Horváth Balázzsal, a Weco-Travel Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a 2022-es év tapasztalatairól és legfontosabb történéseiről, valamint a jövő évre vonatkozó várakozásokról és a Weco-Travel 2023-as terveiről.
Az év végén visszatekintve hogy látod, a koronavírus utáni piaci visszarendeződést? Milyen kihívásokkal járt ez a Weco-Travel számára?
Annyi minden történt ebben az évben, és így visszatekintve már olyan távolinak tűnik, de az első negyedévben még jócskán éreztette negatív hatását a koronavírus. Az üzleti utazások, foglalások száma meglehetősen szerény volt, a cégek még mindig kivártak, hogy aztán tavasszal bepótolják az elmúlt időszak elmaradt utazásait is.
Azt hiszem elmondható, hogy a növekedés hirtelen jött és nagymértékű volt az egész piac, ezen belül a Weco-Travel számára is. Ugyan volt egy ilyen forgatókönyv, de mégse tudtunk teljes mértékben felkészülni arra az utazási dömpingre, ami már áprilisban kezdetét vette, és május-júniusban érte el a csúcspontot. Gondoljunk vissza arra, hogy mekkora kapacitás problémával küzdött az egész iparág, a repülőterek túlterheltségére, hogy nem volt elég személyzetük a csomagok kezelésére, hogy mennyire telítve voltak a szállodák. Ebben az időszakban a céges és a magánutazások egyaránt nagy lendületet vettek, amit a szakma egyik hónapról a másikra nem tudott lekövetni. Sok kolléga a pandémia alatt elhagyta az iparágat, nagyon nagy kihívás volt ebben az időszakban megfelelő képzettségű munkaerőt találni.
Összefoglalva tehát a covid utáni visszarendeződés meglehetősen hektikus volt, de még mindig inkább a túl nagy forgalom okozta problémákat preferálom a pandémia alatt tapasztalt, soha nem látott visszaesés okozta nehézségekkel szemben.
Az egész évet tekintve milyen arányban tértek vissza az üzleti és magánutazások?
Amint említettem szinte berobbant a forgalom májusban és júniusban, mind a magán, mind az üzleti utazások tekintetében. Ezután természetesen csillapodott valamelyest, ugyanakkor az utazási szolgáltatások árai jelentős növekedésnek indultak, ezért ha a forgalmat, illetve a bevételt nézem, éves átlagban elmondható, hogy kis híján sikerült a 2019-es eredményt elérni.
Hogy látod, mennyiben maradtak velünk a járvány alatt kényszerből elterjedt digitális megoldások (online tárgyalások, digitális konferenciák)?
A digitális megoldásokról a corporate travel területén beszélhetünk. Úgy látom minden cég azért valamelyest csökkentette az utazásainak számát, és a virtuális találkozók egy része velünk marad a jövőben is. Némely tréning vagy vállalatcsoporton belüli találkozó valóban lebonyolítható digitálisan, ami környezetkímélőbb megoldást is jelent egyben. Ezzel együtt a szakmai konferenciák, a partner látogatások, a üzleti tárgyalások jellemzően visszatértek a régi kerékvágásba, ezeken a területeken számít a leginkább a személyes jelenlét. Mi a Weco-nál úgy tapasztaljuk, hogy a a cégek ugyanúgy, mind a magánszemélyek már nagyon várták az utazás lehetőségét, kicsit elegük volt már a sok zoom-os és egyéb virtuális találkozóból, amelyek nem tudták teljes mértékben a hozzájuk fűződő reményeket beváltani.
Mennyiben változtatta meg a pandémia a partnerek elvárásait az utaztatók által nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban?
Erre a határozott válaszom, hogy előtérbe került a biztonság és az információ. Az utóbbi igénnyel kezdve, ha szabad így fogalmaznom, ez még inkább alátámasztja az utazási irodák létjogosultságát, amelyek képzett szakemberei iránytűként szolgálhatnak egy kívülről sokszor még most is kaotikusnak tűnő világban. Sokkal több a járattörlés, menetrend-változtatás a légitársasági oldalról, a hoteleknél viszont szinte korlátlan tere lett a lemondásnak. Régen nehezen voltak elképzelhetőek olyan megengedő és utasbarát szállodai foglalási feltételek, mint amikkel napjainkban rendszeresen találkozunk. Persze ennek meg van az ára is. A tudás és a releváns információ megosztása kulcskérdés. A Weco-nál az ügyfelek foglalási kéréseit intéző munkatársainkat utazási tanácsadóknak hívjuk, akik nem csak nevükben, hanem a munkájuk során is kézzelfogható, praktikus utazási tanácsokkal látják el ügyfeleinket, azon túl, hogy utazásaikhoz foglalásokat készítenek.
Kulcskérdés, hogy a sokszor elég komplex információkat a lehető legegyszerűbb és a legkönnyebben érthető formában tolmácsoljak utasainknak. Erre a hozzáadott értékre nagy szükség van, és mi azon vagyunk, hogy ezt maximálisan biztosítsuk.
Ami a biztonságot illeti, ennek a szerepe határozottan megnőtt. Ehhez szervesen kapcsolódik a céges kontroll, ami nem csak a biztonságért, hanem a költségek szinten tartásért is felelős lehet. Amennyiben egy cégnek viszonylag sok utazása van egy évben és fontosnak tekinti ezeket a szempontokat, akkor számára a legmegfelelőbb módszer az Online Booking Tool (OBT) alkalmazása. Ez nem új dolog, azt jelenti, hogy a cég munkatársainak hozzáférést biztosítunk egy foglaló motorhoz, applikáció segítségével, amelyen keresztül intézheti foglalásait. Mi a partnereink számára az Amadeus Cytric Travel rendszerét ajánljuk, amelynek a Weco-Travel kizárólagos forgalmazója Magyarországon és az egész közép-európai régióban.
Melyek voltak a legfontosabb történések, változások a Weco-Travel háza táján 2022-ben?
Nagyon fontos és számomra örömteli változás volt, hogy a pandémia időszaka után visszatértek a személyes találkozók és az élő rendezvények. Több éves kihagyás után idén júniusban végre újra meg tudtuk tartani a Weco-Travel hagyományos Partnertalálkozóját kiemelt ügyfeleink részére. Vagy itt említhetem az Amadeus Magyarországgal közösen „Zöld jövő az üzleti utazásban” címmel megrendezett szakmai workshopunkat.
Az élő rendezvényeinken is kiemelt szerepet kapott a fenntarthatóság kérdése, ami a teljes Weco-csoportnak egy fontos és kiemelt kezdeményezése volt 2022-ben. Itt egyrészt a vállalat saját karbon-kibocsátásának a felmérésére és csökkentésére tett erőfeszítésekre gondolok. Másik fontos eleme az ügyfeleink felé biztosított CO2 reporting rendszer, amely méri a teljes megrendelt út során (utazás, szállodai tartózkodás, autóbérlés, stb) keletkezett CO2 kibocsátást. De itt szólhatunk a már korábban említett Cytric foglalási rendszer zöld megoldásairól is.
Az idei évben számos új céggel bővült ügyfélkörünk és a rengeteg megszervezett utazás, valamint rendezvény között különösen büszkék vagyunk arra, hogy a 11. Világjátékokon résztvevő magyar csapat hivatalos utaztatójaként is dolgozhattunk. A nem olimpiai sportágak világversenye pont a fennakadásokkal és járattörlésekkel terhelt nyári időszakban zajlott, és a résztvevő kollégák minden szakértelmére és kitartó munkájára is szükség volt, hogy a felmerült zökkenők ellenére sikerült az utazásokat lebonyolítani.
Milyen várakozásokkal tekintesz 2023-ra? Mik lehetnek a gazdasági válság hatásai? Mennyiben lesz más, mint a Covid volt?
A napi hírekben is egyre többször előkerülő recessziós félelmek véleményem szerint is valósak, de úgy gondolom, hogy valószínűleg az úgynevezett „soft landing” valósulhat meg. Ez azt jelenti, hogy egy-két negyedévig nulla körül lehet a gazdasági növekedés. Meglátásom szerint ez a válság annyiban különbözik a Covid okozta válságtól, hogy „csak” egyes iparágakat fog keményen érinteni, mint például az energiaigényes feldolgozó ipar vagy a hotel-szektor, ugyanakkor lesznek nyertes szektorok is, például az IT, az energia-ipari vállalatok vagy a pharma-szektor továbbra is érintetlen marad. A kiugróan magas infláció, a háború és az EU pénzek kérdése egy sor további bizonytalansági faktort jelent az üzleti turizmus területén is.
Ezzel együtt nem hiszem, hogy a céges utazások leállnának, vagy akárcsak jelentős mértékben csökkennének, mert az idén megindult utazások, kongresszusok, vásárok tovább folytatódnak, hiszen a két éves, pandémia okozta lemaradást igyekeznek pótolni a cégek.
Hogyan készül a Weco-Travel a 2023-as évre?
A Weco Travel 2023-ban is a digitalizáció irányába tesz jelentős lépéseket. Ezen a téren a My-WCP (Weco Corporate Platform) nevű saját integrált foglaló platformunkat szeretném megemlíteni. A rendszert első körben belső használatra fejlesztettük folyamataink még hatékonyabbá tételére, és kollégáink ezt tesztelik tovább, hogy a későbbiekben ügyfeleink számára is egy könnyen kezelhető felület lehessen. A rendszerben számos szolgáltató árai elérhetőek, így biztosítva a minél szélesebb választékot és a legkedvezőbb árakat.
A fenntarthatóság kérdései a jövőben is folyamatosan nagy hangsúlyt kapnak majd. Jelenleg 3 munkatársunk rendelkezik a Global Sustainable Tourism Council (GSTC) minősítésével a fenntartható üzlet utazás területén, és házon belül tervezzük egy „Sustainability Ambassador” pozíció indítását, hogy a céges kultúrában is még inkább tudjuk növelni a munkatársak elköteleződését. Ezenkívül nagy erőkkel készülünk a 2024-ben bevezetésre kerülő EU-s ESG reporting szabályozásra is. Ehhez kapcsolódóan szakmai partnerünk a Thrust Carbon rendszeréből kinyerhető adatokkal tudjuk majd támogatni ügyfeleinket. A teljes utazásokra vonatkozó komplex kimutatások alapján a cégek új vagy további fenntarthatósági célokat tudnak kitűzni, melyek hozzásegíthetik őket a 2050-es karbonsemlegesség eléréséhez.
Emellett további növekedésre fókuszálunk, mind a forgalom, mind a munkatársak létszámát tekintve. Számomra különösen örömteli fejleménye volt a 2022-es évnek, hogy a mögöttünk lévő válságos évek után végre újra növelni tudtuk a Weco-Travel munkatársainak a létszámát, ami az év eleji 33-ról 40 fő fölé emelkedett. Bízunk benne, hogy belátható időn belül ezt a számot tekintve is vissza tudunk majd térni a pandémia előtti szintre. A forgalommal kapcsolatban pedig egyértelmű célunk, hogy 2023-ban ban legalább a 2019-es eredmény szintjét elérjük.