A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) éves közgyűlésén szóba került többek között az EU-szabályozás sikeressége, hogy a beoltott emberek korlátozások nélkül repülhessenek, beleértve ebbe a kötelező maszkhasználat eltörlését is, továbbá, hogy a légiközlekedés szereplői 2050-re nullára csökkentsék az éves szén-dioxid kibocsátásukat.


Az utazás nem jelent kockázatot

A Bostonban megrendezett éves közgyűlésen Willie Walsh elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a globális GDP 4 százalékát, közel 90 millió munkahelyet a légiközlekedés biztosít, ezért fontos a működőképességének megőrzése.Ezen cél elérése érdekében szorgalmazza az utazási szabályok minél előbbi enyhítését, de emellett példaértékűnek tartja az Európai Unió által bevezetett EU-s Covid-igazolványt is.

Walsh azt is elmondta, hogy az adatok alapján a repülés nem jelent egészségügyi kockázatot, mivel az utasok körében elvégzett, pozitív eredménnyel záródó koronavírus tesztek az 1 százalékot sem érik el.  Ennek fényében az iparág szorgalmazza, hogy a vakcinák minél gyorsabban váljanak hozzáférhetővé a világon mindenütt, a tesztelés legyen ingyenes annak, akit nem oltottak be, illetve az oltottak szabadon utazhassanak: ezeket a javaslataikat a WHO-val is megosztják.

A maszkviseléssel kapcsolatban Willie Walsh  kérdésre válaszolva azt mondta: amint tudományos eredmények is igazolják, hogy nem jelent plusz védelmet a fertőződéssel szemben a fedélzeten, azonnal el kell törölni. Azonban arról, hogy ennek mikor jön el az ideje, már nem tudott jóslatokba bocsátkozni.

200 milliárdos veszteség az iparágban 3 év alatt

Willie Walsh beszédében elmondta, hogy „a világ légitársaságai 200 milliárd dollárt buknak a koronavíruson és ennek még nincs vége: idénre 52 milliárd dollár ég el a világ 290 légitársaságában.” Jövőre még újabb 12 milliárd lesz a veszteség, azonban elemzések szerint 2023-tól ismét nyereséges lehet az iparág, bár több fuvarozó már idén és jövőre is profitot érhet el. Willie Walsh a légitársaságok gazdasági teljesítményével kapcsolatban azt emelte ki, hogy a vállalatok 35 százalékkal csökkentették a költségszintjüket.

A globális utasforgalom ebben az évben 2,3 milliárd, jövőre 3,4 milliárd lehet, ez a 2014-es adatnak felel meg.

Teljes karbonsemlegesség 2050-re

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség célul tűzte ki, hogy 2050-re mind a 290 taglégitársasága karbonsemlegesen működjön. Az erről szóló NetZero 2050 megállapodást egyedül a kínai légitársaságok kritizálják, amelyek 2060-at látják ezt reálisnak. Willie Walsh, a szervezet elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban kifejtette: tíz évvel ezelőtt elhatározták, hogy 2050-re a 2005-ös szint felére csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, de mára a technológiai fejlődésnek köszönhetően ezek a célok már nem eléggé ambiciózusak. Abban azonban mindenki egyetért, hogy a fenntartható forrásból származó üzemanyagoknak, valamint az új technológiáknak nagy szerepük van a klímaváltozás elleni harcban.

A javaslat elfogadása után tartott sajtótájékoztatón Willie Walsh azt mondta, rövid távon a fenntartható kerozin lehet a megoldás, ezért helyeznek hangsúlyt ennek elérhetőségére, de később a hidrogén- vagy hibrid meghajtás bevezetésével módosulni fog a helyzet.

Sebastian Mikosz, az IATA környezetvédelmi és fenntarthatósági vezetője újságíróknak később azt nyilatkozta: előrejelzések szerint 10 milliárd utas lesz 2050-re, a mostani trendek alapján addigra 1,8 gigatonna szén-dioxid-kibocsátást kell valamilyen formában ellentételezni vagy elkerülni.

Források: