbé kell tenniük.


Interaktív webinárok

Az interaktív webinárok az online térben létrehozott olyan szakmai rendezvények, melynél az előadó a hallgatóságot szorosan bevonja az előadásába. Ennek előnye, hogy a résztvevők így jobban tudnak kapcsolódni az adott témákhoz, és egy kötetlenebb hangulat alakítható ki általa.

Mielőtt elkezdenénk felépíteni a webinárt, érdemes elgondolkodni azon, hogy valódi értéke van-e annak, amit kínálunk. Ha kétségeink vannak, gondolkodjunk el azon, hogy megnéznénk-e az általunk készített webinárt. A webináriumok hatékonyságát a közönség érdeklődési szintje határozhatja meg. Gyakori hiba lehet, hogy az előadók túl nagy mennyiségű információt zúdítanak a résztvevőkre és nem foglalkoznak a hallgatók interaktivitásával. Érdemesebb kevesebb adatot mutatni és jobban odafigyelni a közönségre, hogy interaktívvá és érdekessé tegyük a webináriumot.

A webinár könnyen interaktívvá tehető, ha a közönség bevonásra kerül, ugyanis az emberek sokkal hatékonyabban dolgozzák fel az információt, ha aktívan részt vesznek a folyamatban. Különböző feladatok kiválóan alkalmasak arra, hogy a webinár interaktív és érdekes legyen. Itt nem kell komoly feladatokra gondolni, ugyanis az csak stresszt okozna a résztvevőkben. Elég egy 5-10 perces teszt minden modul végén, de akár az előadás közben feltett kérdések is segíthetnek ebben. Így a hallgatóság könnyebben ért meg és tesz magáévá új ötleteket, ezáltal az előadónak is segít felmérni a közönség kedélyállapotát. Ha az előadó úgy tapasztalja, hogy a nézői unatkoznak, akkor elmondhat egy személyes történetet, mutathat egy vicces képet, de akár az is segíthet visszanyerni a közönség figyelmét, ha az előadó néhány általános kérdést tesz fel nekik.

A webináriumot szolgáltató platformok szinte mindig tartalmaznak csevegési lehetőséget, így a hallgatóságnak lehetősége van ötleteket cserélni, megoszthatják észrevételeiket, kérdéseket tehetnek fel, anélkül, hogy megzavarnák az elődást. Sok webinár alkotó abban hibázik, hogy csak a nézők kérdéseire figyel. Bár ezek fontosak, érdemes azokra a felhasználókra is figyelmet szentelni, akik a pozitív tapasztalataikat osztják meg, ugyanis ez segít a kapcsolatok kiépítésében.

Online stream rendezvények

Egy professzionális stream rendezvényhez nem elég csupán a mikrofon, webkamera és egy platform. Hogy mi számít jó stream rendezvénynek? A nézők ma már hozzászoktak a minőségi streameléshez. Az olyan portálokon történő közvetítés mint például a YouTube ma már alig különböztethetőek meg a tévés stúdió produkcióktól, akkor miért kellene más elvárásokat támasztaniuk a stream alapú szakmai eseményekkel szemben?

A stream rendezvény a hangminőségen áll vagy bukik. A nézők sokkal inkább bocsájtanak meg néhány hiányzó pixelt, mint a rossz hangminőséget. Különösképpen zavaró lehet, ha az előadás során a hangszórók teljesen változó hangerővel szólalnak meg, a nézők ezt nem tudják otthonról beállítani. Ebben segíthet egy hangtechnikus, akinek erre rálátása van és beállíthatja a hangerőt.

A képminőséget illetően egy jó kamera elengedhetetlen, ami képes a legalább HD minőségű streamelésre, de a legoptimálisabb a Full HD, ugyanis ez a leggyakoribb képernyő felbontás és a szemnek is kellemesebb. A néző figyelmének fenntartása érdekében ajánlott több kamerával dolgozni, valamint rendszeresen változtatni a perspektívát. Az úgynevezett „streaming átfedések” jelentősen vonzóbbá tehetik az előadást. Így például a prezentáció diái közvetlenül a képbe integrálhatóak, így sokkal profibbnak tűnhet és az olvasást is megkönnyíti. Emellett a világításra is érdemes odafigyelni. Fontos, hogy a fényforrás szemből világítsa meg az előadót, valamint árnyék ne vetüljön a képre.

A streaming rendezvények egyik nagy előnye a csevegési funkció. Így a nézők meg tudják osztani a gondolataikat és láthatják, hogy más nézők milyen állásponttal rendelkeznek az adott témát illetően. Ilyenkor érdemes erre figyelmet szentelni, válaszolni a feltett kérdésekre, vagy adott témákat mélyebben érinteni, mivel tulajdonképpen ők a közönség, még akkor is, ha ezúttal nem az előadóval szemben ülnek.

Végezetül felmerülhet a kérdés, hogy egy sikeres online rendezvény megszervezéséhez milyen szolgáltatókra van szükség és mennyibe kerül így a rendezvény. Ez természetesen nagyban függ a költségvetéstől. De azt érdemes szem előtt tartani, hogy egy professzionális streaming beállítással az esemény egy igen fontos részébe fektet bele. Ahogy az élő rendezvények is szervezést és befektetést igényelnek, ezeket egy online rendezvény esetén sem szabad elhanyagolni.

Author