A Weco-Travel 13. webináriumán a légiközlekedés és a fenntarthatóság kapcsolatáról kérdeztük vendégeinket, Gonda Évát, az Air France-KLM magyarországi key account managerét, valamint Koncz Angélát, aki a Pannon Pro Innovációs Kft. égisze alatt zajló ZeroKarbon program senior manageri feladatait látja el.


Már nem csak beszélünk róla

Koncz Angéla kifejtette, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdések már 30 évvel ezelőtt is megjelentek, akkor azonban még arról ment a diskurzus, hogy tudományos konszenzus szülessen az okokról és következményekről. A felmerülő kérdésekre már akkor is egyértelműnek tűntek a válaszok, hogy sürgősen változtatni kell, de konkrét akciótervek és megvalósítási célkitűzések csak az elmúlt években kezdtek el megszületni. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a piaci szereplők, a magánszemélyek valamint a nemzetközi szervezetek is eljutottak már arra a szinte, hogy ne csak beszéljenek a problémáról, hanem aktívan cselekedjenek is és konkrét lépéseket tegyenek a karbon semlegesség felé.

A fenntarthatóság térhódítása a vásárlók szokásait figyelve is egyre jobban megjelenik. Ezt hivatott alátámasztani az Európai Bizottság 2021-es fogyasztói feltételek felmérése is, melynek eredménye azt mutatta meg, hogy a vásárlók egyre tudatosabban figyelnek a környezetvédelmi szempontokra, és 23%-uk figyelembe veszi a fenntarthatósági elveket vásárlói döntéseik során. Ez befolyással van a szolgáltatókra is, hiszen az ügyfeleik igényeit nem hagyhatják figyelmen kívül. Ennek következményeként is, a cégek az elmúlt években egyre nagyobb számban kezdtek el csatlakozni olyan programokhoz, melyek a zéró karbon kibocsátást hivatottak elérni. 

A légiközlekedés szerepe a fenntarthatóságban

A globális közlekedéshez kapcsolódó szén-dioxid kibocsátás jelenleg 14% , melyből a légiközlekedés összesen 3%-ot tesz ki. Ennek csökkentése érdekében a légiközlekedés szerepelőire, és magukra az utazókra is nagy szerep hárul. 

Jó példa erre a szerepvállalásra az Air France-KLM csoport, akik már a 90-es években elkezdték tanulmányozni a fenntarthatóssággal kapcsolatos lehetőségeiket, melynek eredményeképpen a KLM 1999-ben megszerzi az ISO 14001 nemzetközi tanúsítványt, mely egy környezetvédelmi deklaráció. 2005 óta vezető helyen szerepelnek a Dow Jones fenntarthatósági index élén, és 2015-ben elkötelezték magukat az ENSZ fenntartható fejlődés céljai mellett. 

Gonda Éva engedett egy kis betekintést abba is, hogy az Air France-KLM csoport milyen konkrét megoldásokkal próbálja meg visszább szorítani karbonlábnyomát. 

A légitársasági társulás folyamatosan modernizálja gépparkját, illetve gépei fedélzetét is. Céljuk, hogy a gépek összsúlya minél alacsonyabb legyen, ezáltal kevesebb üzemanyag fogyasztást érve el. Emellett igyekeznek minimalizálni a papír és műanyag használatot gépeiken és a várókban egyaránt. A gépeket egy egyedi tisztítási módszernek köszönhetően a sztenderdnél kevesebb víz felhasználásával tisztítják, de nagy hangsúlyt fektetnek az újrahasznosításra is. A fedélzeti személyzet ruhatárát bizonyos időközönként újra cserélik, az így keletkezett régebbi ruhadarabokat pedig újrahasznosítják, amit a KLM üzleti osztályának szőnyegezésére használnak fel. Gonda Éva beszélt továbbá egy futurisztikus projektről is, a Flying-V repülőgép prototípusról, melynek lényege, hogy a gép egy V alakzatot formál meg, kialakításából adódóan pedig jelentős üzemanyag megtakarítás érhető el.

Szó esett továbbá az Air France-KLM közös fejlesztésében működő Sustainable Aviation Fuel (Fenntartható repülőgép-üzemanyag – SAF) projektről is, mely a fenntartható repülési üzemanyagok kidolgozását és szélesebb körben történő felhasználhatóságát foglalja magában. A sütőolajból, növényi származékokból valamint hulladékból származó összetevőkből álló üzemanyag felhasználásával már 2011-ben is indított gépeket a két légitársaság. A világon pedig elsőként egy KLM járat tudott sikeresen landolni szintetikus üzemanyag felhasználásával még 2021-ben. 

Ugyanakkor Koncz Angéla kifejtette, hogy a bioüzemanyagok fejlesztésére nagyon szigorú szabályok vonatkoznak, melynek fejlesztése és kialakítása semmilyen esetben sem mehet az élelemellátás biztonságának vagy a környezet rovására.

Vállalkozások és a környezettudatosság

Az Air France-KLM csoport két környezetvédelmi együttműködési lehetőséget is kínál a szervezeteknek. A Bluebiz pontgyűjtő program illetve céges szerződések keretein belül szén-dioxid kibocsátás kompenzációban részesülhetnek a programban részt vevő cégek, míg a SAF hozzájárulás esetében több szintű együttműködés is kialakítható a csoport és a vállalatok között. A CO2 kompenzációból származó bevételeket mind az Air France mind pedig a KLM környezetvédelmi célokra használja fel, a francia légitársaság Costa Ricában, míg a holland királyi légitársaság Panamában végez erdőtelepítési programokat. A SAF kompenzációt pedig a szerződés évében fenntartható üzemanyagra fordítják. 

Mindkét meghívott vendég egyetértett abban, hogy az elmúlt években a vállalati részvétel a fenntarthatósági programokban növekvő tendenciát mutatott. Ahogy konszenzus volt abban is a két szakértő között, hogy napjainkban a cégek már külön szakembereket foglalkoztatnak annak érdekében, hogy kidolgozásra és betartásra kerüljenek a vállalati fenntarthatósági tervek, ami üdvözlendő. 

A cégek elköteleződése a környezetvédelem irányába további jótékony hatásokat is kifejt, hiszen így az adott vállalkozás munkavállalói is megismerkedhetnek a fenntarthatósági alapértékekkel, amiket aztán magukkal vihetnek a saját hétköznapjaikba is.

A webinár megtekinthető felvételről is