December 7-én rendeztük meg idei utolsó Weco-Travel webináriumunkat. Ez alkalommal az üzleti utaztatás helyzetéről kérdeztük meghívott szakértő vendégeinket, kitérve a 2023-as év eredményeire, a kialakult új trendekre, valamint a 2024-es várakozásokra a légiközlekedés, szállásfoglalás és utazási biztosítások területén. Az alábbiakban olvashatja a beszélgetés összefoglalóját.


Az online esemény során vendégünk volt Mati Beatrix, a Deutsche Lufthansa AG kiemelt ügyfélkapcsolati managere, Major László, az Európai Utazási Biztosító értékesítési igazgatója, valamint Tóth Adrián, a Go Global Travel értékesítési alelnöke. A beszélgetést Horváth Balázs, a Weco-Travel ügyvezető igazgatója vezette

A teljes beszélgetésről készült felvételt a lenti videón is meg tudja megtekinteni. (Amennyiben a videó nem jelenik meg, kattintson ide!)

Évösszegző a piac szereplőinél

A Lufthansa esetében az elmúlt 18 hónap során elsőként a nyaraló szegmens megerősödése volt tapasztalható, amit az üzleti utazások is követtek. A kereslet növekedését a légitársasági kapacitások sok esetben nem tudták követni, ami az árak emelkedéséhez vezetett.  Az operatív számok tekintetében a kapacitás- és pilótahiány miatt az eredmények az 2019-es évi alatt maradtak, ugyanakkor a jegyárak emelkedésének következtében a bevétel meghaladta a pandémia előtti szintet.

A Go Globalnál is hasonlóan alakultak a trendek: itt is a szabadidős utazók tértek vissza először, de tavaly nyár végétől  az üzleti utazások is feléledtek. Ezenkívül a szállásoknál tapasztalható növekedési trendek mellett az úti célok tekintetében is megfigyelhetők változások: például a Dubai vagy a Maldív-szigetek iránti érdeklődés kiemelkedik a hagyományos európai helyszínekkel

A biztosítási szegmensben is a szabadidős  utazások indították el a piaci növekedést, de a 2022-es évben még nem teljesen épült vissza a magyar piac, bár az EUB-nál elérték a Covid előtti számokat. Az utasbiztosítások terén kevesebb volt a darabszám, de magasabb értékű kötések jelentek meg, a termékportfólión belül pedig a sztornóbiztosítások erősödtek meg. 2023-ra pedig már az utasbiztosítási  piac forgalma átlagosan 20-30%-kal nőtt 2019-hez képest.

Utazási szokások változásai a poszt-Covid korszakban

Az utazási szokások a Covid-járvány után jelentős változásokon mentek keresztül. A légi utaknál foglalási ablakok eltérően alakulnak a szabadidős és az üzleti utazások esetében. Míg az üzleti utazásoknál korábban is rövidebb idő alatt döntöttek a foglalásról, ez már a szabadidős utak esetén is így van: a foglalásának nagy része itt is 1 hónapon belül történik. Bár a téli szezonra való foglalások már jóval előbb, májustól kezdve megkezdődtek, különösen az egzotikus úti célok esetében. A vásárlók több rövidebb út helyett hosszabb időre utaznak, és az üzleti utakon is egyre gyakoribb a „bleisure”, azaz a business és leisure összeolvadása.

A szállások terén is a bleisure jelenség hozta a változásokat, amely főként az európai piacon volt megfigyelhető. A foglalások nagy része 10-30 nap között készül, és egyre jobban nőt az apartmanok, különösen a városi apartmanok iránti kereslet.

A biztosítási szektorban megfigyelhető volt egy átfogó gondolkodásmódváltás. A tudatosság megnövekedett, és az emberek jobban figyelnek arra, hogy milyen fedezeteket tartalmaz a biztosításuk. A pandémia kapcsán a Covid-fedezet is kiemelt szerepet kapott az utazási biztosításokban, és azok a biztosítások, amelyekben ez a fedezet rendelkezésre áll, nagyobb népszerűségnek örvendtek.

Szempont-e már a fenntarthatóság?

A Lufthansa egy 2018-as terméke jelentős előrelépést tett a fenntarthatóság terén, különösen a vállalatok számára kínált corporate árakkal. Az  szolgáltatás lehetővé teszi a cégek számára, hogy kompenzálják a CO2-kibocsátásukat, és 2023-ra már a vállalatok számára is kecsegtetővé vált a csomag. Emellett, kisebb mértékben ugyan, de a turista utazásoknál is megjelent ez a téma: egyes utazási irodáknál szerveznek már olyan csoportokat, ahol fontos hogy SAF (Fenntartható repülőgép üzemanyag) használatával történjen a repülés.

Sajnos a szállások terén egyelőre inkább negatívak a tapasztalatok: Kelet-Euróbában és Magyarországon minimális az igény az utaztatók részéről a fenntartható megoldások iránt. Nyugat-Európában már jobb a helyzet, de sok esetben a szállodaláncoknál, hoteleknél is hiányzik a technikai háttér a fenntarthatósági szempontokat bemutatására

Az utasbiztosításoknál a fenntarthatóságot nem lehet nagyon szem előtt tartani, mivel jelenleg nincsenek ilyen témájú termékek. Ugyanakkor az EUB-nál vannak tervek a jövőre nézve, akár speciális biztosítási termékek indításával.

Tervek és előrejelzések 2024-re

A Lufthansa esetében 2023-ban tapasztalható áremelkedés és a piac kiszámíthatatlansága kihívások elé állítja a légitársaságot. A kapacitás szűkössége tovább nehezíti a helyzetüket, mivel a repülőgépgyártók sokszor nem képesek lépést tartani az iparág flottarendeléseivel. Az új gépek beszerzése is problémát jelent, hiszen a légitársaságok újabb, környezetbarát gépekre váltanának, de a gyártók ezt nem tudják megfelelő ütemben biztosítani. A vállalat konzervatív növekedést vár 2024-re, figyelembe véve hogy a fenti kihívások ellenére az előfoglalási adatok pozitív eredményt mutatnak, és az év elejéig a tavalyihoz képest magasabb előfoglalások figyelhetőek meg.

A Go Global is optimista várakozással tekint 2024-re mind globálisan, mind a magyar piacon. A magas előfoglalási arányok pozitív jelzéseket küldenek a szállásiparnak, és azt mutatják, hogy az emberek bizakodóan tekintenek a jövőbeli utazási terveikre.

A biztosítási szektorban a tervek felfelé mutatnak. A partnerek is hasonlóan optimisták, és úgy vélik, hogy kialakult egy olyan utazóközönség, amely válságálló, legfeljebb a desztinációt változtatva. A magyarországi infláció eddigi figyelmen kívül hagyása azonban azt sugallja, hogy a biztosítási díjak emelkedése is elképzelhető a következő években.

Kérdések és válaszok

A Lufthansától szeretném megkérdezni, hogy mik az eddigi tapasztalatok a Green Fare-ekkel kapcsolatban?

A lefoglalt jegyek körülbelül 2%-a esik a Green Fare (zöld repjegy) kategóriába Európában. Földrajzi szempontból pedig Skandinávia a terület, ahol a fenntarthatóságra való leginkább odafigyelnek, Magyarországon még elég elhanyagolható hányadban foglalják az utasok.

Minek volt köszönhető az apartman típusú szállások előretörése?

Először is, a Covid-19 járvány idején a személyes találkozások minimalizálása és a biztonságos környezet iránti igény miatt sokan preferálják az apartmanokat, ahol elkerülhették másokkal való érintkezést, és minden szükségletük adott volt. Ez az igény a Covid alatt alapvető tényezővé vált az utazási döntések során. Az üzleti utazók is felfedezték az apartmanok előnyeit és izgalmait. Illetve sok apartmanhotel is bekapcsolódott a piacba, növelve ezzel a kínálatot és az elérhető opciók számát.