A decemberben kiadott előrejelzésével ellentétben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) úgy véli, hogy a légitársaságok az év vége előtt még nem válnak újra nyereségessé. Az új COVID mutációk megjelenésével és a határok újbóli bezárásával a IATA jelenleg úgy látja, hogy a légitársaságoknak kétszer annyi pénzre lesz szüksége a túléléshez, mint ahogyan a múlt év végén előre jelezte – írja a simpleflying.com.


Rosszabbodtak a kilátások 2021-re

Amikor a IATA 2020 decemberében kiadta a globális légiközlekedési piacra vonatkozó előrejelzését, nagy reményekkel várta a forgalom növekedését 2021-re. Az oltóanyag jóváhagyásával és a határok újbóli megnyitásával a IATA kihívásokkal teli első félévre számított, de bizakodásának is hangot adott, miszerint 2021 év végére pozitív lesz a készpénz forgalom. 

A IATA decemberi kilátásainak közzétételét követő hetekben azonban a koronavírus új változatai kezdtek el megjelenni, amelyek világszerte a határok ismételt lezárását és a korlátozások szigorítását hozták magukkal. Az események hatására a IATA is kénytelen volt módosítani bizakodó előrejelzésein, és jelenleg nem sok jót jósolnak az év második felére. 

Legutóbbi sajtótájékoztatóján a szervezet vezető közgazdásza, Brian Pearce megjegyezte, hogy december óta visszaesett a jövőbeni foglalások száma. Míg a nemzetközi repülés az egész pandémiás időszak alatt gyengélkedett, a belföldi utazások fellendülést mutattak az elmúlt hónapokban, most azonban itt is csökkenés tapasztalható. Mivel a családok húsvéti szünetre tervezett utazásai is várhatóan elmaradnak, így 2021 első felére további forgalom csökkenést vár a szakértő.

Pearce átértékelte a 2021-re vonatkozó előrejelzéseit, amely erős eltérést mutat a decemberi optimista várakozásoktól. Két forgatókönyvet lát elképzelhetőnek: az első, ahol a kormányok a határok megnyitására törekednek, miután a leginkább veszélyeztetett személyeket beoltották, a másodikban viszont az országok óvatos, lassú határnyitásáról elmélkedett a szakértő, ami a légiközlekedés számára tovább fokozná a gondokat.

A jelenlegi előrejelzések szerint év végére a 2019-es forgalom 33–38%-os szintjét van esély elérni, míg decemberben 51%-os arányt jósoltak. Ezt a csökkenést a légitársaságok zöme meg fogja érezni, és kevés esély mutatkozik rá, hogy év végére a forgalmuk pozitívan alakuljon. A IATA is azon az állásponton van, hogy a légitársaságok veszteségessége folytatódik 2021-ben is. 

Megduplázódhatnak a légitársaságok veszteségei

Decemberben a IATA kb 48 milliárd dollárra becsülte a 2021-es kifizetéseket. Ez nagy összeg, de még mindig csak csekély hányada a múlt évben elköltött 118 milliárd dollárnak. A 2020-ra vonatkozó végső adatokat ugyan még nem közölték a légitársaságok, de Pearce szerint az első számítások után megközelítőleg 150 milliárd dollár körül lehetett a légiközlekedés szereplőinek vesztesége.

A megváltozott állapotoknak köszönhetően, a IATA új számítása szerint 2021-ben megközelítőleg 75–95 milliárd dollár közötti veszteséget kell majd elkönyvelniük a légitársaságoknak, ami 56–97% -os növekedést jelent a korábbi becslésekhez képest. A Szövetség szerint ez az emelkedés már egyértelműen a légitársaságok túlélését veszélyezteti, és a kormányoknak készen kell állniuk arra, hogy még egyszer segítőkezet nyújtsanak a légitársaságok részére. A IATA vezérigazgatója, Alexandre de Juniac elmondta:

A legjobb esetben is 75 milliárd dollár hiánnyal számolnak majd a légitársaságok ebben az évben, ami akár 95 milliárd dollár is lehet. További, sürgős segítségre lesz szükség a kormányok részéről. Ugyanis az életben maradt légitársaságok fontos szerepet játszhatnak a gazdaság újraindításában a pandémia időszakát követően. Azonban ez könnyen elmaradhat, ha a légitársaságok csődbe mennek még a krízis vége előtt. Ha a kormányok nem tudják, vagy nem akarják megnyitni a határaikat, akkor a légiközlekedésnek szüksége lesz a kormányok segítő szándékára, hogy pénzügyi könnyítéseket tegyenek a megmaradásukért.

Az év kevésbé pozitív kilátásai ellenére a IATA kiemelte, hogy az év második felében azért várható egy meredek fellendülés. A vakcinák bevezetésével Pearce úgy látja, hogy a kereslet 2021 második felében növekedhet. Bár az előrejelzést a legutóbbi fejlemények tükrében csökkentették, Pearce nem hiszi, hogy ez hatással lesz majd a légiközlekedés későbbi teljes felépülésére.

Author