Horváth Balázs, a Weco-Travel ügyvezető igazgatóját látta vendégül az „Óperencia Podcast” című gazdasági podcastjében a vg.hu. A beszélgetés során több téma is szóba került, mint a magyarok utazási szokásai és kedvelt desztinációi, a repjegy árak változásai valamint a piac jelenlegi és jövőbeli helyzete a pandémiát követően. Az alábbiakban olvashatók a beszélgetés legfontosabb részletei.
A beszélgetés a vg. hu Óperencia Podcast c. műsorában zajlott 2024. januárjában. A teljes interjú visszahallgatható a vg.hu weboldalán, ide kattintva!
Foglalási időablak: Előre foglalás vagy last minute vásárlás?
A COVID-19 járvány időszaka kicsit fellazította a merev utazási szokásokat, de a repjegy.hu tapasztalatai alapján azt láthatjuk, hogy az utazási szokások egyre inkább normalizálódnak. A foglalási időablak hasonló mintázatot mutat, mint 2019-ben, az utolsó pandémia előtti évben: az átlag körülbelül 30 nappal az utazás előtt foglal repülőjegyet. A COVID alatti kínált rugalmas módosítási feltételek azonban már kezdenek megszűnni, a légitársaságok egyre inkább visszatérnek a korábbi módszerekhez, miszerint az olcsóbb jegyeken nem lehet módosítani.
Ugyanakkor jelentősebb változásokat tapasztalunk a szállásfoglalás területén. A legnagyobb szállásfoglaló oldalak nem minden esetben kérnek előleget, és gyakran elegendő az utolsó napig várni a fizetéssel. Ez a gyakorlat 2019-hez képest jelentős változás, amely a COVID időszakában kezdett elterjedni. Sok esetben azonos szobák esetén az árak a lemondási feltételek függvényében is változhatnak.
2023 legnépszerűbb úti céljai
A repjegy.hu friss toplistája szerint nagy változások nem történtek a legkeresettebb desztinációk körében. Az Európán belüli hétvégi útvonalak, a mediterrán térség városai, illetve azok az úti célok, ahol sok magyar dolgozik voltak a legnépszerűbbek 2023-ban.
Az első helyen továbbra is London áll, ami nem meglepő, tekintve az üzleti és kulturális kapcsolatokat. A brit főváros szilárdan őrzi elsőségét már évek óta. Második helyen Róma áll, míg a harmadik helyen változás következett be: Barcelona előzte meg Párizst. Amszterdam az ötödik helyen szerepel, négy helyet előre lépve 2019-hez képest. Ez a változás feltehetőleg annak is köszönhető, hogy Amszterdam vonzóvá vált a külföldön tovább tanulni vágyó fiatalok körében, főként London helyett, amelyre a Brexitnek is hatása lehet.
Milánó a hatodik, Isztambul a hetedik, Berlin a kilencedik, Málta a tizedik, míg New York kiesett a TOP10-ből, és a 11. helyet érte el.
Top úticélok 2023-ban | ||
Helyezés | Úti cél | 2019-es helyezés |
1. | London | 1. |
2. | Róma | 2. |
3. | Barcelona | 4. |
4. | Párizs | 3. |
5. | Amszterdam | 9. |
6. | Milánó | 14. |
7. | Isztambul | 5. |
8. | Brüsszel | 8. |
9. | Berlin | 6. |
10. | Málta | 15. |
Egyértelműen megnövekedett érdeklődés volt 2019-hez képest a mediterrán úti céloknál. Az olyan desztinációk, mint Larnaca, Athén és Nápoly, kiemelkedően növekedtek a 2023-ban. A tengerpart, a napsütés és a homok kombinációja vonzóvá teszi ezeket a célpontokat a magyar utazók számára.
Mennyivel lettek drágábbak a repjegyek 2023-ban?
A repülőjegyek ára tavaly átlagosan 20-25%-kal emelkedett 2022-hez viszonyítva. Az általános áremelkedés mögött számos tényező húzódik meg, beleértve a 2022-es és a 2023-as magas inflációt, valamint az extraprofit adókat, amelyek beépítésre kerültek a légitársasági árakba.
Néhány desztináció ennél is lényegesen magasabb áremelkedést mutatott. Párizs repülőjegyeinek ára például durván 42%-kal nőtt 2022-höz képest. Az átlagár 2023-ban 96 000 Ft volt, míg 2022-ben még átlagosan 68 000 Ft-ért foglaltak repülőjegyet az utasok. A tengerentúli desztinációk árai, mint New York, Miami vagy Bangkok, 5-6%-kal emelkedtek 2022-hez képest. Ugyanakkor itt 2019-hez viszonyítva ezek a desztinációk meredeken drágultak. Például, Miamiba a repülőjegy átlagára 2019-ben még körülbelül 200 000 Ft volt, míg ma már elérheti a 300 000 Ft-ot is.
Érdekes kivétel Isztambul, ahol a légitársasági árak csökkentek, szemben a többi desztináció tendenciájával. Valamint továbbra is ki lehet fogni pár ezer forintos jegyeket például Londonba, ahova több fapados is repül- Wizz Air, Ryanair, easyJet – így oda még találhat olcsó árakat az utazó. Azonban a korábbi évekhez képest egyre kevesebb az esély arra, hogy pár 10 000 forintért lehessen repülőjegyet foglalni.
Átlagos repülőjegy-árak – 2022-2023 időszak | |||
Úti cél | 2022 | 2023 | Változás 2022-2023 |
London | 49 213 Ft | 60 430 Ft | 22% |
Róma | 49 241 Ft | 58 921 Ft | 20% |
Párizs | 67 675 Ft | 96 365 Ft | 42% |
Barcelona | 62 925 Ft | 81 356 Ft | 29% |
Isztambul | 99 175 Ft | 77 417 Ft | -22% |
Amszterdam | 94 367 Ft | 111 464 Ft | 18% |
Milánó | 34 782 Ft | 42 058 Ft | 21% |
Brüsszel | 55 569 Ft | 65 431 Ft | 18% |
New York | 227 457 Ft | 236 195 Ft | 3% |
Berlin | 50 384 Ft | 56 112 Ft | 11% |
Málta | 56 539 Ft | 73 052 Ft | 29% |
Athén | 61 498 Ft | 74 006 Ft | 20% |
Nápoly | 50 543 Ft | 64 384 Ft | 27% |
Miami | 287 310 Ft | 301 931 Ft | 5% |
Bangkok | 346 255 Ft | 359 041 Ft | 4% |
Kevesebb utaspanasz és járattörlés
Magyarországon azt tapasztaljuk, hogy a járattörlések és az ezekkel kapcsolatos panaszok száma csökkent 2022-höz képest. A repjegy.hu call-centerébe érkező panaszok számában észrevehető visszaesés történt 2023-ra. Ez azt sugallja, hogy a hazai légi közlekedés terén kevesebb járatprobléma merült fel, és a panaszok száma is csökkent.
Ugyanakkor nemzetközi szinten érdekes tendenciák rajzolódtak ki 2023-ban. Globálisan nőtt a járattörlések és a poggyász problémák száma a korábbi évhez képest. A magyarázat egyszerű: 2022 első negyedévében az utazási bázis és járatok száma alacsony volt, így a magasabb utazási volumenből következtek a megnövekedett panaszok is. A trend visszafelé tolódott, ahogy az utazási számadatok emelkedtek.
2024-re: kisebb árnövekedés és visszatérés a pandémia előtti utasforgalomhoz
A légiközlekedési piac hatalmas növekedésben van, a nemzetközi szakértők 2024-re teszik a globális utazás visszaállásának időpontját arra a szintre, amit utoljára 2019-ben ért el a légiközlekedés. Ez továbbra is azt jelenti, hogy még mindig időre van szükség ahhoz, hogy az utazási szokások és a repülőjegy-árak visszatérjenek a pandémia előtti szintre.
A magyar piac különlegessége, hogy míg a legtöbb hagyományos légitársaság még nem érte el a 2019-es utasszámot és kapacitást, addig a low-cost társaságok sok esetben felül is múlták azt: például a Wizz Air 2019-ben világszerte 40 millió utast szállított, míg 2023-ban ez a szám már elérte náluk a 60 milliót.
A tavalyi 20-25%-os áremelkedés után sokan izgatottan várják, hogy mi várható a következő időszakban. A magyar infláció valamelyest stabilizálódik, és bár nem valószínű egy újabb 25%-os ugrás, az árak emelkedése továbbra is folytatódni fog. Körülbelül 10%-os növekedést prognosztizálunk, ami bár nem kismértékű, de a korábbi évekhez képest mérsékeltebb emelkedés. „A recessziót magunk mögött hagyva pedig a 2024-es évre is óvatos optimizmussal tekintünk” – zárta a beszélgetést Horváth Balázs.