A holland királyi légitársaság és a ZeroAvia együttműködési megállapodást kötött, amelynek célja, hogy a gyártó ZA2000-es hibrid hajtóművével emissziómentes tesztrepüléseket hajtsanak végre folyékony hidrogén felhasználásával.
A hidrogén-elektromos hibrid hajtómű üzemanyagcellákban lévő folyékony hidrogén felhasználásával állít elő elektromos áramot, amelyet aztán a propellerek meghajtására használnak. A folyamatban az egyetlen emisszió, ami keletkezik, az a hideg vízpára, így a hagyományos, kerozin alapú motorokhoz képest környezetterhelése akár 90 százalékkal is alacsonyabb lehet.
A két vállalat az első mérföldkőnek egy A-ból B pontba tartó tesztrepülést tűzött ki, a két, egyelőre nem meghatározott repülőtér közti próba 2026-ban várható. Az optimális légikikötők kiválasztásával párhuzamosan elkezdődik a hatósági engedélyek, valamint az üzemanyag beszerzése. Emellett folyamatosan dolgoznak egyéb, hidrogén üzemű repüléssel kapcsolatos kutatásokon is.
A ZeroAvia ZA2000-es hajtóművével a vállalat egyesült királyságbeli központjában eddig földi teszteket végeztek, amelyek a kriogenikus tárolót, az üzemanyag- és meghajtórendszert érintették. Ez a hajtómű olyan, legfeljebb 80 utas szállítására képes repülőgéptípusokon szolgálhat majd, mint az ATR 72-es, vagy Bombardier által tervezett Dash 8-400-as turbólégcsavaros regionális gép.
Ezzel az együttműködéssel a KLM és a ZeroAvia bizonyítékokat szolgáltat a tisztább repülés bevezetéséhez szükséges döntésekhez. A demonstrációs projekt továbbá felgyorsítja a hidrogénüzemű repülőgépek üzemeltetési koncepcióinak kidolgozását. Ezek mellett a KLM és az Air France karbantartással foglalkoz divíziói a hidrogéncellás technológiák karbantartásával összefüggő tudásbázis létrehozásán dolgoznak.
A KLM célja, hogy fenntarthatóbbá tegye működését, ennek érdekében olyan fejlett műszaki megoldásokat támogat, (mint a hidrogén, az elektromos meghajtás), amelyek segítenek a szektor karbonmentesítésében.
Maarten Koopmans, a KLM Cityhopper ügyvezető igazgatója a partnerséggel kapcsolatban aláhúzta: társasága vezető szerepet kíván betölteni a légiközlekedés fenntarthatóbbá tételében, ezért támogat aktívan olyan technológiákat, amelyek motorjai lehetnek a változásnak. „Partnereinkkel közösen folyamatosan kutatjuk az elektromos, hidrogén alapú üzemelés lehetőségeit, hogy kihasználjuk az ebben rejlő lehetőségeket.”
Forrás: KLM sajtóközlemény
Kapcsolódó tartalmak:
- Így számítják ki egy repülőút karbonlábnyomát
- Zöld repülőtér, zöld repülés | 20. Weco-Travel Webinar összefoglaló
- Hogyan tehetők fenntarthatóbbá az üzleti utazások? | Beszélgetés a Greendex.hu podcastjében
- Üzleti utazás és fenntarthatóság: felmérésünk eredményei
- SAF-kisokos: amit a fenntartható repülőgép-üzemanyagról tudni kell
- Elindult Weco-Eco programsorozatunk
- Tippek a fenntartható üzleti utazáshoz