A Weco-Travel webinárium-sorozatának legutóbbi részében Bogáts Balázzsal, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetőjével beszélgettünk. Szó volt a visszatérő utasforgalomról, a reptéren megjelenő új légitársaságokról és az elérhető új desztinációkról, az újonnan bemutatott és tervben lévő fejlesztésekről és a fenntarthatóságról is.
A webinarról készült felvétel megtekinthető a lenti videóban, részletes összefoglalónk pedig az alábbiakban olvasható. (Amennyiben a videó nem jelenik meg, kattintson ide!)
Így tért vissza a forgalom 2022-ben
2019, az utolsó pandémia előtti év rekordszámú, 16 millió utast hozott a repülőtérnek. 2022 nyara meghozta a várva várt visszatérést. Ezekben a hónapokban már 80 százalékos volt az utasforgalom 2019-hez képest, áprilistól kezdve egymillió utas fölötti utasszámot regisztráltak. A várakozások szerint ez a trend télen is folytatódni fog, az idei évre körülbelül 12 millió utast várnak. A következő években pedig további növekedéssel számolnak: jövőre 14 millió a tervezett utasszám, és 2024 re pedig remélhetőleg a 2019 es számokat is el fogják érni.
Az útvonalhálózattal kapcsolatban elmondható, hogy az európai útvonalak nagyjából visszatértek, bár némelyik úti célra alacsonyabb frekvenciával üzemelnek a járatok. Kivételt jelent Ukrajna és Oroszország, ahol a háború miatt 8 város és 13 járat hiányzik a hálózatból. Emellett a hosszú távú járatok még hiányoznak: a transzatlanti útvonalaknál 2019-ben még elérhető volt Toronto, Chicago, New York és Philadelphia, most csak New York üzemelt ezen a nyáron szezonálisan. Kelet felé tekintve hiányoznak az ázsiai járatok, Kínában a szigorú Covid-szabályozás nehezíti a járatok üzemeltetését.
A legnépszerűbb úti célok listáján továbbra is London van az első helyen, de a járvány utáni visszaépülés szintje csupán 69%. Egyrészt a Brexit hatását nagyon lehet itt érezni, valamint jóval kisebb kapacitások vannak Amerika felé az átszálló utasok számára. Hasonlóan alacsonyabb forgalom látszik az üzleti utakra specializálódott desztinációknál , mint a német városok – Frankfurt mellett Düsseldorf, Stuttgart vagy Hamburg is. Ezekbe a városokba a kisebb kapacitásokat is alacsonyabb töltöttséggel tudják üzemelni. A gyengébb számok ellenére Bogáts Balázs bizakodó az üzleti utazók visszatérésével kapcsolatban: „Én azt gondolom, hogy a meglévő kapcsolatokat lehet ápolni akár gyakrabban az online a platformokon, de új kapcsolatokat kiépíteni online platformon nagyon nehéz. És ezért várjuk azt, hogy visszatérjenek ezek az utazások.”
De szerencsére vannak pozitív példák is: Párizs gyakorlatilag 100%-ban visszaépült és emelkedés látszik Tel-Aviv vagy Amszterdam esetében is, ahova jóval több kapacitás üzemel.
Új és visszatérő légitársaságok és desztinációk
A Korean Air már 2020-ben bejelentette szöuli járatát, de akkor a pandémia miatt nem tudott elindulni, de idén már nem volt akadálya az új járatnak. Október elejétől heti egy, a téli menetrendtől pedig heti két közvetlen járatot fognak üzemeltetni Budapest-Szöul útvonalon. A szintén heti 2 járatot működtető LOT mellett, ez már egy olyan kapacitás lesz, ami versenyt is gerjeszthet.
Az Anadolu Jet, a Turkish Airlines leányvállalata, a Sabiha Gokcen-re, Isztambul ázsiai részén található repülőtérre fog repülni heti 3 alkalommal. A román Air Connect légitársaság a tervek szerint már októbertől repült volna Bukarestbe és Kolozsvárra, de mivel késik a megrendelt repülőgép leszállítása, márciusra halasztották az indulást. Októbertől, heti 3 heti majd 5 járattal tér vissza az Air Lingus Dublinba közlekedő járata.
A LOT a téli menetrendben sajnos szünetelteti közvetlen New York-i járatát, de jövő nyáron vissza fog térni, ezekre már lehet foglalni a jegyeket. Az Air China pekingi járata heti 1 alkalommal, egyelőre nagyon szigorú körülmények között tud üzemelni.
A Wizz Air három érdekes, exkluzív desztinációt is bejelentett Szaud-Arábiába: Rijád, Dzsidda és Damman felé jövőre indulnak a járatok, amelyek a magyar utazóközönség számára inkább a téli időszakban lehetnek érdekesek, nyáron főként a beutazó forgalomra számítanak. Emellett a Wizz Air Madeira szigetére, Funchalba, a Ryanair pedig a kanári-szigeteki Lanzarote-ra fog közlekedni.
Nyári fennakadások, és mire számítsunk ezután?
Nyáron sok hír szólt a repülőtereken tapasztalt áldatlan állapotokról Európa szerte, hosszú, több órás sorbanállásokól, késésekről, elveszett csomagokról lehetett hallani. Ehhez képest elmondható, hogy a budapesti repülőtér ebből a szempontból jól vizsgázott, ezt mutatja, hogy például a biztonsági ellenőrzésnél 8 perc volt az átlagos várakozási idő.
Ez köszönhető annak, hogy a Budapest Airport tavaly egy nagyon szigorú menetrend szerint elkezdett felkészülni a a visszatérő járatokra. És bár 20-25%-kal kevesebb utasra számítottak, az alkalmazottak száma már a 2019-es szinten volt. Emiatt várhatóan a téli menetrendi időszakban is tudják tartani ezt a színvonalat, és remélhetőleg több fennakadás nem fog keletkezni. Ezzel együtt a beérkező gépek késése a Budapest Airport számára is nagy erőfeszítésbe kerül, és azok okozhatnak fennakadásokat a jövőben is.
Új szolgáltatások – nem csak a reptéren
Nyár elején nyílt meg Budapest belvárosában, a Kálvin téren az Universal AirportHUB, amelynek kényelmi szolgáltatásai elsősorban a külföldi utazók számára jelenthet könnyebbséget. Az utas ki tudja nyomtatni saját maga számára a beszállókártyáját vagy a poggyász-címkét, majd a csomagmegőrzőt használva ott tudja hagyni a poggyászát, amíg elindul a repülőtérre. Emellett Covid-teszt végzésére is lehetőség van. Az AirportHUB-tól néhány percre található a reptéri busz megállója, így a kiutazás is egyszerűen megoldható.
Az automatikus poggyászcímke nyomtatás egyébként a reptéren is elérhető. Online becsekkolás után a beszállókártyáján lévő kódot beolvasva, az utas automatikusan megkapja a csomagcímkét, amit föl tud ragasztani a bőröndre, majd a poggyászt a szalagoknál lehet feladni. Ez egy nagyon gyors és hatékony módja annak, hogy az utas kihagyja a várakozást a check-in területén. A szolgáltatás jelenleg a Wizzair, a Norwegia, az Aegean és a Air France-KLM járatain érhető el, de a tervek szerint tovább fog bővülni a légitársaságok listája.
A repülőtéren új kényelmi funkciókkal bővült a baba-mama szoba, ami a kisgyermekes utazók utazását teszi könnyebbé, valamint a terminálon ingyenesen használható babakocsik is elérhetővé váltak. A tervek szerint jövőre a reptéri parkolói kapacitást is bővíteni fogják.
1-es Terminál újranyitás, 3-as Terminál építése és fenntarthatóság
Örökségvédelmi okok miatt az 1-es Terminál épületéhez nem lehet hozzányúlni, ezért a tervek szerint a terminál elé egy utasmóló kerülne, hasonlóan a nemrég megnyitott 1-es mólóhoz. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor ez 2024 végén, 2025 elején tud megnyitni, és 4,5 milliós plusz kapacitást jelentene a reptér számára. Az még nem dőlt el, hogy mely légitársaságok fogják használni a terminált, de az elérhető szolgáltatások miatt valószínűleg inkább a fapadosokra lehet szállítani.
A 3-as Terminál fejlesztése jelenleg a tervezési szakaszban tart. A fejlesztés egyes szakaszainak indítását az utasforgalom nagyságához kötik, az első elkészült részek várhatóan 2028-29 környékén kerülhetnek átadásra.
A Budapest Airport 2018 óta karbonsemleges, tehát az összes CO2 kibocsátást vagy megveszik, vagy – például az áramot – zöld formából nyerik. A sokszorosára emelkedett energiaárak ugyanakkor azt is jelentik, hogy a fenntarthatósági beruházások megtérülési ideje is nagyon lerövidült. A tervek között szerepel egy napelempark telepítése a futópályák közé, illetve geotermikus energia hasznosítása a reptér fűtésére.