#MeetWeco

Interjú Horváth Balázzsal, a Weco-Travel Kft. ügyvezetőjével – II. rész

Horváth Balázzsal, a Weco-Travel Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a koronavírus-járvány hatásairól a légiközlekedés, az üzleti utaztatás és a turizmust illetően, emellett pedig még szó esett a Weco-Travel jövőbeni terveiről is. Itt az interjú második része!

Melyik szegmens indulhat el korábban, a magánszemélyek vagy a cégek utazása?

Mint korábban utaltam rá, véleményünk szerint a szabadidős utazás fog a leggyorsabban reagálni a megjavult helyzetre, amennyiben kielégítően lesznek az egészségügyi feltételek.

Ha kicsit visszatekintünk a múltra, az a tapasztalat, akár a 2001-es new yorki, akár a 2008-as gazdasági világválságot hozom példaként, hogy a céges utaztatás minden ehhez hasonló esetben jobban visszaesik és később zárkózik fel, mint a szabadidős. A gazdasági világválságkor 13%-kal csökkent világszerte a céges utazások száma, míg az egyéni, szabadidős utak mindössze 5 %-kal estek vissza, és előbbi mintegy fél évvel később regenerálódott. Nos, ezek a számok természetesen meg sem közelítik a mostani visszaesés mértékét, de a trendekre rámutatnak.

Ugyanakkor felhívnám a figyelmet arra, hogy a céges utazók világszerte ugyan csak 10%-át teszik ki a légi közlekedés utasforgalmának, a légitársaságok bevételeinek 55%-áért felelősek. Ez a megállapítás helytálló a szálláshelyekkel kapcsolatban is, és a rendezvényhelyszínekre még fokozottabban igaz.

Éppen ezért kijelenthető, hogy az üzleti utazások visszatérése elengedhetetlen feltétele az utazási piac rehabilitációjának.

Hozzáteszem, biztos vagyok benne, hogy a pandémia alatt megváltozott szokásoknak – gondolok itt elsősorban a kényszer alatt kifejlődő, de nagy népszerűségnek örvendő virtuális találkozókra, megbeszélésekre –  maradandó hatásai lesznek a jövőben, ezért nem várható a 2019-es üzleti utasforgalmi szám elérése egyhamar. Másik oldalról, azt hiszem, hogy a virtuális megbeszéléseknek van egy határa, amit sohase fognak tudni átlépni. A tudományos konferenciáknak, a céges rendezvényeknek vagy az üzleti megbeszéléseknek a lényege az, hogy a résztvevők valóban találkozzanak egymással, a szünetekben kötetlenül beszélgethessenek, akár beüljenek egy kávézóba, sörözőbe a hivatalos programot követően. Az emberi kapcsolatok, és ebből következően az üzletek itt, és így köttetnek meg elsősorban, és ezt a virtuális világ aligha pótolhatja huzamosabb ideig. Így végeredményben optimista vagyok, és azt várom, hogy az utazás, ha lassan is, de visszatér, és kellően eltökélt, hogy mindezt lehetőségeimhez képest előmozdítsam.


Van olyan tanulsága az elmúlt időszaknak, amit a jövőben érdemes szemelőtt tartani az utasok kiszolgálásával, tájékoztatásával kapcsolatban?

Feltétlenül. Három olyan hívó szót mondanék, ami véleményem szerint alapvetően meghatározza a jelent és a közeljövőt egyaránt. Ezek az információ, a digitalizáció és a biztonság.

Az információ jelentőségéről a pandémiás időszak kapcsán már részben beszéltem, de mégegyszer hangsúlyozom, hogy roppant nagy a releváns információ jelentősége. És nemcsak most, hanem nézetem szerint

a jövőben még inkább az lesz az utazási szakemberek feladata, hogy megfelelően informálják az utazókat, tanácsot adjanak a gördülékenyebb és probléma mentesebb utazást elősegítendő.

Meggyőződésem szerint nem az egyes foglalásokon lesz a hangsúly, ezeket gépi technológiával nagyrészt meg lehet majd oldani, hanem a hozzáadott értéken. Azon, hogy az egyre bonyolultabbá váló nemzetközi közlekedésben utat tudjunk mutatni, igazi iránytűvé tudjunk válni, olyan partnerei legyünk vevőinknek, akire mindig, minden körülmények között támaszkodhat.

Ezzel már át is tértem a másik nagy tanulságra, nevezetesen arra, hogy a válság a már eddig is megfigyelhető digitalizációs folyamatokat még inkább felgyorsította. Nem egyedül a foglalási folyamatok, de az után követés, az online platformokon kivitelezhető kommunikáció, az egyes kényelmi eszközök, mint az utazást végigkísérő, vagy épp a biztonságot szolgáló applikációk megjelenése mind ebbe az irányba mutat. A Weco-Travel a hazai és a regionális piacokon e digitalizációs folyamatok úttörője kíván lenni, alátámasztja ezt a magyarországi repjegy.hu piacvezető jelenléte, és az iméntiekben bemutatott online fejlesztések is.

És végül, de nem utolsó sorban a biztonság, ami talán a legnagyobb változást generáló tanulság lehet a jövőre nézve.

A gyorstesztek terjedése, majd a vakcina megjelenése minden valószínűség szerint átalakítja az utazási protokolt.

Megjegyzem a Weco új szolgáltatási csomagjainak már most része a gyorsteszt, ami jelenleg elérhető, ezen felül az Amadeus Mobile Messenger applikációja is hasznos segítséget nyújthat a munkavállalóik biztonságával behatóbban foglalkozni kívánó cégeknek.


Mit tartogatunk még idén a partnereink számára?

Az a nagy hírem, hogy 2020-ban ünnepli a Weco-Travel fennállásának 30. évfordulóját. Bár nem egészen így képzeltük el ezt az évet, mégiscsak nagy szó, hogy immár 30 éve vagyunk a piacon. Természetesen az ilyenkor a hagyományos év végi ügyfél parti elmarad, amit az évforduló alkalmából a szokásosnál is nagyobbra terveztünk még az év elején. Azonban még év vége előtt szeretnénk bemutatni egy videó felvételt, amelyben a Weco-Travel korábbi ügyvezetői, a tulajdonos, cégünk emblematikus figurái és jómagam összefoglaljuk az elmúlt 30 év fontosabb eseményeit, és pár biztató szót is mondunk a jövőre nézve. A videó felvétele már megtörtént, nagyon jó hangulatban töltöttünk együtt majd egy napot a korábbi kollégákkal. A vágás még hátra van, s mondhatom, lesz is mit kivágni, hiszen a véget nem érő anekdotázás miatt nagyon vaskos lett a nyersanyag. Bár ez utóbbi rész lehet, hogy nagyobb érdeklődésre tartana számot, gyanítom, hogy jellegénél fogva belső körben marad. Terveink szerint a rövid, mindössze 2-3 perces változatot karácsony előtt bemutatjuk.

Végezetül engedjék meg, hogy ezúton is Kellemes Karácsonyt valamint egészségben és utazásokban is egyaránt gazdagabb Boldog új évet kívánjak mindenkinek!

Az interjú első részét itt tudja elolvasni!