Holczinger Zoltánnal, a Weco-Travel operatív vezetőjével beszélgettünk, új szakmai kihívásokról, az online repülőjegyértékesítés és üzleti utaztatás közti különbségekről, 2025-öt várhatóan meghatározó trendekről, a nyári légiközlekedési kilátásokról és a Weco terveiről.
Idén az online üzletág (repjegy.hu) vezetése mellett, kiegészült a feladatköröd a corporate utaztatás operatív vezetésével is. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen kihívásokat hozott a két terület párhuzamos irányítása? Miben más az üzleti utaztatás az online repülőjegy-értékesítéstől?
A repjegy.hu már sok éve tartozik a Weco-Travelhez, így a klasszikus corporate feladatokra korábban is volt valamennyi rálátásom, de mostmár testközelből is megtapasztalhatom az üzleti utaztatás napi kihívásait.
A korábbi munkamegosztáshoz képest, bevezettünk egy újítást, részlegenként létrehoztunk egy-egy supervisori munkakört, amelyben tapasztalt kollégák segítenek átlátni a folyamatokat. Erre mindenképp szükségem volt, hiszen több különböző üzletág egyidejű operatív irányítása kihívást tud jelenteni. Ráadásul számomra sok újdonságot jelentenek az üzleti termékek, ügyfelek, vagy épp a kiszolgálás módja.
Az online értékesítéssel szemben itt nem csak egy tranzakcióra szerződünk az ügyfelekkel, akik ha jó kiszolgálást kapnak, legközelebb is nálunk vásárolnak. Corporate utaztatásban folyamatosan biztosítani kell a szerződésben elvárt kiszolgálási színvonalat. De nemcsak az értékesítés és a kiszolgálás módja más, hanem az utazók motivációja, döntési pontja, vagy akár büdzséje is.
Ezzel együtt úgy látjuk, hogy a jövőben át fognak alakulni az üzleti utazók vásárlási szokásai és az elvárások hasonlóak lesznek egy online vásárlás során tapasztalt élményhez. Célunk, hogy az online területen elért hatékonyságunkat a corporate területen is alkalmazni tudjuk, elébe menve a jövő elvárásainak.
Ha már itt tartunk, mit látsz a legnagyobb kihívásnak az online értékesítési területen? És mit az üzleti utaztatási iparágban?
A legnagyobb kihívás, hogy miként tudjuk még jobban összehangolni, és egyszerűsíteni azokat a rendszereket, amiket napi szinten használunk. Úgy gondolom, hogy nemcsak a szolgáltatók foglalási rendszereinek az egységesítése lenne a cél, hanem a kiszolgálás során alkalmazott háttérrendszerek – kommunikáció, számlázás, reportolás egyszerűsítése is. Amennyiben ezeket tudjuk optimalizálni, akkor mégtöbb figyelmet tudunk biztosítani az ügyfelekre és igényeikre.
Az üzleti utazások kapcsán, hogy látod, változtak-e az utazási szokások az utóbbi években, különösen a pandémia és a gazdasági változások hatására? Mennyire tértek vissza az üzleti utak a pandémia előtti szintre, és milyen új trendeket figyeltetek meg a vállalati ügyfelek körében?
Az elmúlt években az utazások, így az üzleti utak intézése sokkal tudatosabbá és önállóbbá vált. Többen szeretnének online, azonnali megoldásokat az utazásuk megszervezéséhez, ahogy ezt a privát útjaik szervezésekor is megtapasztalják.
Több olyan online rendszert tudunk biztosítani a céges ügyfeleknek jelenleg is, amelyen keresztül a foglalásaikat tudják intézni, azonban hiszünk abban, hogy akkor leszünk ebben is sikeresek, ha meghallgatjuk utazóink véleményét is és ennek figyelembevételével fejlesztjük tovább ezeket a rendszereket. Úgy gondolom, hogy ez a titka annak, hogy a pandémia előtti szintet ne csak elérjük, hanem túl is szárnyaljuk.
Sorra dőlnek az utasforgalmi rekordok, egyre többet utazunk. A légiközlekedés dinamikus növekedésével mennyire tudnak lépést tartani a magyar repülőterek? Milyen nyárra számítasz a légiközlekedésben? Ha a szabadidős utazásokra gondolunk, óhatatlanul eszünkbe jut a tavaly nyári leterheltség. Hogy látod, idén is várhatóak extrém késések, esetleg káosz az európai légiközlekedésben?
Erős és forgalmas nyárra számítok, valószínűleg folyamatosan a „rekordszámú utas fordult meg a budapesti repülőtéren” szalagcímekkel fogunk találkozni és remélhetőleg kevesebb „a reptéren ragadt 200 utas” típusúval.
Egyre több a járat, ami nemcsak a kiutazásnak, hanem a bejövő turizmusnak is kedvez. De ez nem minden célállomás esetén mutatkozik meg, hiszen a globális kínálat továbbra is elmarad a 2019-es évitől – ebben szerepet játszik, hogy a pandémia miatt sok korszerűtlen repülőgépet kivontak a forgalomból, és ezt nem tudják megfelelő ütemben pótolni az újonnan gyártott gépek. Ezenkívül több típust is érintett egy hajtómű probléma, amik biztonsági okokból földre kényszerültek.
Keresleti oldalról bizakodóak vagyunk. Már az első negyedévben érezhető lecsapódása volt a magas hozamú állampapírok utáni kamat kifizetéseknek. Sokan költenek utazásra idén, régen nem látott aktivitás jellemzi a szabadidős utazástervezést.
A repülőtér 2es terminálja lassan eléri a kapacitásának felső határát, ami nagy kihívásokat okoz az üzemeltetőnek. Korábban felmerült az 1es terminál újranyitása, azonban sajnos sem a parkolóhelyek száma, sem az infrastruktúra nem teszi lehetővé ennek megvalósulását. A tényleges megoldást a 2030-ra tervezett 3-as terminál megnyitása fogja jelenteni, amivel biztosítani lehet a főváros légikikötőjének további fejlődését.
Évek óta fontos téma a Weco-nál a fenntarthatóság. Miben nyilvánul ez meg a saját területeden? Mit tapasztaltok, mennyire fontos szempont ez az ügyfeleitek döntéshozatalában? Hajlandóak-e többet költeni akár a cégek, akár a magánszemélyek egy zöldebb opcióra, amikor utazásról van szó?
Azon ügyfelek, akik a környezetvédelemben érdekeltek, aktívan érdeklődnek ezek iránt a megoldások iránt és igen, hajlandóak is többet költeni egy zöldebb opcióra, ugyanakkor egyelőre az ilyen hozzáállású vállalatok és magánszemélyek száma sajnos elenyésző. Azt látjuk, a döntésben továbbra is az árakon van a hangsúly.
Külföldi érdekeltségű cégeknél növekszik az igény a CO2 kimutatás iránt, amit a hazai leányvállaltoknak a központ felé riportálni szükséges. Jelenleg a hazai vállalatoknál ez az igény nem merült fel, azonban fel vagyunk arra készülve, hogy akár visszamenőleg is ezeket az adatokat rendelkezésre bocsássuk, ezzel is segítve a környezettudatos döntések megalapozását.
Végül egy kis előre tekintés. Hogyan látod a Weco-Travel vagy épp a repjegy.hu jövőjét? Várhatóak-e új szolgáltatások, vannak-e piacbővítési tervek? Milyen fejlesztéseken dolgoztok?
A legnagyobb hangsúlyt az elkövetkezendő időszakban a belső rendszereink fejlesztése, átstruktúrálása kapja, amivel egy skálázhatóbb, rugalmasabb kiszolgálást tudunk biztosítani ügyfeleink részére – ezzel gyakorlatilag megalapozzuk a Weco-Travel elkövetkező éveit és biztosítjuk, hogy az élesedő verseny mellett is növekedni tudjunk, úgy az üzleti, mint a szabadidős szegmensben.
Korábbi bejegyzések:
- Szakmai elismerés a Turkish Airlines légitársaságtól
- A leggyakoribb hibák az üzleti utazások tervezésében
- Exkluzív ügyféltalálkozó a Szépművészeti Múzeumban
- Ilyen volt 2024, ezt várjuk 2025-től – Interjú a Weco-Travel ügyvezetőjével, Horváth Balázzsal
- A mesterséges intelligencia hatása az üzleti utazásra és a légiközlekedésre
- Mi várható 2025-ben: trendek az üzleti utazásban és a légiközlekedésben