Sok cégnél a pandémia óta fennáll a hibrid munkavégzés. Ennek következtében a munkahelyi közösségekben gyakran szociális rések alakulnak ki, melyeknek a befoltozására az őszi időszak kiváló lehetőséget biztosít, csapatépítő illetve fejlesztő tréningek formájában. Webináriumunk vendégei – Horváth-Tóth Boglárka, a Klicker Consulting Kft. alapítója és Kőrösi Eszter, a Karitatív Csapatépítés alapítója és szakmai vezetője – ezeknek az eseményeknek a hagyományos formáitól elrugaszkodó módszereikkel, különleges látásmódjukkal és újfajta programlehetőségeikkel igyekeznek lendületet és egységet vinni egy-egy munkahelyi közösségbe.


A beszélgetésről készült felvételt a lenti videón is meg tudja megtekinteni. (Amennyiben a videó nem jelenik meg, kattintson ide!)

Belső csend és tudatos jelenlét

A beszélgetés során elsőnek Horváth-Tóth Boglárka, mutatta be vállalkozásukat és annak egyedi szemléletét. A Klicker Consulting fő tevékenysége az állatasszisztált tréningek és programok, amelyeket különböző cégeknek és szervezeteknek kínálnak immár 12 éve, különös hangsúlyt fektetve a vezetőfejlesztésre és a munkatársak készségfejlesztésére. Nem volt könnyű elindulniuk ezen az úton, mivel saját fejlesztésű módszertannal dolgoznak, amivel az elsők voltak Magyarországon, sőt külföldön sem találni példát hasonló kezdeményezésekre.

A módszer alapja, hogy a programokon részvevők kutyákkal vannak együttműködési helyzetekben, ez folyamatos befelé figyelést feltételez állatok részéről, amit a részvevők is próbálnak megfigyelni és eltanulni. Ebből származik a cég mottója is:  „Csendben fejlődünk”, ami a megtapasztalt belső csendre utal.

Az állatok a jelen pillanatban, az „itt és most”-ban élnek és működnek, és képesek bevonni az embereket is ebbe a tudatos jelenlétbe, egy olyan közegbe, amely mentes a játszmáktól, az ítélkezéstől és minősítésektől.

„Azt gondolom, hogy ebben tiszta állapotban láthatjuk meg a saját működésünket igazán, és indulhatunk el a fejlődés útján.”

– emelte ki Bogi a módszer alapgondolatát. Az állatok nem értékelnek vagy ítélkeznek, hanem azonnal és őszintén jeleznek, hogy milyen hatással van rájuk az adott személy vagy csoport. A tudatos jelenlétben az emberek megtapasztalhatják saját működésüket és hatásukat a környezetükre. Ez segít az embereknek megtalálni a középpontjukat, motiválni, tisztán kommunikálni és fejlődni. 

Azok, akik nem kutyások vagy nem jártasak a kutyák viselkedésében, nem kell, hogy megfejtsék ezeket a jeleket, mivel a trénerek segítenek az értelmezésben és a változások irányításában. 

Klicker Consultingnál jelenleg 12, saját nevelésű kutyával dolgoznak együtt. Az állatok személyiségei sokfélék, és fontos, hogy különböző típusú kutyákkal dolgozzanak, mivel ezek képesek különböző helyzetekre reagálni, és ezzel például egy vezetői programban is megmutatni, hogy a jó együttműködéshez nem csak a kémia szükséges, hanem az is, hogy a résztvevők megértsék egymás jelzéseit és kommunikációját.

Más, mint egy klasszikus csapatépítő

A Karitatív Csapatépítés ötlete még 2019-ben merült fel, majd a COVID-19 járvány alatti kényszerű megtorpanás után az emberek újra szocializálódásra vágytak, és a jótékonysági csapatépítő programoknak egyre nagyobb szerepe lett – számolt be Kőrösi Eszter, alapító. Ezek a programok amellett, hogy közösségeket hoznak létre, segítenek a rászorulóknak is, akik a járvány miatt nehezebb helyzetbe kerültek. 

„Szeretnénk teljesen megreformálni a csapatépítők világát, szeretnénk hogy minden cég évente legalább egy jótékonysági csapatépítő programot tartson, és ezen keresztül ráébresszük az embereket arra, hogy segíteni jó.”

– foglalta össze Eszter a Karitatív Csapatépítés küldetését. Mottójuk,  „A segítség összehoz” is ezt hivatott kifejezni.

A hagyományos, gyakran egy kaptafára épülő csapatépítések hamar elveszítik varázsukat, és idővel a munkatársak elfordulnak a programoktól – mesélte Eszter a kezdeti gondolat kialakulásáról. Számára a közös cél az igazi csapatmunka alapja, és úgy gondolta, hogy az ilyen típusú programokkal mindenkit be lehet vonni és motiválni. Ebből született a jótékonysági csapatépítés ötlete. A résztvevők egy közös célt kapnak, amit a program végére el kell érniük, és ezen keresztül valódi csapatszellemet és közösségi érzést érezhetnek. Ezenkívül a résztvevők önkéntes tevékenységeket is végeznek, adományokat visznek és osztanak meg, ezzel segítve azokat, akik rászorulnak. A vállalkozás – a piacon egyedülálló módon – kizárólag ilyen típusú csapatépítő programokat szervez, az a fő céljuk, hogy közösen segítsenek másoknak.

Eszter rámutatott, hogy a programjaik nemcsak az alapvető csapatépítő elemeket tartalmazzák, mint közös étkezés és szórakozás, hanem érzékenyítési témákat is bevezetnek. Ezek kapcsolódhatnak állatmenhelyekhez, autista iskolákhoz vagy gyermekotthonokhoz, és segítenek a résztvevőknek megérteni és megtapasztalni az adott csoportokkal való kommunikációt és együttműködést is.

Az önkéntes tevékenységek arra is lehetőséget adnak, hogy megismerjék és támogassák az alapítványokat és helyszíneket, amelyekre egyedül talán soha nem mennének el. Ez hozzájárulhat a későbbi kötődés kialakulásához az emberek és a támogatandó alapítványok között. Eszter kiemeli, hogy az általuk szervezett csapatépítő programok során nem léteznek látszatfeladatok vagy rutintevékenységek. Minden programot az adott csoport igényei és elképzelései alapján alakítanak ki úgy, hogy valóban hasznos tevékenységeket végezhessenek. Az összekötő kérdések segítségével megállapítják a csoport igényeit, és ennek megfelelően szervezik meg a programot.

Egyedi programok, visszajelzések, tervek

Az egyediség közös vonása a két cég által szervezett rendezvényeknek. A Klickernél nincs két ugyanolyan tréning, a kutyákkal minden alkalom más és más. A kutyák a jelenben működnek, ezt a trénernek le kell követni, improvizálni kell. „Ez folyamatosan ébren tart és gondolkodásra készet. Ebben a fajta tanulásban látom a jövőt.” – mondta Horváth-Tóth Boglárka.

Kőrösi Eszter is megemlíti, hogy nincs két egyforma csapatépítő. Minden helyszín, projekt és csoport más és más igényekkel rendelkezik, és nem lehet őket standardizálni. Bár igyekeznek előre tervezni, a rögtönzés is fontos szerepet játszik a munkájukban, különösen akkor, amikor az utolsó pillanatban bekövetkező változásokra kell reagálniuk. Az elmúlt négy évben azonban sikerült megtanulniuk kezelni ezeket a kihívásokat, és a problémákból inkább tanulási lehetőségeket hoznak létre.

Az ügyfélkör tekintetében a legtöbb résztvevő mindkét cég esetében nagyvállalatok közül kerül ki. A Klicker által tartott tréningek elsősorban a vezetői szint számára hasznosak, ahol van lehetőség mélyebb rétegekben dolgozni. A csapatépítő programok esetében inkább egy-egy célra vagy üzenetre fókuszálnak, és a jó hangulatra helyezik a hangsúlyt. A Karitatív Csapatépítésnél a programok jellegéből adódóan nagyobb az irodai munkát végző résztvevők aránya, akik számára a fizikai munkával vagy a természetben töltött idő sokszor már önmagában élményt jelent.

A visszajelzésekkel kapcsolatosan Bogi elmondta, hogy számára a legfontosabb az, amikor a csoportok, akik részt vesznek a tréningen vagy programon, aktívak, nyitottak és lelkesek. De emellett a többi beérkező építő jellegű ötletet és javaslatot is beépítik a folyamatokba. Karitatív Csapatépítésnél is mindig visszamérik a csapatépítő programokat egy rövid online kérdőív segítségével, hogy megtudják, mi volt jó és mi az, amiben fejlődhetnének. A résztvevőknek van rá lehetőségük, hogy olyan pontokra hívják fel a figyelmet, amelyekre ők nem gondoltak volna. De ezzel együtt Eszter arra a legbüszkébb arra, hogy a csapatépítő programjaikban részt vevők visszatérési aránya 100 százalékos.

Jövőre vonatkozó elképzelésekkel kapcsolatban mindkét vendég további fejlődési célokról számolt be. A Karitatív Csapatépítésnél Eszter két nagy tervről beszélt: az egyik egy közösségi tér megteremtése, ahol beltéri programokat vagy workshopokat tudnak szervezni havi rendszerességgel kiválasztott alapítványoknak, akár 150 fő részvételével,  illetve magánszemélyek számára is szeretnének a csapatépítőkhöz hasonló programokat szervezni. A Klickernél is az a cél, hogy a nyújtott élményt minél több emberhez eljuttassák. Nagyon sok lehetőség kínálkozik előttük, és örömmel látják, hogy az emberek pozitívan fogadják azt a küldetést, amit képviselnek.