Nem lehet elvitatni, hogy az elmúlt csaknem egy éves pandémiás időszak mennyire meghatározta mindennapjainkat és az üzleti életet. Utazási korlátozások és komoly gazdasági nehézségek idején milyen lehetőségei vannak egy utaztatónak? Hogyan alakultak az üzleti utazók igényei? Miként reagál a Weco ezekre a változásokra? – Erről beszélgettünk a cég értékesítési vezetőjével.
Egy rendkívül nehéz időszakban kaptál egy hatalmas feladatot, amikor 2020 őszén a vállalat értékesítési vezetője lettél. Milyen kihívások állnak most előtted/előttetek?
Igen ez valóban így van, óriási feladat és egyben felelősség is egy ennyire bizonytalan időszakban előremutató stratégiát építeni. Szerencsére a teljes Weco csapat is segíti a munkánkat az utazási tanácsadóktól kezdve a marketingen át egészen az informatikai részlegig tényleg mindenki.
A legnagyobb kihívás a bizonytalanság mérséklése, hogy amennyiben valaki útra kel a megfelelő információk birtokában tehesse azt. Az információ köré pedig olyan szolgáltatások csoportosítása, amely a lehető legszélesebb körű támogatást és biztonságot nyújtja partnereinknek.
A hétköznapokon túl sok változást és szokatlan helyzetet hozott a világjárvány az üzleti életben is. Mit tapasztaltok partnereitek, ügyfeleitek részéről? Mik a visszajelzések? Terveznek már 2021-re vagy még mindig bizonytalanság van e tekintetben?
Elég változatos a kép ezen a téren. Vannak akik optimalizálnak és úgy döntöttek nem kell minden alkalommal útnak indulni, sok mindent el lehet intézni a virtuális térben, ugyanakkor mindig is lesznek olyan megbeszélések vagy személyes ügyintézést igénylő feladatok, amik legalább havi 1-2 utazást így is igényelnek.
Illetve vannak, akik eleve olyan iparágban tevékenykednek, ahol az utazás majdhogynem a napi, de legalábbis heti munkavégzés része és nagy nehézséget jelent számukra az utazási lehetőségek korlátozása, sok esetben tilalma. A legtöbben már alig várják, hogy újra úton lehessenek. Alapvetően a tervezés is eszerint alakul, amolyan óvatos módon, rugalmasan, több lépcsőben. Nyilván amint a helyzet és a körülmények már biztosabb lábakon fognak állni, ott hirtelen lesz egy nagyobb ugrás.
Mindenki készenlétben várja a korlátozások enyhítését, az újraindulást, a visszapattanást. Egy olyan cégnél, aki üzleti utaztatással, repülőjegy-értékesítéssel és rendezvényszervezéssel foglalkozik, hogy néz ki ez a készenléti állapot? Min dolgoztok most? Hogyan készültök erre a – remélhetőleg nem túl távoli – időszakra?
„Több vasat is tartunk a tűzben” – Egyrészt tavaly elindítottunk egy webinárium sorozatot, amiben a COVID-19 és az üzleti utazás, rendezvények összefüggéseiről, aktualitásairól beszélgetünk szakértő vendégeinkkel. Ezeket a webináriumokat idén még strukturáltabb formában folytatjuk, előre meghatározott ütemben, sok új, érdekes és aktuális témával, melyeket vendég előadóink elfoglaltságának függvényében dolgozunk ki folyamatosan, de alapvetően kéthavonta, minden páros hónapban tartunk egyet. A programot 2021-ben a szélesebb tájékoztatás érdekében kibővítettük, így nemcsak meglévő kedves partnereinket hívjuk meg, hanem az aktuális téma iránt érdeklődők számára is elérhető.
Másrészt ebben az időszakban lehetőségünk nyílt új, innovatív szolgáltatási csomagokat összeállítani, aminek számos értékes eleme van. Egyik kedvenc termékem a kedvezményes utalvány. A korábban említett „visszapattanási” időszakra olyan ár előnyt nyújtó kedvezményes utalvány vásárlási lehetőséget alakítottunk ki ügyfeleinknek, mellyel a kapacitási nehézségekkel járó áremelkedések csillapítására lesz majd lehetőségük. Az utalványokat repülőjegy illetve szállás-foglalására lehet felhasználni.
Ezenkívül számos technológiai fejlesztés is zajlik a háttérben, melyekről remélhetőleg hamarosan be is tudunk majd számolni.
Egy egészen új értékesítési modellel és továbbfejlesztett szolgáltatási csomagokkal készültök. Ha egy hangsúlyos jellemzőt kellene kiemelned, mi az a plusz ebben az újításban, ami az ügyfeleiteknek kecsegtető? Mi teremt értéket a számukra?
Az, hogy az eddig megszokottól jelentősen bővebb körű szolgáltatásokat kínálnak ezen csomagok. A megrendelt repülőjegy, szállás, autóbérlés, biztosítás és egyéb szolgáltatások mellé, csomagtípustól függően olyan plusz elemek is társulnak mint tranzakciódíj-mentes módosítás vagy visszatérítés, repülőtéri parkolás és fast track voucher, de említhetném akár az ügyintézés és kommunikáció kapcsán a standard 4 óránál gyorsabb válaszadási időt.
Ráadásul az új modell éves szinten legalább 10%-os megtakarítást jelent a szerződő vállalatoknak, ami a jelen helyzetben – úgy gondolom – szintén nem egy elhanyagolható szempont.
Átalakulóban a piaci igények, ezzel együtt megváltozik a kínálat, átértékelődnek az irányok és a korábbi hangsúlyok. Ha előre tekintesz, mit gondolsz, melyek lesznek azok a kulcsfontosságú elemek akár az üzleti, akár a szabadidős utazásban, amelyek meghatározhatják az iparág jövőjét?
Egyrészt a technológiai alkalmazások és fejlesztések, melyek segítségével könnyen és gyorsan juthatnak az utazni vágyók releváns információhoz, illetve amiken keresztül mi szolgáltatók is meg tudunk osztani velük fontos és hasznos tudnivalókat akár az általános helyzetről, beutazási szabályokról, akár az adott utazásukhoz kapcsolódó járat vagy szállás információkról.
Azt látjuk, hogy ezek az új, megváltozott körülmények sokkal inkább indokolják és hangsúlyosabbá teszik a klasszikus tanácsadás szerepét az utazásban, hiszen a tudás hatalmas biztonságot ad az utazóknak.
Másrészt az egészség és a biztonság szerepe felértékelődik, így a naprakész tájékoztatás és rugalmas ügyintézés még inkább előtérbe kerül. Ehhez szerintünk nélkülözhetetlen például olyan egészségügyi szolgáltató partner bevonása, aki ebben az új „normálisban” könnyen és gyorsan elérhető szolgáltatást tud biztosítani, gondolok itt például az utazáshoz szükséges COVID-19 tesztekre, mivel úgy tűnik ez még hosszú távon velünk fog maradni.