Bár 2021 elejétől a vakcinák megjelenése miatt mindenki a nyitást várta, az új vírusvariánsok felbukkanása miatt a legtöbb országban az újbóli lezárások mellett döntöttek. A légitársaságok azóta saját tervekkel állnak elő, hogy a helyi kormányokkal együttműködve biztonságos módon, fokozatosan indítsák újra a légiközlekedést. A SimpliFlying hét pontban gyűjtötte össze az újrakezdésre vonatkozó javaslatait.
1. Beszélni kell a veszélyekről
A szervezet szerint a légitársaságoknak nyíltan kell kommunikálniuk a vírus okozta veszélyekről, az új törzsekről, és arról, hogy milyen megelőző lépéseket tesznek annak érdekében, hogy megakadályozzák a terjedését az országok között.
2. Fokozatos nyitás
A biztonságos nemzetközi utazás feltétele, hogy újrainduljon a tantermi oktatás, és hogy mind a kiskereskedelem, mind a vendéglátóipar működjön egy bizonyos szinten. Csakis ezek után indulhat újra a légiközlekedés, elsőként olyan országok között, ahol magas az átoltottság és alacsony az új fertőzöttek száma.
3. Feltételekhez szabott „zöld folyosók”
A SimpliFlying támogatja az úgynevezett „zöld folyosókat”: amikor két ország beoltott állampolgárai korlátozás nélkül utazhatnak egymás országaiba. Ilyen megállapodást kötött például Izrael Görögországgal és Ciprussal is.
Bevezetésüket az alábbi feltételekhez szabnák:
- Mindkét ország felnőtt lakosságának legalább 50%-a legyen beoltva, mindkét dózissal
- Mindkét ország alacsony vagy közepes szinten legyen veszélyes járványügyi szempontból
- Szükség lenne egy egészségügyi utazási rendszerre, amelyen keresztül az országok ellenőrizni tudják egymás tesztjeit és oltási programját
Ki kell dolgozni egy értesítési rendszert, amely gyorsan és pontosan értesíteni tudná az utastársakat, ha egyikükről mégis kiderülne, hogy fertőzött
4. Kettős tesztelés a be nem oltottak számára
Csak azoknak megengedni az utazást, akiket már beoltottak, a többiektől pedig elvárni, hogy otthon maradjanak, ez számtalan kérdést felvet. Helyette a SimpliFlying azt javasolja, hogy külön tesztrendszert kell kidolgozni azok számára, akiket nem oltottak be:
- Az utazás előtt egy molekuláris (PCR vagy RT-LAMP) teszt, amely nem régebbi 72 óránál
- Egy antigén-gyorsteszt közvetlenül a felszállás előtt
Ezzel a módszerrel meg lehet előzni azt, hogy a vírus egy másik országban vagy a repülőgépen terjedjen. Ha egy országban javul a járványhelyzet (azaz az Amerikai Járványügyi Központ szerint napi 5 új fertőzött jut 100 000 lakosra), az eljárást csökkenteni lehet egy antigén-gyorstesztre.
5. A IATA Travel Pass egységes használata és elfogadása
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, azaz az IATA, Travel Pass nevű alkalmazásával az utazó egyszerre kezelheti a beszállókártyáját, a teszteredményeit és az oltási igazolását is. Az alkalmazás segít tájékozódni az adott ország beutazási feltételeiről és tesztelési lehetőségeiről is. A SimpliFlying azt javasolja, hogy az IATA Travel Pass használata legyen az általánosan elfogadott protokoll része a nemzetközi utazások során.
6. A légitársaságok is aktívan segítsék az oltási kampányt
Az egész iparág érdeke, hogy minél többen be legyenek oltva mindegyik korcsoportban, illetve hogy az átoltottság terén minél kisebb legyen a különbség az északi és a déli félteke között. A légitársaságok már most fontos szerepet töltenek be a vakcinák szállításában és ehhez hasonlóan többet kellene tenniük az oltási kedv növeléséért, és az oltásszkepticizmus elleni harcért. Továbbá azt is támogatniuk kellene, hogy minél több vakcina jusson el a fejlődő országokba. Azt is javasolják, hogy a légitársaságok minél előbb oltassák be azokat a munkatársaikat, akik közvetlen kapcsolatban vannak az utasokkal. Akár pénzjutalommal vagy oltási szabadnapokkal is ösztönözhetik erre a dolgozóikat.
7. Hosszútávú tervek szükségesek
Mindaz, ami 2020-21-ben történt, beleégett a köztudatba. A média már a következő világjárványról beszél, és a Covid legfontosabb tanulságáról: ilyen esetben minél előbb zárni kell, elsőként a határokat. Ennek megfelelően a SimpliFlying azt javasolja, hogy a fenntarthatósághoz hasonlóan kell kezelniük a légitársaságoknak a pandémiát is: legyenek külön a világjárványra specializálódott csapatok, célok, tervek és stratégiák. Azaz a légitársaságoknak be kell biztosítaniuk magukat az ilyen helyzetekre.
Forrás: simpliflying.com